Restaurace NOMA od 3XN: Architektonická kuchařka severské kuchyně
Interiér kodaňské restaurace NOMA a její kuchyně, nebo možná spíše potravinářské laboratoře, spojuje tvůrčí svět gastronomie a architektury ve výrazu severské estetiky. Za jejím návrhem stojí dánská kancelář 3XN, respektive její inovační oddělení GXN, v němž se designéři zabývají experimentálním designem.
Nová inspiraceJedna z nejlépe hodnocených restaurací na světě prošla proměnou. Představou investora i architektů a designérů bylo proměnit interiér v tvůrčí laboratoř, která by inspirovala šéfkuchaře ve vylepšování i uchovávání tradiční severské kuchyně. „Výsledkem přeměny není jen krásný prostor, ale inspirativní prostředí,“ potvrzuje zakladatel a kuchař restaurace NOMA René Redzepi.
Vedoucí GXN, Kasper Guldager Jørgensen vidí projekt jako architektonickou kuchařku, a vysvětluje paralelní svět architektury a kuchařského umění: „Podobně jako se šéfkuchaři NOMA kreativně a oddaně angažují na poli gastronomie, tak také designéři a architekti experimentují s novými materiály a ingrediencemi architektonického světa.“
Severský, syrový a hravý
Tvůrčí laboratoř a restaurace NOMA se nachází v bývalém skladu, který byl zapsán do národního registru chráněných budov. To znamenalo, že architekti museli navrhnout interiér bez použití jediného hřebíku do zdi či podlahy. Cílem bylo navrhnout čtyři centrální multifunkční skladovací jednotky, každou složenou z více než pěti set dřevěných kostek. Jejich zakřivení hravě rozdělilo prostor do menších částí, kde se nachází například malá bylinková zahrada, prostory pro personál a kanceláře.
Celý interiér byl bytvořen z lokálního dřeva ponechaného v syrové podobě. Tato minimalistická a přírodní estetika je odrazem Skandinávie. Organické formy na nábytku dodávají interiéru lehčí pocit. Další osvětlení je zajištěno speciálně vyvinutými lampami, jejichž světlo vrhá dramatické geometrické stíny do okolí.
Trojrozměrné puzzle
Lab Noma byla příležitost pro GXN experimentovat s digitální návrhovou metodou. „Pro projekt jsme vyvinuli software, který umožnil posílat kresby z počítače přímo na výrobu. Je to trochu podobné jako tisk textu, ale místo toho jsme se tisknuli kusy nábytku,“ vysvětluje Kasper Guldager Jørgensen. V praxi to znamenalo, že interiér byl dodáván jako trojrozměrné puzzle z více než pěti tisíce kusů, které bylo sestaveno bez pomoci jakýchkoli tesařů.
Kateřina Kotalová
Foto: 3XN
–>–>