Tvůrčí koncert v Avionu
Designéři ze studia Oblast rozehráli pro majitele postprodukčního studia v pražských Holešovicích zajímavé party na všech úrovních. Klienti, hosté, herci, investoři, všichni návštěvníci hned ve velkorysé vstupní hale nabudou dojmu, že v Avionu věci fungují.
O pohlcených designérechAvion je kreativní prostor sám o sobě. Zvuková studia jsou navíc velmi specifická. U takovéhoto výjimečného druhu zakázek se designéři v podstatě učí za pochodu. Snaží se z požadavků investora, technických a technologických nároků a svého výtvarného pohledu vycizelovat kompromis, který musí snést kritické posouzení z každé strany.
Designérské studio vytvořené na míru pod vedením Luďka del Maschia má tu správnou dávku exhibicionismu, který nepřesahuje jejich funkčnost. Pompéznost je mu cizí, za každou drobností je utilitárnost. Aby věci fungovaly.
Bývalou industriální stavbu ponechali pouze jako obal či kulisu, kde potom během tří let postupně a na třech úrovních promyšleně vyskládali celé postprodukční studio s produkcí, zvukovými, animačními a postsynchronními studii a střižnami. „Bylo to období, kdy jsem tu doslova bydleli, tak nás to pohltilo,“ vzpomíná na intenzivní práce Petr Tíkal, člen autorského týmu.
O nopové fólii
Dominantním prvkem recepce v přízemí jsou tři ostře oranžové polokoule stínidel. „Šlo především o zintimnění prostoru a snížení horizontu. Stínidla jsou z polyesterové pryskyřice. Pokud jde o tvar, nechali jsem se inspirovat ulicí,“ objasňuje tvůrčí myšlenkové pochody designérů Tomáš Růžička. Podobně tomu bylo i s prostory pro produkci. Oddělení je umístěno v uzavřené buňce ve vstupní hale. Aviatický tvar s poetikou letištní haly odkazuje na název studia. Prosvětlení zabezpečují stropní světlíky doplněné umělým osvětlením, umístěným v mezivrstvě stropu buňky. Vestavěné skříně mají posuvné dveře z akulitu, materiálu používaného ve zvukových studiích; je to vlastně perforovaný sololit. Dveře jsou totiž vyrobeny na míru. Do hliníkové konstrukce rámu je osazena výplň z materiálu používaného v zátěžovém průmyslu. V tomto případě byla důležitá zejména průhlednost a barevnost materiálu, který ale splňuje také nároky na funkčnost.
Světlík ve foyer poskytuje další důkaz o tom, že designérům ze studia Oblast je prvoplánovost cizí. Stejný obkladový materiál je použit v interiéru i v exteriéru. Aby překližka dlouhodobě odolávala výkyvům počasí, je speciálně ošetřena šesti nátěry na exteriérové straně a deseti nátěry na hraně.
O tom, že atypické zařízení si vyžaduje netradiční postupy, svědčí i stínidla na toaletách. Nopová fólie spojená nýty vytváří originální stínidlo na typizovaném svítidle. Je to výsledek momentálního nápadu Luďka del Maschia. Na míru jsou řešeny i vstupy do toalet nebo prostor pro umývání rukou.
O vlnovém městě
Důkazem toho, že vysloveně technická záležitost může mít i vysokou estetickou hodnotu, je zvukové studio. Akustický prvek na zadní straně místnosti, difuzor, který ideálně vrací zvuk do uší posluchačů, je velmi dekorativní. Nedejte se splést, zdánlivě náhodné tvary mají svůj matematický vzorec. Je to skládačka ze čtverců o rozměrech 50 × 50 cm. Spodní vrstvy tohoto vlnového města tvoří extrudovaný vytvrzený polyuretan a vrchní vrstvou je deska MDF. Na podlaze studia je polyuretanová stěrka. Barevné provedení designéři konzultovali s investorem. Zavíráme za sebou těžké akustické dveře, jejichž skladbu považují autoři za své obchodní tajemství. Prozradili jen tolik, že hmotnost dveří nespočívá v běžně používané ocelové desce, která se používá k tomu, aby zabránila rezonancím. Dveře dokonale přiléhají k zárubni i díky magnetické pásce.
A funguje to
Na horních úrovních jsou další studia a v bočním traktu je umístěna administrativa. Celý prostor je velmi střídmě zařízen nábytkem. Seskupen je do polointimních zón, v nichž autoři recyklovali použitý nábytek a zkombinovali ho s novými, na míru vyrobenými solitéry. Zdánlivě prázdné společné prostory vyplňují nápadité detaily v osvětlení nosného systému nebo schodiště či poskládaná dřevěná podlaha.
Nahlédli jsme i do téměř soukromých místností největších kreativců v postprodukčním studiu. Interiér je vyvážený tvůrčí mix základu do designérů nábytku přestěhovaného z předcházejících prostorů Avionů zkombinovaný s individuálním přínosem jednotlivců. Tomáš Růžička jen dodal: „A funguje to.“
Postprodukční studio Avion
Místo: Praha-Holešovice
Autoři: ateliér Oblast, Luděk del Maschio, Petr Tíkal, Tomáš Růžička, David Zezula (grafika)
Realizace: 2007–2009
Mária Nováková
Foto: Dano Veselský