Vany budoucích generací
Galerie(4)

Vany budoucích generací

Partneři sekce:

Sanitární design v posledních letech zcela změnil svou podobu. Především umyvadla a vany již nejsou navrhovány jako solitéry, k nimž je třeba dokoupit celou řadu koupelnových prvků a jimž je třeba přizpůsobit celou koupelnu. Rovněž se změnila ergonomie koupelnového zařízení. Vany mají sloužit nejen hygienickým potřebám, ale stále více kladou designéři důraz na relaxaci uživatele a svou konstrukční fantazii.

Přední světový návrhář automobilových karosérií Achim Storz se často pouští i do jiných oblastí. Jeho tvůrčí rozpětí je široké, neboť se pohybuje i na půdě sanitárního designu. Storzovy návrhy van a umyvadel mají dva výrazné rysy: Jsou tvarově a konstrukčně invenční a zároveň předjímají trendy v sanitárním vybavení bytů. S každým novým návrhem řeší Storz i nový konstrukční problém.

Achim Storz se zamýšlí nad tvary a funkcí sanitárních součástí koupelny tak, aby dostály nárokům spotřebitele i vysoké laťce designéra. Podařilo se mu designérsky vyřešit řadu konstrukčních hádanek, například kam ve vaně s horními končetinami. Jeho vana nové generace má svého druhu područky jako křeslo. Celá vana má charakter chaise longue, podlouhlé pohovky, která má kromě plastových područek i dvoustupňovou opěrku pro nohy. Taková vana je maximálně pohodlná, rozměrově a tvarově je dimenzovaná tak, že může dobře sloužit lidem nejrůznějších tělesných parametrů.

Tradiční vana měla spoustu nedostatků. Bylo téměř nemožné v ní udržet stabilní polohu. Vana, kterou navrhl Achim Storz, má jednoduchý, ale členitý tvar, ve kterém není nemožné ležet dlouhé hodiny bez hnutí, aniž by člověk neustále sklouzával ke dnu. Područky zajišťují stabilní polohu. Navíc má toto sanitární zařízení poměrně rozsáhlé odkládací plochy, takže není nutné vanu dozdívat ani narušovat obklady montováním chromovaných nosných prvků.

U vany s až kýčovitě poetickým názvem Love Story řešil Storz problém, jak vymodelovat vanu pro, jak sám říká, „jednoho a půl člověka“. Při řešení tohoto prostorového rébusu přišel na tvar podlouhlého srdce a příběh lásky byl na světě. Na první pohled působí tato vana pro dva stísněně, ale rozměry nás přesvědčí o opaku. Objem plné vany je 320 litrů, takže odečteme-li podle Archimédova zákona hmotnost obou osob, snadno si vypočítáme, jak velký prostorový komfort poskytuje. Navíc je Love Story prostorově úspornější než tradiční rohové vany a další inovací je i zakřivení horního lemu, jež vytváří elegantní linku, a navíc odvádí vodu zpět do vany.

Výhodou vany Play je pro změnu to, že nemá žádnou armaturu. Krytka odtoku je ze stejného materiálu jako vana. Široké madlo umístěné nad okrajem vany vyhovuje svému účelu, neboť je určena dětem. Také v tomto případě řeší Storz úsporu místa. Rádius 224 cm umožňuje velmi úsporné rohové využití, jež se samozřejmě objevuje v levé i pravé variantě.

Sanitární design se proměnil zejména v posledních letech. Převratem nebyly ani tak sprchové kabiny jako skutečnost, že se dnes veškeré sanitární zařízení koupelny nechápe izolovaně. Designéři nenavrhují vany, umyvadla a jiná sanitární zařízení jako solitéry, které stačí pouze sladit s ostatním zařízením koupelny, ale jako komponenty jednoho celku, jímž je koupelna. To ovšem neznamená, že koupelna musí připomínat nějakou balneologickou laboratoř. Právě například technologie vakuového tažení plastu umožňuje nepřebernou škálu tvarů, takže se konstrukční racionalita nijak nemusí vylučovat s apartním, a dokonce i lehce bizarním tvarem. Naše koupelny se prostě stávají nejen technicky dokonalejší, ale také příjemnější.

Achim Storz je špičkou v oblasti automobilového a sanitárního designu. V rámci jeho vystoupení v pražském Design centru jsme s ním udělali krátký rozhovor.

Ve své přednášce v rámci prezentace v prostorách Design centra v Praze jste tvrdil, že tvorba designu je možná či spíše nutná bez jakékoli zkušenosti. Míníte tím, že zkušenost je překážkou, když cokoli navrhujete?

Jste-li například vlastníkem továrny na obuv a denně se zabýváte její výrobou, pravděpodobně občas potřebujete novou inspiraci zvnějšku. Určitá rutinní znalost je nutná, ale přesto je důležitější mít dostatek prostoru pro tvůrčí svobodu. Spíše bych řekl, že deset až patnáct procent know how je dostatečných pro to začít s navrhováním. Zůstaneme-li u příkladu navrhování bot, pak jste-li vícekrát v kontaktu s touže věcí, ztrácíte pro ni inspiraci a dosažená zkušenost blokuje vaši inspiraci.

Který nejaktuálnější trend v sanitárním designu by mohl být nejperspektivnější?

Prvořadým cílem vašeho každodenního vstávání z postele je koupelna. Tam směřují vaše první kroky. Dnešní lidé jsou velmi zaměstnaní, takže je velmi důležité mít dostatek soukromí, kde můžete odpočívat nebo se odreagovávat od veřejného života. Koupelna by měla ztělesňovat veškerý komfort: svou velikostí i atmosférou, důležité a požadované jsou světlo stejně jako hudba. Jsou zapotřebí inovačnější a holističtější koncepty právě tak, jako je třeba více prostoru, aby se člověk mohl cítit dobře.

Budou se inovace v budoucnu týkat spíše nových materiálů, nebo nových metod navrhování?
Obojího.

Jak bude vypadat koupelna budoucnosti? Bude mít vzhled laboratoře, nebo bude mít spíše komorní charakter?

Bude prostorná, jednoduchá a omezená na to podstatné. Obzvláště perspektivní jsou multimedia jako ploché obrazovky, hi-fi systémy a televize.

Jak vnímáte svou roli na světové designérské scéně?

Mám německý pas. Před hodinou jsem přijel z Detroitu a zítra letím do Istanbulu. V neposlední řadě pracuji v Rakousku, ale zároveň jednám globálně.

Jaký je hlavní zdroj vaší inspirace?
Okolí Zell am See.

Záleží inspirace na přípravě, vzdělání nebo štěstí?

Jak se získává inspirace pro nový design? Na jedné straně získáte jistotu vzděláním, které vás naučí používat ty správné metody, struktury atd. Na druhé straně musíte zkoumat nové možnosti. Štěstí má pravděpodobně menší důležitost. Řekl bych, že vhodnější slovo v této souvislosti je intuice.

Michal Janata
Foto: Ravak