Jižní Město má mít novou dominantu
Galerie(4)

Jižní Město má mít novou dominantu

Partneři sekce:

Nejvyšší budova v Česku by měla vyrůst v Praze u stanice metra Háje. Má být součástí nového komplexu administrativních a komerčních budov s názvem Porto Háje, který by měl do čtyř let výrazně oživit nejen okolí stanice metra Háje, ale celé pražské Jižní Město.

Svými 120 metry a 31 poschodími tato věž předčí o 11 metrů doposud nejvyšší budovu City Tower, která se s 27 poschodími tyčí do výšky 109 metrů na pražské Pankráci.

Pražské Jižní Město už dříve lákalo k výstavbě výškové dominanty, která by oživila nehostinný sídlištní celek. Již v roce 2005 zde proto byla projektována 115 metrů vysoká budova polyfunkčního obytného domu o 35 patrech pod názvem Poutník, která měla na sídlišti vytvořit nové centrum. Jeho výstavbu na místě chátrajícího objektu Galaxie před čtyřmi lety odsouhlasilo místní zastupitelstvo. Jenže tehdy na nátlak obyvatel nakonec z výstavby sešlo. I současný projekt je podle starosty Prahy 11 Dalibora Mlejnského „svým způsobem ohromující a šokující“, takže se dá očekávat nesouhlas konzervativních občanů s výstavbou.

Projekt, za nímž stojí jako investor společnost Melit, si klade za cíl doplnit chybějící občanskou vybavenost a vytvořit nové přirozené centrum Jižního Města. To by se tak mělo stát pro jeho obyvatele nejen místem setkávání a trávení volného času, ale rovněž zdrojem nových zajímavých pracovních příležitostí.

Porto Háje má vyrůst v místech, kde se dnes nachází starší objekt z dob výstavby sídliště, který je zchátralý, technicky i esteticky v nevyhovujícím stavu. Architektonický návrh vytvořila společnost Helika, která působila v roli generálního projektanta pro takové projekty, jako je například ­Národní technická knihovna, O2 arena, Galerie Butovice či Centrum Chodov. V okolí stanice metra Háje by mělo vyrůst obchodní centrum o třech podlažích a dvě výškové administrativní budovy. Jedna z nich by měla být vysoká 120 metrů a ve štítu má mít 31 pater (jinak 29 pater). Druhá administrativní budova bude mít 16 pater. Pro jednoduchost jsou budovy označovány jako vertikální a horizontální a společně tvoří pomyslný kříž.

„Vertikální budova logicky zakončuje pás zeleně tvořený Centrálním parkem, horizontální budova odkazuje na nový středobod dění na Jižním Městě,“ vysvětluje urbanisticko-architektonické pojetí architekt Vladimír Kružík z architektonické kanceláře Helika.

Celková projektovaná plocha obchodního domu je 42 tisíc metrů čtverečních, z toho 26 tisíc metrů čtverečních ke komerčnímu využití. Zajímavostí obchodního centra je to, že tu bude několik možností vchodů a východů, které budou otevřeny 24 hodin denně. Součástí těchto pěších zón bude i prostor vnitřního náměstí, nad nímž se má vznášet prosklená střecha. Prostor tak bude osvětlen přirozeným zdrojem světla. Náměstí by mělo plnit stejnou funkci jako náměstí v klasických historických městech. Samotné obchodní centrum bude přístupné ze stanice metra Háje a z dalších pěti směrů. První dvě podlaží budou tvořit obchody, jejichž skladba bude uzpůsobena potřebám obyvatel Jižního Města, ve třetím patře budou kavárny a restaurace. Nový obchodní dům funkčně plně nahradí původní objekt, který je již léta ve špatném technickém stavu.

Administrativní budovy nabídnou 65 500 metrů čtverečních ploch k pronájmu. V projektu se rovněž počítá s jedním bytovým domem, který bude disponovat plochou 3 500 metrů čtverečních.

Parkování zajistí tři parkoviště, která budou sloužit pro administrativu a obchod (vzhledem k tubusu metra a ke komunikaci Opatovská nelze vytvořit jedno velké parkoviště). Jižní parkoviště bude mít celkem tři podlaží, severní pět podlaží a střed čtyři podlaží. Všechny objekty pro parkování mají dvě podlaží v nadzemní části mezi komunikací Opatovská a pochozí plochou na úrovni výstupu z vestibulu metra. Zbylá podlaží jsou podzemní či částečně zapuštěná.

Nově je též vyřešen vstup a výstup ze stanice metra Háje. Stanice metra Háje má dva výstupy, proto lze v době výstavby jeden vestibul uzavřít. Po dokončení projektu bude možné z metra vystoupit rovnou do prostor obchodního centra a na navazující spoje MHD se bude chodit krytými prostory obchodního centra.
Projekt, jehož investiční náklady se odhadují přibližně na 4 miliardy korun, je nyní ve fázi příprav (byla dokončena studie stavby, dokumentace pro územní rozhodnutí). Podle předběžných odhadů by se mohlo začít stavět v roce 2013 a projekt by mohl být spuštěn v roce 2015.

Zpracovala Lidmila Ziková s využitím podkladů ­architektonické kanceláře Helika
Vizualizalce: Helika

Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.