Kam s přetoky z fotovoltaiky? Řešením je elektromobil
Majitelé fotovoltaických článků mají pravděpodobně s přetoky spoustu zkušeností. Často totiž řeší, kam s nimi. Přetokem nazýváme energii, kterou vaše fotovoltaika vyrobí, jenže vy ji nestihnete spotřebovat a ani se vám nevejde do domácí baterie, a „přeteče“ tak zadarmo do distribuční sítě.
K přetokům dochází zejména v létě, kdy slunce vyrobí víc, než potřebujete. Někdo si s touto nadbytečnou energií vyhřívá bazén nebo pohání klimatizaci celého domu. Někdo používá tak zvanou virtuální baterii. Dalším efektivním řešením je elektromobil s baterií o velké kapacitě. Ten vám poskytne úložiště tak velké, o jakém se vám ani nesnilo. Například Peugeot E-3008 má baterii o kapacitě takřka 100 kWh, což je skoro desetkrát víc, než mají běžná domácí úložiště.
Když je v leté energie na rozdávání, neznamená to ještě, že ji musíte doslova rozdávat. Jenže jak takové množství uložit? Ideálním úložištěm je obří baterie elektromobilu. Nová SUV od Peugeotu, modely 5008 a 3008, mají baterii o kapacitě 96,9 kWh. Pro představu velká bateriová krabice, kterou má majitel fotovoltaiky doma, a do které se přes den ukládá energie na noční provoz domu, pojme přibližně jen 10 až 15 kWh.
Pak ale nastává otázka, co si s tolika kilowatthodinami uloženými do auta počít. Kromě toho, že jezdíte celé léto zadarmo, můžete třeba vyrážet na zajímavé výlety do přírody. Tam využijete toho, že z baterie vozu můžete čerpat elektřinu pro externí spotřebiče. Vaše auto tak může pohánět elektrický gril, kávovar či dobíjet elektrokolo. Kempování tak dostane zcela nový rozměr.
Velká baterie, kterou modely Peugeot 3008 a 5008 používají, má ale samozřejmě za cíl hlavně dlouhý dojezd, a ten mají oba vozy opravdu úctyhodný. SUV fastback 3008 zvládne na jedno nabití až 700 kilometrů, čistokrevné SUV 5008 nabízející sedm míst má dojezd až 668 kilometrů.
Tím tato vozidla kompletně překopala definici elektromobilu. Už nejde o auto na popojíždění po městě či na každodenní pendlování z předměstí do metropole, dnes je elektromobil dokonale připraven na mnohakilometrové cesty po celé Evropě. Nicméně i přes své nové schopnosti se elektrické vozy nejlépe cítí ve městě. Tam totiž jízdou bez hluku, zplodin a emisí CO2 přinášejí nejvíc užitku svému okolí.
Kromě dojezdu elektromobilů se výrazně zlepšila i energetická náročnost vytápění interiéru. Zmíněná SUV 3008 a 5008 dokáží zajistit tepelný komfort posádky, aniž by to bylo na úkor dojezdu. Používají totiž tepelné čerpadlo, které kromě vytápění kabiny přispívá i k úspoře energie baterie. Dále jsou vozy vybaveny vyhříváním předních i zadních sedadel a vyhřívaným volantem.
Tyto funkce využijete zejména na krátké vzdálenosti a při malé obsazenosti vozu. Vyhřáté sedadlo vám totiž poskytne dostatečnou pocitovou teplotu, a nepotřebujete tak vytápět celý vnitřní prostor vozu. Největším pomocníkem je pak možnost vyhřát či vychladit vůz ještě před jízdou. To můžete udělat i na dálku pomocí telefonu. Odjedete pak s vytopeným vozem a s plnou baterií.
Zdroj: PR článek P Automobil Import