Keramická kostka
Na břehu řeky Thu Bon, ve vietnamské provincii Quang Nam, poutá pozornost kolemjdoucích zvláštní keramické stavení. Kromě toho, že slouží jako pracovní prostor místnímu umělci, je i sama budova uměleckým dílem.
Řeka Thu Bon má silný vliv na život místních obyvatel. Většina lidí provozuje jako obživu zemědělství spolu s různými tradičními řemesly, jako například výrobu rohoží, zpracování hedvábí nebo keramiku. Architekti ze studia Tropical Space navrhli budovu nové keramické dílny jako objekt ve tvaru kostky o rozměrech 7 × 7 × 7 m.
Bambusová rámová platforma slouží jednak jako plot, je ale také využívána k sušení keramiky.
Dům obklopuje bambusová rámová platforma, která slouží jednak jako plot, je ale také využívána k sušení keramických výrobků. Vyjímají se zde i dvě velké lavice pro relaxaci a pití čaje. Svou celkovou koncepcí připomíná budova tradiční vietnamskou keramickou pec.
Exteriér v interiéru
Cihly v obvodových stěnách jsou uspořádány tak, aby mezi sebou tvořily pravidelně rozmístěné otvory. Ty pomáhají přirozenému větrání prostoru. Stěny tak nebrání vnějšímu prostředí proniknout dovnitř budovy, takže umělec může cítit vítr a příjemný chlad z řeky nebo naslouchat zvukům přírody. I přesto je zde zachováno dostatečné soukromí a klid pro tvorbu.
Cihly v obvodových stěnách mezi sebou tvoří pravidelně rozmístěné otvory.
Interiér studia je tvořen systémem dřevěných rámů, které tvoří čtvercové, šedesáticentimetrové moduly a integrují v sobě regály pro vystavování uměleckých děl.
Interiér studia je tvořen systémem dřevěných rámů.
Když se návštěvníci domu procházejí po ochozech, mohou odsud pozorovat jak umělcovu dílnu, tak břehy řeky a celou zahradu.
Z dřevěných ochozů mohou návštěvníci pozorovat umělcovu dílnu, břehy řeky i celou zahradu.
Světlo a čas
Hrnčířský kruh je umístěn v přízemí, v samém středu dispozice. Umělec zde může tvořit v přirozeném slunečním světle, od východu slunce až po soumrak.
Hrnčířský kruh je umístěn v přízemí, v samém středu dispozice.
Návštěvníci mohou být svědky rozhovoru mezi umělcem a jeho tvorbou, mohou vidět a cítit čas procházející uměleckými díly z hlíny. To vše je v průběhu dne dokresleno pohybem slunečního světla.
Keramika uložená v dřevěných policích zůstane rozvodněnou řekou netknuta.
Architekti ve svém návrhu zohlednili také blízkost řeky a hrozbu občasných záplav. Dům je navržen tak, aby hotová i rozpracovaná díla uložená v dřevěných policích zůstala vodou netknuta. O patro níže pak může říční voda domem volně plynout, dokud její hladina neopadne.
Architekti ve svém návrhu zohlednili také blízkost řeky a hrozbu občasných záplav.
Keramická dílna
Místo: Điên Phuong, Vietnam
Architekt: Tropical Space, Nguyen Hai Long, Tran Thi Ngu Ngon, Nguyen Anh Duc, Trinh Thanh Tu
Materiál: cihly, dřevo, beton, bambus
Investor: Le Duc Ha, Terra Cotta
Realizace: 2016
TEXT: TEREZA JANIŠOVÁ, FOTO: OKI HIROYUKI, V2COM
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 4/2017.