Development nákupních center
S ohledem na celkový hospodářský pokles a rozmach elektronických nákupů přes internet čeká tradiční nákupní centra pravděpodobně nová výzva, která ještě více zostří maloobchodní boj o koncového zákazníka.
Nezaměstnanost a celkové obavy o budoucnost snižují ochotu českých zákazníků utrácet a v případě, že se utrácet rozhodnou, požadují maximální komfort při nákupech. To je stav, který si mnoho investorů, developerů a také samotných maloobchodníků již začíná uvědomovat. Stojí tedy před otázkou, zda nákupní centrum revitalizovat, a pokud ano, nabízí se další otázka, a sice nakolik radikální změnu by měla rekonstrukce přinést. Neboli zda postačí jemný make-up, či je nutný celkový upgrade.„Myslím, že již minulo prvotní nadšení Čechů, jež panovalo při boomu nákupních center, která začátkem devadesátých let postupně přibývala jako houby po dešti a ve kterých zákazníci trávili velkou část svého volného času, a to nejen o víkendu,“ říká Erik Štefanovič, jednatel společnosti Delta Projektconsult, jež momentálně aktivně pracuje na revitalizaci nákupního centra Shopping City Süd ve Vídni a letos na jaře úspěšně dokončila výstavbu největšího nákupní centra Ave Plaza v ukrajinském Charkově. „Nové značky, blýskavé výlohy lákající na slevy a útulné kavárny se již Čechům okoukaly a investoři si začínají uvědomovat, že přichází doba, kdy je na čase učinit další krok, aby se nakupování stalo pro zákazníka opět atraktivním a on měl důvod se do konkrétního nákupního centra vracet. Proto je jasně vidět trend, jenž z nákupních center vytváří spíše zábavní centrum, které Vám kromě běžného nákupu na celý týden nabízí také různorodou paletu doplňkových služeb ve formě občerstvení, dětských koutků, kadeřnictví, fitness, čerpacích stanic či relaxačních zón. Samozřejmostí se také stalo například wi-fi připojení,“ dodává Erik Štefanovič. Jasně se totiž profiluje skupina tzv. digitálních spotřebitelů, potenciálních zákazníků často označovaných jako generace Y neboli The Millenials, kteří jsou vzdělaní, obvykle movití a v komunikaci preferují elektronická společenská média, a proto by ani je neměl koncept nákupních center opomíjet.
Trend?
Existuje-li nějaký trend z hlediska architektury, který lze vysledovat u rekonstruovaných či nově připravovaných nákupních center, je jím podle Erika Štefanoviče důraz na zdravější klima a příjemnou nákupní atmosféru. „Obecně lze jako trend při výstavbě či revitalizaci nákupních center vysledovat určité přiblížení se k přírodě a snaha vtáhnout jí co největší kus dovnitř, aby se zde nakupující cítil přirozeně. V interiérech nákupních center se tak začínají více objevovat přírodní materiály. Prvky živé zeleně, ať už trávníky, či celé zelené stěny a stromy, ale také například vodní plochy typu vodopádu nad eskalátorem, jako tomu je třeba v právě probíhající rekonstrukci vídeňského Shopping City Süd. Také bych zmínil návrat k přirozené formě větrání. Trendem jsou v podstatě různé prvky, které zlepšují klima v interiéru.“
Podle architekta Juraje Bačkora tento trend návratu přírody do interiéru nákupních center vychází z absence příjemného prostředí ve stávajících nákupních domech: „Mnohá obchodní centra trpí syndromem nemocných budov. Proto se ve velké míře začíná opět uplatňovat dřevo namísto obrovských prosklených ploch či lepené dřevěné konstrukční prvky v interiéru nebo i zmiňovaný vodopád stékající z eskalátorů. Trvale udržitelný koncept výstavby se v tomto odvětví stává marketingovým nástrojem, který zároveň snižuje provozní náklady, jež se čím dál více stávají problémem pro každého majitele a potažmo i nájemce. Proto se věnuje více pozornosti také šetrné výrobě materiálů, tzv. CO2 neutrálních. Příkladem je právě nedávno dokončený nejstarší obchodní dům ve Vídni – Gerngross, kde byly použity právě tyto stavební materiály.“
Erik Štefanovič k tvůrčím nápadům architektů ze své zkušenosti ještě přidává druhou stranu mince, kterou nelze opomenout. „Přestože architekti dokážou navrhnout do interiéru opravdu nejrůznější kreativní řešení, finální podoba projektu stále závisí na postoji a rozhodnutí investora, který obvykle trvá na tom, aby navrhovaná řešení interiéru byla kromě estetického dojmu také funkční, tedy přispívala k lepšímu a zdravějšímu klimatu či optimálnějšímu chlazení či větrání.“
V budoucnu bude proto rozhodující nejen zvolit správný prodejní koncept a namíchat odpovídající mix obchodních značek, služeb a zábavného doprovodného programu tak, aby odpovídal potřebám zákazníků dané spádové oblasti, v níž nákupní centrum působí. „Obávám se, že make-up, tedy drobná úprava exteriéru či interiéru daného centra, není dostatečným řešením do budoucna. Brzy bude nutná také další přidaná hodnota. Pouhá modernizace interiéru je krátkodobým řešením. Cílem by měl být celkový upgrade, tedy posun nákupního centra do vyšší kategorie kvality – kvality prostředí a větší orientace na pohodlí a komfort zákazníka,“ předpovídá budoucnost českých nákupních center Erik Štefanovič.
Marcela Kolářová
Foto: Delta Projektconsult
Foto: Delta Projektconsult
Autorka pracuje ve společnosti Delta Projektconsult.
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.