Concordia Design Wrocław. Renovovaná budova se stala středobodem ostrova

Partneři sekce:

Takto vypadá nejlepší administrativní budova za uplynulý rok. Tedy alespoň podle prestižního webového blogu ArchDaily, který každoročně uděluje cenu ve čtrnácti kategoriích. Concordia Design Wrocław však nejsou jen kanceláře, ale i restaurace, kavárny či místo na společenské události. Za návrhem stojí holandská architektonická kancelář MVRDV, která patří k nejvlivnějším studiům současnosti.

Ostrov Słodowa v centru polského města Vratislavi má složitou, ale významnou historii. Budova z devatenáctého století v jeho středu zůstala jedinou, která přežila devastující pustošení města během druhé světové války, ale ostrov se stal důležitým místem pokrokové mládeže a jejího dynamického myšlení s inspirativní komunitní kulturou.

„Cílem našeho projektu bylo respektovat obě tyto vlastnosti lokality a výsledkem je budova bez ‚zadního prostoru‘, která se otevírá k návštěvníkům v obou směrech,“ přibližuje architektka Nathalie de Vries, spoluzakladatelka a partnerka studia MVRDV.

„Tuto zákonem chráněnou budovu jsme renovovali a rozšířili o moderní přístavbu, přičemž jsme zachovali fasádu existující historické budovy. Naší snahou bylo vytvořit ústřední místo pro sousední park, které by zároveň zvýšilo zážitek z pobytu návštěvníků ostrova.“

03 DJI 0151
shutterstock 1771247111 min
01 JKS1164
FOTO2 © Juliusz Sokołowski min
Concordia Hub section AA
Concordia Hub Plan 01
Concordia Design Wroclaw by mode lina 14

Jedním z nejzajímavějších aspektů více než půlmiliónového města Vratislavi je rušný veřejný život a aktivní využití nábřeží u řeky Odry. A srdcem veřejné aktivity je potom ostrov Słodowa, který se tak stává fascinujícím místem,“ dodává Nathalie de Vries.

„Chtěli jsme, aby náš projekt kombinoval historickou strukturu, živou směs kreativních firem a nové atrakce, které působí ve veřejném prostoru ostrova – zdůrazňují jeho atraktivitu a stávají se i turistickým magnetem celého města.“

Dualita přechodu a času

Nathalie de Vries při významové interpretaci objektu a jeho otevřenosti dokonce uvádí římského boha Januse, který byl patronem všeho začínajícího, ochráncem dveří, bran a přechodů, ale i času. K lidem byl Janus přívětivý: jeho symbolem byla brána a klíč. Byl zobrazován se dvěma tvářemi tak, že se zároveň díval dopředu i dozadu.

Dualita tohoto starořímského božstva také ovlivnila design objektu. Jeho forma a vnitřní uspořádání vykazují určitou symetrii, u vstupů na každém konci budovy jsou stupňovité dutiny s trojitou výškou. V této symetrii však existují jasné rozdíly mezi zrenovovanou historickou částí objektu se zachovanou fasádou původní budovy a novou přístavbou.

Foto3© Juliusz Sokołowski min
Přístavba respektuje historickou budovu a pokračuje ve střešní linii. | Zdroj: Juliusz Sokołowski

V této „historické“ části je ve vstupním prostoru kavárna a odkryté cihlové stěny z původní budovy. Moderní přístavba budovy je zase otočena do parku a nachází se v ní restaurační hala s vysokým stropem. „Tato moderní strana by měla odrážet energii, kterou parku dodávají mladí lidé ve městě,“ pokračuje Nathalie de Vries. Také proto je průhledná, moderní a lákavá.

S tříposchoďovou skleněnou stěnou otevírající se do parku odhaluje velkorozměrnou nástěnnou malbu polské umělkyně Alicje Białé. Jejím tématem je zpomalení tempa „nervózního“ života, úcta ke každodennímu životu a kontakt s přírodou.

Realistické postavy jsou zobrazeny zároveň s imaginárními bytostmi. Přístavba respektuje historickou budovu a pokračuje ve střešní linii. Okenní otvory v prodloužení se shodují s otvory na historické fasádě, a jak pokračují k „neformálnějšímu“ konci budovy, jsou širší a průhlednější.

FOTO © Juliusz Sokołowski min
V restaurační části je velkorozměrná nástěnná malba polské umělkyně Alicje Białé. | Zdroj: Juliusz Sokołowski

Vedle kavárny a restaurační haly se nacházejí kancelářské „coworkingové“ prostory s plochou čtyř a půl tisíce čtverečních metrů, přičemž v nejvyšším poschodí je venkovní terasa. Ze všech stran je chráněna zasklenými stěnami a poskytuje příjemný výhled na město.

A co investor? „Spolu se studiem MVRDV jsme chtěli vytvořit demokratický prostor, který by integroval různé skupiny obyvatel,“ říká Ewa Voelkel-Krokowicz, generální ředitelka společnosti Concordia Design. „Snažili jsme se pochopit jedinečný charakter místa, jeho historii a potenciál. Své místo zde najdou tvořivé komunity i začínající podnikatelé se svými projekty. Ale i každý, kdo chce trávit volný čas v kvalitně navrženém prostoru a nacházet zajímavé podněty. Od začátku jsme chtěli, aby byl ostrov Słodowa otevřený. A Concordia má šanci spojit tento potenciál s novými potřebami a přilákat nové lidi.“

CONCORDIA DESIGN WROCŁAW

Místo: Vratislav, Polsko
Klient: Concordia Design
Architekt: MVRDV (Winy Maas, Jacob van Rijs, Nathalie de Vries)
Lokální architekt: Q2 (Maciej Janczyk, Marcin Kucharski)
Realizace: 2018 – 2020
Podlažní plocha: 7 000 m2

Ľudovít Petránský