Port7: Z brownfieldu multifunkční centrum
V prostorách bývalé betonárny v Praze 7 vyrůstá od začátku letošního roku nová „čtvrť ve čtvrti“, která kromě kanceláří nabídne také obchody, bistra, kavárny, hotel a další služby. Developerská společnost Skanska zde buduje nový projekt Port7, pod jehož návrhem je podepsána architektonická kancelář DAM architekti. Dokončení je naplánováno na rok 2023.
Lokalita holešovického nábřeží, které je orámováno z jedné strany řekou a z druhé vlakovým nádražím a stanicí metra, si o revitalizaci říká už několik let. Prostor, který sloužil coby výrobna betonových prefabrikátů, donedávna chátral. V roce 2017 jej odkoupila společnost Skanska, která se zde rozhodla vybudovat jeden ze svých největších kancelářských developerských projektů u nás.
K návrhu nové čtvrti přizvala tým architektů z kanceláře DAM architekti. „Naší vizí bylo využít potenciál a genius loci, které v sobě pražské Holešovice skrývají, a nabídnout lidem multifunkční místo, které pokryje všechny požadavky, které během dne máme. V rámci prostoru Port7 je proto počítáno nejen s množstvím kanceláří, ale i s obchody, školou či prostorem pro relax a odpočinek v podobě wellness centra a dostatku zelených ploch,“ uvedl Jiří Havrda, jeden z partnerů kanceláře DAM architekti a autor návrhu.
O to, že by o nově vzniklé kancelářské prostory nebyl zájem, obavu nemá. Stejný názor zastává i developer. „Holešovice jsou na velmi dobré cestě k tomu být stejně populární, jako je dnes Karlín. Vidíme, že poptávky firem již nyní zahrnují mezi preferovanými lokalitami i Prahu 7,“ uvedla Jana Prokopová, manažerka pronájmů v komerčním developmentu společnosti Skanska.
Bezpečnost i odkaz k historii místa
Nově vznikající prostory navíc reflektují zkušenosti s pandemií a nabízí vhodná řešení. V celém areálu bude možné se pohybovat bezkontaktně, počítá se se specifickým rozložením kanceláří a v neposlední řadě také s pravidelnou dezinfekcí povrchů. Kancelář DAM architekti v návrhu pracuje s principy vzdušných moderních budov s fasádami z větší části prosklenými od podlahy až ke stropu.
Tým v čele s Jiřím Havrdou navíc do návrhu zapracoval i prvky připomínající historii místa. Jde například o zábradlí hlavních schodišť, které bylo inspirováno tvarem ocelových vazníků z původních hal nebo také použití vlnitých plechů (velmi častých v původním průmyslovém komplexu) na částech fasád nových objektů i v interiéru.
Fonty písmen a číslic označující jednotlivá podlaží, jakož i návazné části informačního systému celého areálu, vycházejí z grafiky původních natíraných označení prostorů výrobních hal. Podobně byly označovány i průmyslové kontejnery lodní dopravy, která historicky zásobovala materiálem výrobnu Wolf Prefa z Vltavy.
Prolnutí současnosti a historie bude k vidění i na hlavní budově, kde bude využit motiv vlakového kolejiště, podtrhující horizontalitu nižší části novostavby, přenesený na fasády formou vodorovných plechových prvků. Tyto „kolejnice“ budou vidět zejména při pohledu z nástupišť Holešovického nádraží.
Prostupná čtvrť a přístup k Vltavě
Se stavbou projektu Port7, který svým názvem odkazuje na městskou část, ale i na počet věží, které v novém areálu vzniknou, začala developerská společnost Skanska, a. s., začátkem tohoto roku. Během následujících dvou let vznikne v rámci komplexu celkem 35 000 m² kancelářských a maloobchodních ploch.
Následovat bude úprava zeleně s promenádou podél řeky. Součástí bude také bezbariérový přístup ze stanice metra Nádraží Holešovice, ale i vlakového a autobusového nádraží Holešovice s přímým přístupem až k Vltavě. „Díky projektu se prostor znovu otevře lidem a stane se průchozí součástí celé čtvrti. Člověk se pohodlně dostane od metra k vodě, projede území na kole či využije nově vybudovaný přístav,“ vysvětlil Jiří Havrda z DAM architekti.
Podle jeho slov jde o další významný krok k transformaci a otevření Holešovic. Tato část se tak stane pomyslným zakončením osy sever-jih areálu Holešovice-Bubny, kterou uzavře v budoucnu na opačném konci budova nové Vltavské filharmonie.
Investor: Port 7, s. r. o., (Skanska Commercial Development Europe)
Autor: DAM architekti / Jiří Havrda, Štefan Zifčák, Richard Szilvássy
Spoluautor koncepce: Pavel Šefl, Michal Papež / DAM architekti
Spolupráce – Architektonická část: Ondřej Novák, Šárka Ullwerová, Shota Pertenava, Martin Chudíček, Ondrej Pleidel, Matej Marada, Gabriela Šatrová / DAM architekti
Spolupráce – Stavební část: AED Project, a. s.
Hrubá podlažní plocha: 48 000 m²
Předpokládané dokončení: 2023
Článek vyšel v časopisu ASB 5/2021.