Unikátní dům Louise Vuittona v Soulu
Luxusní značka Louis Vuitton otevřela v říjnu loňského roku v Soulu budovu, na které se podílel známý architekt Frank Gehry a jejíž interiéry vznikaly pod taktovkou Petera Marina. Zájem o novou budovu budily nejen nabízené výrobky a výstava soch Alberta Giacommetiho, ale také dramatické křivky její fasády a střechy.
Dům se má stát propojením elegance známé značky a korejské kultury. Při navrhování nové stavby tak Frank Gehry vycházel z tvaru Nadace Louis Vuitton v Paříži, ale také z prvků korejské historické architektury. Takových, jaké zdobí pevnost Hwaseong s jejími prohnutými střechami. Inspirací pro dynamiku fasády byl také tradiční tanec Dongnae Hakchum.
„Když jsem před téměř 25 lety navštívil poprvé Soul, zasáhl mě vztah mezi architekturou a přírodní krajinou,“ uvádí Gehry. Výsledkem jeho práce je poetická stavba, která je vytvořená z pro Gehryho typického zakřiveného skla. Každý panel je vyroben na zakázku a upevněn na kovovou nosnou konstrukci.
Sklo pokrývá celou přední část objektu a se stoupající výškou má čím dál dramatičtější křivky, až se zdá, že je střecha v pohybu a co nevidět zmizí v mracích. Aby nebyl narušen tento pocit závratě, jsou zbylé stěny domu obloženy nenápadným bílým kamenem.
Interiér
Pět vnitřních podlaží je věnováno vystavovaným předmětům a sbírkám. Architekt Peter Marino nechává návštěvníky vstupovat do převýšené, dvanáct metrů vysoké haly, s jejímž obřím měřítkem kontrastují intimnější salónky. Různé textury kamene mají evokovat skalní výklenky.
„Interiér byl navržen s miesovskou přísností, aby byla o to více zdůrazněna sochařská kvalita Gehryho vlnící se fasády. Dynamika pravoúhlých objemů je jasným kontrastem s barokním skleněným pláštěm budovy,“ říká Marino.
Dominantním pocitem vnitřních prostor má být otevřenost. Podlaží jsou propojena vzdušným, „plovoucím“ schodištěm, které propojuje suterén s prosklenými obchodními prostory v prvním patře i soukromými salonky kolem hlavního atria.
Místo: Soul, Jižní Korea
Architekt: Frank Gehry
Interiéry: Peter Marino
Realizace: 2019
Foto: Yong Joon Choi
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB 1/2020.