Galleria Centercity - muzeum nebo nákupní centrum?
Galerie(14)

Galleria Centercity – muzeum nebo nákupní centrum?

Partneři sekce:

Proč by se v dnešní době, kdy se muzea proměňují v supermarkety, nemohly supermarkety proměnit v galerie? Taková byla úvaha architekta Ben van Berkela z UNStudia při navrhování nákupního centra v korejském městě Cheonan. V reakci na sílící sociální a polokulturní roli nákupních center se v rámci projektu speciálně věnoval veřejným prostorům, které lze ve velké míře využívat pro kulturní akce.

foto: Christian Richters

Nákupní centra už nejsou jen o nakupování. Pro mnohé jsou to místa setkávání, můžete sem zajít na pracovní oběd, ale i večer s přáteli do kina. Žádnou výjimkou nejsou ani koncerty, taneční vystoupení, nebo víkendové programy pro děti. Architekti z UNStudia se snažili oprostit od klasicky kritického postoje vůči míchání komerčních a kulturních funkcí, ale naopak rozšířit sociální a kulturní zážitky návštěvníka.

Vnitřní uspořádání Galerie Centercity se do dvouvrstvé vnější fasády nijak nepropisuje. Svislé řádkování fasády navíc dokonale klame a jen těžko lze odhadnout, zda má nákupní centru tři podlaží, nebo rovnou patnáct. Tím působivější je pestrost a vrstevnatost vnitřního prostoru, která je nejlépe vidět při pohledu do členitého atria. Skrze dvouvrstvou fasádu se do interiéru dostává velké množství světla, které je ještě umocněné všudypřítomnou bílou barvou. Snahou bylo minimalizovat umělé osvětlení interiéru.

Zatímco uvnitř čeká na návštěvníka zážitek z abstraktní kompozice vytvořené nepravidelnými podlažími nákupního centra, venkovní fasáda využívá moaré efektu. Přes den působí metalicky a zvlněně, i když ve skutečnosti není.

V noci se z fasády Galerie Centercity stává promítací plátno, kam jsou přehrávány tematické animace vytvořené UNStudiem přímo na míru nákupního centra. Architekti se tak vymanili z konvence pokrývat fasády velkými logy jednotlivých obchodů, místo toho integrovali jednotlivé značky do svých autorských animací.


Přes den působí fasáda metalickým dojmem, foto: Christian Richters


Moaré efekty zvlňují fasádu, foto: Christian Richters


Nákupní centrum má 10 nadzemních a 6 podzemních podlaží, foto: Christian Richters


Obchody, kavárny a výstavy na jediném patře, foto: Christian Richters


Konferenční sál, foto: Kim Yong-kwan


Noční projekce na fasádu, foto: Kim Yong-kwan


Tématické animace vytvořilo přímo UNStudio, foto: Kim Yong-kwan


Hlavní vstup do nákupní galerie, foto: Kim Yong-kwan


Galleria Centercity v noci,  foto: Kim Yong-kwan

Galleria Centercity, Cheonan, Korea, 2011 from UNStudio on Vimeo.


Uspořádání podlaží


Koncept fasády


Dvojvrstvá fasáda

Galleria Centercity, Cheonan
Architekt: UNStudio
Klient:Hanwha Galleria Co. LTD
Realizace: 2009-2010, Jižní Korea

Veronika Benešová
zdroj: www.unstudio.com