Svěží stopa zlatého anděla
Dům U Zlatého anděla v Celetné ulici centru Prahy, jehož některé části pocházejí až ze 14. století, byl přestavěn na luxusní hotel. Za ohleduplnou rekonstrukci a rehabilitaci historického městského domu se zřetelem k nápaditým vstupům současné architektury a designu získalo dílo nominaci na titul Stavba roku 2007.
Dům „U Zlatého anděla“, nazvaný podle charakteristického domovního znamení, stojí na místě, kterým už od 12. století procházela jedna z nejvýznamnějších komunikací staroměstského podhradí. Od poloviny 15. století byla významná obchodní trasa povýšena na Královskou cestu a to v souvislosti s výstavbou Královského dvora v místě dnešního Obecního domu.Sedmisetletá tradice
Historie domu „U Zlatého anděla“ se začala psát již někdy před rokem 1333, kdy je v těchto místech doložena první gotická zástavba. Tehdy zde sídlili příslušníci rytířského řádu Templářů. Dokládají to i prostorná sklepení pod hlavní budovou, z nichž ta nejstarší jsou datována patrně až do první poloviny 14. století.
Na místě dnešního objektu v Celetné 29 stálo původně asi pět samostatných středověkých domů. Jejich postupným sjednocováním byla vytvořena stavba na stávajícím půdorysu se dvěma vnitřními dvory, ohraničená ulicemi Celetnou, Templovou a Králodvorskou. Tento kdysi dvoupodlažní objekt z přelomu 17. a 18. století byl nejprve upraven ve vrcholně barokním slohu a pak o více než sto let později opět rekonstruován v klasicistním stylu. V této podobě dům zachytil ve svém známém papírovém modelu Prahy Antonín Langweil. Již tehdy zdobilo průčelí domovní znamení v podobě zlatého anděla. Při dvou posledních velkých úpravách byl dům dostavěn na úroveň dnešních pěti podlaží.
Historie objektu následně pokračovala četnými dispozičními úpravami souvisejícími převážně s požadavky na změnu užívání nebo opravami chátrajícího domu. Veškeré úpravy, které proběhly po r. 1950, znamenaly degradaci původních konstrukcí, a to po stránce historicko-estetické, ale i konstrukční. Z tohoto pohledu byla asi nejhorším zásahem adaptace půdního prostoru v 5. NP ze 70. let 20. století, při které došlo k zásadnímu zásahu do konstrukce krovu nad křídlem do ul. Králodvorská. Rozlehlý čtyřkřídlový třípatrový podsklepený dům s podkrovím svírá nepravidelný lichoběžný dvůr, kolem kterého obíhají chodby na zasklených pavlačích.
I když má budova převážně klasicistní charakter, část sklepů si zachovala původní gotickou podobu a klenba v západním křídle je barokní, rovněž tak ústřední schodiště v hlavní budově. O parcelu i dům v tak exponovaném místě byl v celé pražské historii mimořádný zájem. Střídali se zde řemeslníci se svými dílnami, obchody, pivovar se sladovnou a od roku 1725 je dům známý jako obecní hostinec. Tato funkce se v domě udržuje až do 20. století. Svůj současný vzhled dům získal při pozdně klasicistní přestavbě v roce 1860, kdy v něm vznikl hotel pro bohatou evropskou klientelu.
Citlivá proměna
Aby dokázala přestavět a modernizovat historické budovy pro komerční účely při zachování jejich původních architektonických rysů, najala si developerská společnost architektonický ateliér Tichý & Kolářová, který se postaral o zachování vzhledu i charakteru budovy. Díky citlivému přístupu architektů k rekonstrukci a přestavbě historické památky vznikla moderní a komerčně zajímavá víceúčelová budova, která si současně zachovala svou historickou tvář. Rekonstrukce Domu U Zlatého anděla je rehabilitací objektu, místa i funkce. Oživením historie, ale i příspěvkem ke slohovým proměnám typickým pro pražskou architekturu. „Kromě hlavního smyslu rekonstrukce, kterým bylo upravit dům do standardu odpovídajícímu 21. století a přizpůsobit klientele, jsme chtěli zároveň podtrhnout jeho historické zvláštnosti a architekturu. Dům U Zlatého anděla má svou historii i duši. Je to místo na křižovatce dějin a bylo nám potěšením připojit se k desítkám našich předchůdců z minulých století,“ zhodnotil dílo architekt Marek Tichý. K baroku a klasicismu přidali architekti nový kus domu i současnosti. Na původní techniky a postupy navázali novými detaily i materiálem, zejména sklem, kovem, barvou a texturou. Přesto se jim podařilo zachovat integritu domu a podtrhnout jeho krásu.
Rekonstrukce na pozadí historie
V případě zadního severního dvora se jedná víceméně o účelovou vestavbu a desku na úrovni 1. NP, která optimalizuje proporci zúženého prostoru a zobytňuje prostor zelení díky svému vegetačnímu souvrství. V případě dvora většího se setkáváme s novým tvarem – linkou, která kopíruje rozšíření směrem k severu a dvojicí střech, zelená střecha je zde doplněná subtilním, ale technicky unikátním skleněným zastřešením. I to čerpá z motivů domu, opakování architektonických prvků v řadách. Vzniká jako řazení pěti šikmých ploch, nebo chceme-li skleněných listů složených z třiceti nepravidelných tabulí, uložených na subtilních kovových profilech vyvěšených táhly. Převaha skla, jeho rozměry a technicky náročné detaily ale nejsou samoúčelné. Hledalo se řešení, které by opticky nezmenšilo prostor, a naopak dalo vyniknout historickým partiím dvora při pohledu vzhůru. Obdobně se se sklem zachází u zábradlí haly a při členění prostoru v suterénech.
Podobně jako se sklem se v objektu pracuje se dřevem. Pro jednotlivé části byly zvoleny druhy, které se opakují a dotváří původní různorodé konstrukce a materiály. V horních patrech jsou to tmavé duby, v přízemí bělené duby doplněné exoty, v suterénech duby přírodní a jilm. Zpracování dřeva je vždy moderní, precizní a přesný detail kontrastuje s nepravidelnými a někdy až rustikálními historickými povrchy.
Hlavními barvami interiéru domu jsou tmavě šedá a bílá v několika odstínech. Setkáváme se s nimi na stěnách, terazzových i keramických podlahách, u oken a dveří i na schodištích. Odlišně jsou ale řešeny pokoje. Tam je základní škála krémových a okrových tónů doplněna barevnými akcenty – modrou, červenou a zelenou. Ty jsou uplatněny na tapetovaných stěnách, nábytku a textilu. Zlatá se používá na detailech (fabiony, štuková výzdoba, kovové spony zábradlí, výšivky sedacích souprav a závěsů) i v celých plochách (stěny v restauraci i ve třech největších pokojích).
Důležitou součástí architektonického návrhu byla práce se světlem. Nově je v domě umístěno asi pět tisíc zdrojů různých barev a intenzity, plochy a prostory jsou podle významu nasvíceny difúzně nebo s užitím akcentů. Uplatnění světla ale není předem definovanou záležitostí. Všechny společné prostory a zejména plochy přízemí a suterénu jsou navrženy jako okruhy provázané inteligentním řídicím systémem. V domě tak bude možné nastavovat příležitostné nebo pravidelné světelné scény a ozvláštňovat jeho život.
Název stavby: Dům U Zlatého anděla
Místo: Praha 1 – Staré Město
Ulice, číslo: Celetná 588/I, č. p. 29
Charakteristika: rekonstrukce
Investor: Celetná 29, s. r. o.
Developer: Copa management s. r.o.
Architekt: TaK, Tichý & Kolářová, s. r. o., ing. arch. Marek Tichý, ing. arch. Jitka Žajdlíková, ing. arch. Klára Fischerová, ing. arch. Pavla Brůžová, Jan Švarc, DiS.
Stavebně-konstrukční řešení: AED Architecture Engineering Design, a.s.
TZB: Instalace Praha, spol. s r. o.
Design, návrh interiérů: TaK, Tichý & Kolářová, s. r. o.,
Začátek realizace: 05/2005
Konec realizace: 05/2007
Funkce:
před rekonstrukcí: kancelářské plochy, restaurace
po rekonstrukci: hotel čtyřhvězdičkový, vč. dvou restaurací
Generální dodavatel stavby: Metrostav, a. s. – Divize 9
Gastrotechnologie: GMB, Českomoravská gastronomická společnost, s. r. o.
Interiér stavby – hotelová část: Straiten, s. r. o.
Interiér stavby – retail, přízemí a suterény: Stopro-Invest, s. r. o.
Restaurátorské práce: Bekr – Art, a.s., Dřevovýroba Podzimek, s. r. o.
Lidmila Ziková na podkladě autorské zprávy
Foto: archiv společnosti Copa