Tekoucí fasáda nákupní galerie Emporia
Nákupní galerie Emporia je součástí urbanistického projektu, který plánuje spojit kanceláře, bydlení a maloobchod v rozvojové oblasti podél tříd Boulevarden a Stationsgatan ve čtvrti Hyllie na jihu švédského Malmö. Její jantarově žlutá fasáda s efektní proláklinou má být vstupní branou.
Hlavní myšlenkou našeho vítězného soutěžního projektu bylo skrýt do sebe zahleděné nákupní centrum za věnec obytných a komerčních budov,“ vysvětluje autor projektu, architekt Gert Wingårdh, zakladatel stejnojmenného architektonického studia. Výrazným prvkem jinak potlačené hmoty budovy tak zůstane vstupní fasáda, která bude lákat návštěvníky přicházející od protějšího vlakového nádraží.
Dynamika fasády
Na první pohled budí stavba dojem, jako by její pravidelný tvar narušil velikým kladivem nějaký obr, či spíše troll. Jako by se prosklená fasáda musela poddat nějakému úderu, který ji však nerozbil, ale prohnul, jako kdyby byla tekutá. Tento dojem umocňuje dvojité ohýbané sklo upevněné v precizně promyšlené síti hliníkových profilů ukotvených do ocelové konstrukce. Sklo v barvě jantaru propouští jen tolik slunce, aby prosvětlilo interiér, ale nepřehřívalo, a navíc působivě zrcadlí počasí v průlivu Öresund, jeho rychle se pohybující mraky a záblesky slunce.
Interiér
Proláklina vede po úhlopříčce hluboko do hmoty budovy a tak pomáhá členit prostor uvnitř. Obchody jsou zde ve třech podlažích, organizované kolem jakési osmičky chodeb a odvážně barevných atrií, z nichž každé má jiné téma. Modrá síť pohyblivých schodišť a vodopád na stěně výtahu evokují vodu i led, další schodiště s vertikální zahradou a zeleným sklem poukazuje k lesu, životu, jiné atrium je červené jako oheň. Mimo to zde vzniklo i několik relaxačních zón (některé v místě dočasně neobsazeným obchodem). Od běžných nákupních center se to malmöské odlišuje i množstvím uměleckých děl a instalací, které uvnitř může návštěvník spatřit. Světelná instalace podle umělecké dvojice Petteriho Nisunena a Tommiho Grönlunda zdobí hlavní vchod, bronzové sochy nizozemského umělce Joepa van Lieshouta a skleněné umělecké dílo od finské malířky Silji Rantanen doplňují druhý vstup. Velkorozměrová malba od Pera Mårtenssona zkrášluje garáže a v neposlední řadě je v interiéru možnost zhlédnout sérii fotografií od norské umělkyně jménem Signe Maria Andersen.
Park na střeše
Jelikož v oblasti Skåne nejsou žádné výrazné kopce, slouží střecha nákupního centra jako ojedinělá vyhlídka přes průliv Öresund a na stejnojmenný most spojující Švédsko a Dánsko. Je navržena tak, aby působila jako skutečná krajina – zvlněná, členitá, osázená rozchodníky, travinami i stromy. Kopce, které poskytují ochranu před větrem, ve skutečnosti ukrývají technické místnosti. V jednom z cípů vyrostla i vyhlídková terasa s dalekohledem a v budoucnu by tu měla vzniknout i venkovní restaurace.
TEXT: KATEŘINA KOTALOVÁ
FOTO: TORD-RIKARD SÖDERSTRÖM
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.