Egoé mění tvář veřejného prostoru: Zastřešení, zastávky i městský mobiliář s designem
Modernizace zastřešení železničních uzlů, rekonstrukce terminálů, nové zastávky linkové dopravy nebo městský mobiliář. Investice, lišící se rozsahem, realizované v odlišných prostředích a s různým zadáním. Řešení ale může být vždy jediné – Egoé. Bílovická společnost, která už 30 let přináší design do dopravní infrastruktury a ulic.
Design není jen o tvaru. Je to proces, na jehož konci je stoprocentně funkční projekt nebo produkt – snadno vyrobitelný, s odpovídající estetickou hodnotou. Nejde o luxus, ale o řešení. Na tomto principu Egoé navrhuje a vyrábí vybavení do veřejného prostor. To vše ve vlastním areálu v Bílovicích u Uherského Hradiště.
Klíčové modernizační projekty
Pražské Masarykovo nádraží je výjimečné svou koncepcí – jde o hlavovou stanici. Koleje zde končí, vlaky odjíždějí ve stejném směru, ze kterého přijely. Tento koncept si dodnes zachovává jednu obrovskou výhodu – potenciál být součástí multifunkčního řešení městských celků. A právě k tomuto cíli aktuální modernizace směřuje.
Egoé zde realizuje celkem šest zastřešení. Liší se svou délkou a rozponem. Nejdelší z nich bude měřit zhruba 135 metrů. V současnosti probíhá výstavba zastřešení nástupišť číslo pět a šest, která budou uvedena do provozu ještě letos. Práce budou pokračovat také v letech 2026 a 2027. Generálním dodavatelem celé stavby je STRABAG Rail, investorem Správa železnic.
U podobných projektů je podpis Egoé velmi častý. V posledních letech se stopa z Bílovic propsala například na pražských stanicích Eden, Zahradní Město a Vršovice nebo na hlavním nádraží v Pardubicích, kde bylo nezbytné respektovat souvislosti v podobě historicky významné výpravní budovy.
Stavby napříč regiony
Egoé působí v mnoha regionech. Prakticky ve stejnou dobu jsme pracovali na nádražích na západě i východě Česka i Slovenska. A stejně odlišný jako vzdálenost mezi nimi byl i přístup k řešení. V Aši až minimalistická stavba, ve Vsetíně velkorysé zastřešení. A k tomu trojice identických ostrovních nástupišť v Humenném, Strážském a Michalovcích.
V Aši jsme navrhli zastřešení s částečně přiznanou nosnou konstrukcí. Barevné schéma navazuje na pohledový beton – dominantní prvek jak u výpravní budovy, tak i u portálu. Železniční stanice ve Vsetíně prošla kompletní modernizací, která se týkala i jejího okolí.
V centrech měst i ve volné krajině
Egoé se tradičně zabývá i navrhováním a výrobou zastávkových přístřešků. Momentálně má v nabídce tři základní modely, které pokrývají požadavky na instalaci v centrech velkých měst, na velkých liniových stavbách, ve venkovském prostředí i ve volné krajině.
Univerzální volbou je přístřešek X1. Jeho výhodou je samonosná konstrukce. Díky tomu může být použit i bez bočnic, pokud je potřeba zachovat průchod. Dodává se v několika délkách, volit lze i materiál střechy – od skla, přes sendvičové panely až po zelené řešení.
Stejné výhody nabízí i vrcholný model X2. Vzhledem k tomu, že střecha je součástí ztužující konstrukce, obejde se ve všech délkách bez vnitřních pilířů. Výsledkem jsou čisté plochy skla, které konstrukci opticky odlehčují. Ekonomickým řešením je pak přístřešek X3.
Neomezené volby veřejného prostory
Kromě zastřešení a přístřešků Egoé navrhuje a vyrábí také městský mobiliář. Díky široké škále barev povrchových úprav, konstrukčních variant a použitých materiálů lze vybírat ze stovek kombinací. Některé z nich přitom přinášejí do měst opravdu originální řešení – například otočné křeslo nebo set laviček, který umožňuje vytvářet libovolné oblouky. V nabídce jsou i různé typy košů, lehátek nebo křesel.
Zdroj: PR článek Egoé life s.r.o.