Bez Sherwoodu a s tramvají. Praha chce „Nový Hlavák“
Nejvyšší představitelé Hlavního města Prahy, Správy železnic a Dopravního podniku hl. m. Prahy představili soutěžní záměr Nový Hlavák k projektu revitalizace Vrchlického sadů, odbavovací haly hlavního nádraží a výstavby tramvajové trati Muzeum – Hlavní nádraží – Bolzanova.
Cílem zadávacího řízení se soutěžním dialogem je nalezení architektonicko-urbanistického, krajinářského a dopravního řešení, které bude orientováno zejména na funkčnost a městotvornou úlohu tohoto mimořádně důležitého území. Zadavatelé od soutěžících očekávají návrh koncepčního řešení, které bude přínosem nejen pro cestující, ale i pro obyvatele přilehlých městských čtvrtí.
„Dlouhodobě se snažíme o zlepšování kvality veřejného prostoru. Území před hlavním nádražím, které vnímám jako klíčové, změníme k lepšímu tak, aby potěšilo nejen Pražany a cestující, ale i turisty. Jsem rád, že se nám společným úsilím podařilo nastartovat pozitivní změnu,” říká primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib.
Cílem je zlepšit pověst neoblíbeného místa
Náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček doplňuje: „Tento soutěžní dialog je krásnou ukázkou toho, jak moc se v posledních letech zlepšuje fungování veřejných institucí a jejich schopnost spolupracovat. Zatímco před pár lety jsme řešili modrá zábradlí, dnes jsme schopni se Správou železnic kooperovat na velkých projektech, díky kterým máme šanci společně přivést do města novou architekturu na evropské úrovni. Problémy „Sherwoodu“ nemohou být vyřešeny bez přestavby odbavovací haly a obráceně. Je třeba k nim přistoupit s citem, aby se z vnitřní periferie stala reprezentativní brána do města. I proto chceme dát příležitost kreativním mozkům přijít s myšlenkami, promyšleným urbanismem a návrhy, které by nás v tuto chvíli třeba ani nenapadly.“
„Komplexní rekonstrukce nové odbavovací haly je projekt, který je z důvodu dlouhodobého zatékání do konstrukce z prostor magistrály a parkoviště nezbytně nutné zrealizovat. A je logické a přínosné, že bude součástí řešení celého prostoru, jehož nedílnou a dominantní část tato hala tvoří. Od návrhů vzešlých ze soutěžního dialogu očekáváme reprezentativní vstup do nejvytíženějšího nádraží v České republice,“ uvádí Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.
Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy, dodává: „Za poslední desítky let se bohužel nepodařilo zbavit nejvýznamnější nádraží v zemi pověsti problematického a nepříliš oblíbeného místa. Tuto situaci chceme změnit také stavbou nové tramvajové trati mezi Muzeem a Bolzanovou ulicí, která umožní umístit zastávku tramvaje přímo před nádražní budovu, podobně jako je tomu na blízkém Masarykově nádraží. Společně s rekonstrukcí Vrchlického sadů, historickou i novou budovou hlavního nádraží vznikne v příštích letech důstojný, funkční a reprezentativní vstup do hlavního města.“
Prodloužení tramvaje
K projektu revitalizace se vyjádřil i Jan Korseska, místostarosta Prahy 2 pro oblast dopravy: „Praha 2 usilovala o lepší dostupnost hlavního nádraží řadu let. V roce 2019 jsme dosáhli významného úspěchu v podobě nového chodníku, díky kterému se občané Vinohrad dostanou na nádraží rychle a bezpečně. Dostupnost se pro naše občany zlepšila i vybudováním severního podchodu o dva roky později. Věřím, že se za pár let dočkáme i prodloužení tramvajové trati ve směru do Vinohradské ulice a tím propojení Prahy 1 a Prahy 2.“
Garant soutěžního dialogu za Správu železnic, architekt Jakub Cigler doplňuje: „Do soutěžního dialogu budou za město a jednotlivé organizace hovořit odborníci na architekturu, urbanismus a dopravu, ale také odborníci na bezpečnost, která je s ohledem na dané území velkým tématem. Naší ambicí je, aby se místo, které je nyní známé především pod názvem Sherwood, začalo díky provedeným změnám označovat jako Nový Hlavák.“
Od středy 8. 6. bude pro veřejnost spuštěna informační webová stránka novyhlavak.cz, která bude průběžně aktualizována.