Chátrající železniční viadukt nakonec posloužil. Je z něj park pod širým nebem

Partneři sekce:

Nedostatek zeleně spolu s prohlubováním klimatické změny trápí stále více měst po celém světě. Zajímavý způsob, jak se s tímto problémem vypořádat, zvolili v Manchesteru, kde vznikl nový park na tom nejméně pravděpodobném místě – na viktoriánském železničním viaduktu.

Castlefieldský viadukt je na první pohled ztělesněným všeho, co si představíme pod pojmem „industriální viktoriánská architektura.“ Masivní konstrukce z litiny a oceli protínala město a využívala se k přepravě zboží do a z Manchesteru. Ačkoliv je na seznamu památek, od uzavření hlavního městského nádraží v roce 1969 zůstal nevyužitý a čas od času se objevovaly myšlenky na jeho – velmi nákladnou – demolici.

Castlefield Viaduct
Castlefield Viaduct
Castlefield Viaduct
Castlefield Viaduct
Castlefield Viaduct
Castlefield Viaduct

Jeho proměnu navrhl londýnský ateliér Twelve Architects pro charitativní organizace na ochranu přírody National Trust, aby ukázal, jak lze zachovat průmyslové dědictví oblasti a zároveň přivést do města přírodu. Úpravu nazvali architekti jako „skypark“, tedy „park pod širým nebem“ a hodlali zde vytvořit příjemnou zelenou plochu přímo v centru města.

Pořádá se fundraising

Projekt adaptivního opětovného využití představila National Trust jako pilotní projekt pro trvalou přeměnu železničního viaduktu, což znamená, že tento projekt je pouze dočasný. Charitativní organizace nyní shromažďuje finanční prostředky, aby se park na viaduktu stal trvalou součástí Manchesteru. Zároveň vyzvala veřejnost, aby poskytla zpětnou vazbu, která by mohla vést k jeho trvalé přeměně.

„Doufám, že veřejnost bude souhlasit s tím, že vdechnutí nového života této ikonické stavbě je něco, na co bychom měli v budoucnu navázat,“ řekl ředitel společnosti Twelve Architects Matt Cartwright.

Castlefield Viaduct
Castlefield Viaduct | Zdroj: David Bewick

Projekt byl poprvé odhalen ateliérem Twelve Architects v roce 2021 a inspiroval se u známé přeměny newyorské High Line od James Corner Field Operations a Diller Scofidio + Renfro. Konečný návrh parku, který studio vypracovalo ve spolupráci s týmem krajinářů The National Trust, je rozdělen do tří zón.

Podle studia byly tyto zóny navrženy tak, aby „vzaly návštěvníky na objevnou cestu od viaduktu, který ‚je‘, k viaduktu, který ‚by mohl být'“. Vstup do skyparku slouží jako uvítací zóna vybavená kioskem, posezením a toaletami. Je zde použita zelená stěna, která do poslední chvíle zakrývá park a připraví tak návštěvníkovi velkolepé odhalení.

Za tímto místem jsou pak návštěvníci uvedeni do druhé zóny, kde je viadukt ponechán prakticky v intaktním stavu, aby byl zachován důraz na jeho viktoriánské technické řešení. Podle architektonického týmu je cílem povzbudit návštěvníky, aby rozvíjeli své vlastní nápady, jak by mohla být stavba v budoucnu trvale přetvořena.

Castlefield Viaduct
Castlefield Viaduct | Zdroj: David Bewick

Třetí a poslední zóna proměněného Castlefieldského viaduktu má demonstrovat potenciál stavby a je vyplněna zelení a venkovními instalacemi. Směs rostlin a keřů byla zasazena do květináčů ze zvětralé oceli s načervenalým odstínem, který evokuje průmyslovou architekturu Manchesteru.

Mezi rostlinnými druhy je například bavlník, jenž je s textilní historií Manchesteru neodmyslitelně spjat nebo druhy kapradin, které kdysi sbírala Lydia Beckerová, sufražistka a botanička z Manchesteru. Tuto zónu doplňují prostory pro instalace partnerů města, jako je Muzeum vědy a průmyslu, a prostor pro pořádání akcí s oknem rámujícím nedotčené části viaduktu.

Česká obdoba má vzniknout v Praze

Podle iniciátorů projektu se očekává, že od léta 2022 do léta 2023 navštíví viadukt každý den až 100 lidí. Vstup je zdarma, avšak je nutná rezervace přes web. Projekt má vést k potenciální trvalé přeměně stavby na skypark a zároveň má působit jako katalyzátor pro více zelených ploch ve městě, které jsou vhodné pro pěší a cyklisty.

Castlefield Viaduct
Castlefield Viaduct | Zdroj: David Bewick

Opuštěné vlakové viadukty a trati se v současnosti přeměňují i jinde. V Londýně připravuje projektant newyorské High Line James Corner Field Operations projekt Camden Highline. V rámci projektu vznikne park na části železničního viaduktu, který byl opuštěn zhruba před 30 lety.

Není bez zajímavosti, že obdoby High Line se máme dočkat i v Praze. Liniový park by měl vzniknout na nepoužívané vlakové trati mezi Vršovicemi a Strašnicemi. Drážní promenádu navrhuje architekt a urbanista Tomáš Cach, ateliér Terra Florida, společně s Petrem Tejem a sdružením PUSA Drážní promenáda.

Castlefield Viaduct

Lokalita: Manchester, Velká Británie
Architekt: Twelve Architects
Klient: National Trust
Plocha: 4,400m²