Architektura pikareskní barvitosti
Až úporně dominantním znakem nového Muzea současného umění Kastilie v Leónu (MUSAC) od architektů Luise Mansilly a Emilia Tuñóna je zdivočele exotická, ale nikoli pouťová barevnost. Možná to byl jeden z řady dalších důvodů, proč jury za předsednictví Richarda Burdetta přiřkla loňskou cenu Miese van der Rohe právě těmto Španělům.
Rozdíl mezi barvou a barvitostí spočívá v tom, že se barva používá bezpříznakově, jako „samozřejmá“ součást malířského gesta (tak zacházeli s barvou ve výtvarném umění klasikové jako Jacques-Luis David nebo v architektuře modernisté), jako druhotný prvek. Barvitost je naproti tomu expresivně podaná barevnost, která má naopak primární význam. Základní funkci může mít barva ve výtvarném umění a architektuře stejně jako v literatuře. Proto tvrdíme i v nejkaždodennějším jazyce o něčem, že něco má kolorit. Je-li něco bezvýrazné a bezpohlavní, hovoříme o tom, že je to bezbarvé. Což je s prominutím hlavně většina textů o architektuře u nás. Pikareskní román byl kromě své grotesknosti a neuvěřitelné fantastičnosti typický právě barvitostí, kterou používal literární jazyk. Chceme-li ve stopách postmoderny (a její odkaz bychom měli hodně hýčkat) chápat architekturu jako jazyk, protože i architektura by měla být sdělná a ne jen pyšně technicky němá, pak bychom si měli všimnout i barvy jako konstitutivní složky, je-li pro konkrétní stavbu opravdu fundující.
Jistěže existuje řada staveb pojednaných barevně, ale barva v nich většinou hraje druhé housle. V případě Muzea současného umění však můžeme hovořit o synonymitě stavby a barvy. Zatímco u většiny staveb se dá říci, že jsou achromatické, a to i za předpokladu, že mají například barevnou fasádu, u této stavby můžeme hovořit o synestézii, to znamená souvztažnosti mezi vnímáním barev nejen zrakem, ale i ostatními smysly. Je to podobné jako u souvztažnosti vokalického systému a různých segmentů barevného spektra: „Umění 19. a 20. století, podněcováno vědou, obrátilo programově pozornost k barevnému vnímání hlásek a tónů, stejně jako ke zvukovému a hudebnímu vnímání barev; odkrylo znovu mezi nimi niterné vzájemnosti, i když se někdy k sobě vztahovaly jen velmi volně. August Wilhelm Schlegel viděl hlásku A červeně, O purpurově, I blankytně modře, U tmavomodře. Jinak viděl hlásky Arthur Rimbaud, hláska A v něm vyvolávala představu černé barvy, E barvy bílé, zelená byla spojena s hláskou U a purpurová barva odpovídala hlásce I.“ (Jan Baleka, Modř, barva mezi barvami, s. 141).
Barva zde zakládá nosnost stavby, nikoli v konstrukčním, ale tektonickém smyslu. Nelomené barevné tóny pročleňují fasádu a opticky vyvolávají dojem objemu. Nejsou to jednotlivá barevná pole, tříštící zeď do zběsilé kaleidoskopičnosti, ale jsou to fasety jedné plochy. Barevnost je odvozena z vitráží leónské katedrály. Autoři nejprve provedli digitální analýzu vitráží a poté barvy přenesli na fasádu.
V protikladu k exotické barevnosti fasády jsou interiéry stavby téměř monochromní, ale oplývají jinou zvláštností. Půdorys je rovněž rozdělen do polí, ale má rombicko-kvadratický tvar. Podobné prolamování hranolů nebo jejich průnik (obojí je reverzibilní) známe z české kubistické architektury, ale hlavně je prolamování pravoúhlých soustav domovem právě ve Španělsku. Antoni Gaudí netvořil ve vzduchoprázdnu. Autoři o interiérech muzea sdělují: „Tak je interiér Muzea současného umění Kastilie konstruován jako sled sice spojitých, ale oddělených prostorů, jež utvářejí výrazový systém, jenž svědčí o společném zájmu, který sdílejí architektura a umění. Je to současná manifestace rozdílného a identického, univerzálního a přechodného, což odráží naši vlastní lidskou odlišnost a rovnost.”
Muzeum o užitné ploše 21 000 m2 a výstavní ploše 3 400 m2 bylo dokončeno v roce 2004 a již dnes ho obyvatelé Leónu vnímají vedle katedrály a Gaudího Casa Botines jako těžiště města. Jedná se o atrakci v tom nejlepším slova smyslu také proto, že budově udílí dynamiku kromě rozvlněného půdorysu a barvami prolamované fasády také měnící se (vlnící se) výšková hladina. Od založení společného ateliéru Mansilla y Tuñon Arquitectos v roce 1992 už stihli řadu pozoruhodných realizací: Archeologické muzeum v Zamoře (1996), plavecký bazén v San Fernando v Henares (1998), Umělecké muzeum v Castellón (2000), koncertní sál v Leónu (2003) a knihovnu a archiv v Madridu (2002). Muzeum v Leónu patří v jejich tvorbě k těm nejzdařilejším.
Prolamovaný půdorys v kresbě | Funkční rozdělení (Pro větší náhled klikněte na obrázek) |
Michal Janata
Foto: Luis Asín