Dům, který se vlní v každém patře
Galerie(3)

Dům, který se vlní v každém patře

Partneři sekce:

Jméno Bořek Šípek si většina laické veřejnosti spojuje s érou prezidentství Václava Havla, který jeho studio pověřil úpravou interiérů Hradu. Méně známý už je fakt, že pod logem Šípek Associates má spolu s architekty Radovanem Horou a Pavlem Rekem za sebou mnoho zajímavých realizací. Například fasádu obchodního domu v Tokiu pro firmu Komatsu, Design Centrum Škody v Mladé Boleslavi a výstavní halu Škoda Auto v německém Wolfsburgu či rezidenci v Rooseveltově ulici v Praze. Nejčerstvějším projektem je Palác Ehrlich, dům v centru Plzně.

Proč jméno Ehrlich v názvu? Vzniklo to na přání developera Michala Štěpánka a jeho společnosti Michael Development. Jde o připomínku jeho plzeňské rodiny, z níž většina členů se za druhé světové války stala obětí nacistických vyhlazovacích táborů.

Na stavbu bytového domu s komerčními plochami v ulici Šafaříkovy sady bylo vydáno územní rozhodnutí, nyní je ve fázi čekání na stavební povolení. Během čtyř měsíců se pravděpodobně začne stavět, výběr dodavatele stavby ještě neproběhl. Původně byla v návrhu ateliéru Šípek Associates i rekonstrukce vedlejší administrativní budovy, developer ale po nějaké době změnil názor a budovu zrekonstruuje „po svém“.

Sousedské kompromisy

Ačkoli název Paláce Ehrlich připomíná dávno minulé doby, sama stavba bude veskrze současná. Moderní tvář budovy je v souladu s přáním plzeňského útvaru rozvoje, který uvítal raději soudobou stavbu než historizující nápodoby. „Dali nám jen jasný limit, kam do výšky to můžeme hnát a představili urbanistický záměr,“ vysvětluje architekt Radovan Hora, který má projekt na starost. Limity vyplývaly z míry oslunění sousedního domu – palác mu nesmí stínit. Odstup od panelového domu je podstatný proto, že má okna i ze zadní strany. „Tím pádem vlastně zastavíme proluku a zároveň vytvoříme nároží, které ukončí tuto část ulice,“ dodává Radovan Hora.

Sousední dům se stal také důvodem kompromisů v návrhu. Správcům domu vadilo, že okna bytů, obrácená směrem k jejich pozemku, jsou příliš blízko k jeho hranici. V případě požáru by prý plameny mohly šlehat nad tento pozemek a ohrozit jej. Architekti proto museli návrh pozměnit a okna v kritizovaném místě nahradit zděnou fasádou. Ta vytváří červený předěl mezi šedou barvou severovýchodní strany a lososovou fasádou do ulice.

S druhým sousedem, budovou ministerstva vnitra z vnitrobloku, problém nebyl. Ministerstvo vyšlo investorovi vstříc a souhlasilo s tím, že si nechá přemístit okna ve své budově, těsně sousedící s Palácem. Díky tomu nebude nutné dále překreslovat návrhy a snižovat vzácné metry na lukrativní parcele v centru města.

Šperk na uchu

Hmotu domu odlehčí ze severní strany poloviční atrium, které přinese světlo do dolních partií. Z atria se dostanete do recepce, fitcentra a sauny v přízemí domu. Směrem do ulice, kudy bude rovněž možné přijít do recepce, budou po vzoru obchodních tříd v metropolích fasády prosklené, určené pro obchody a administrativní zázemí. Prosklené fasády jsou záměrně vyšší, doplněné sloupy v popředí. Umocňují dojem exkluzivity komerčních prostor. Od prvního patra začínají byty. Poslední dvě z devíti nadzemních podlaží budou patřit k bytům pro náročnější zákazníky – půjde o mezonetové byty o rozloze sto dvacet metrů čtverečních s výhledem na věž katedrály svatého Bartoloměje a historické jádro Plzně. Interiér společných prostor bude vybaven doplňky od Studia Šípek. Majitelé bytů budou mít na vybranou – zařídit si byt podle svého anebo požádat o návrh opět Šípkovo studio.

Nejzajímavější je řešení fasády Paláce ­Ehrlich směrem do Šafaříkových sadů. Dům se díky ní vlastně vlní, a to na každém patře jinak. V prvním patře je vlna jen mírná, se stoupajícími podlažími se vlny prohlubují a díky tomu je možné doplnit je hlubšími balkóny. Ty zároveň fungují jako stínicí prvky pro byty o patro níž. V pravé části budovy přechází vlny do nároží a balkóny se mění v lodžie. Tam Radovan Hora předpokládá použití stejné červené barvy, jaká je použita u dělícího svislého pásu v nároží. V praxi by se pak do dominantní barvy nenápadně nořily pruhy červené, skryté kolem oken v lodžiích.

Aby se dostálo názvu projektu, určitou honosnost paláce by měla dotvořit i kupole na ustoupené střeše kulatého nároží – architekt Hora ho nazývá „ucho“. Objekt z kovu bude protkaný barevnými „korálky“, které mají v noci svítit. „Rádi bychom také použili ve zvlněné fasádě mozaiku s opalizačním efektem, díky němuž se barva fasády s denní dobou mění,“ říká Radovan Hora.

Vše ale bude záležet na developerovi a financích, které budou k dispozici. Předběžné odhadované náklady stavby jsou sto třicet milionů korun. Realizaci může výrazně prodražit hlavně nutnost zpevnit základy pilotami, případně injektáží. Podloží, na kterém bude stát, je z geologického hlediska náročné. Proměnlivá je zde hladina spodní vody, spojená s hladinou nedaleké řeky Radbúzy, a část zeminy tvoří nestabilní navážka z dob, kdy se v těchto místech město Plzeň rozhodlo uzavřít slepé rameno zmíněné řeky.

Iva Nachtmannová
Vizualizace: Šípek Associates