Ostrava si vyzkouší akustiku nového koncertního sálu. Zatím jen na modelu
Ostrava má nově k dispozici přesnou kopii budoucího interiéru ostravského koncertního sálu v měřítku 1:10. Sloužit bude pro akustická měření. Model vznikal 24 týdnů v dílnách české společnosti v Mnichově Hradišti, která se specializuje na akustické modely, v úzké spolupráci s japonskou společností NAGATA ACOUSTICS.
„Model je základem pro plánovaná akustická měření, která ověří správnost navrženého řešení, případně umožní navrhnout potřebné úpravy tak, aby bylo dosaženo nejlepších akustických parametrů budoucího ostravského koncertního sálu,“ uvedla mluvčí magistrátu Gabriela Pokorná. Měření by měla začít v lednu.
„Každý koncertní sál je potřeba akusticky vyzkoušet na zmenšeném, avšak věrně propracovaném modelu. Díky tomu se vytváří dokonalá akustika, a je tak možné eliminovat například nechtěné ozvěny. Rozptýlením zvukových vln se dosahuje velmi jemného rozložení zvuku v celém hledišti,“ uvedl Jasuhisa Tojota z japonské společnosti Nagata Acoustics, která projektovala podobné sály po celém světě a má na starosti i akustiku ostravské koncertní haly. Po ukončení měření bude model převezen do Ostravy a zpřístupněn veřejnosti.
Stavba má začít už příští rok
„Na projektu koncertního sálu pokračujeme v intenzivní práci. Vedle dokončeného modelu 1:10 je hotova také dokumentace pro společné stavební povolení a nyní se uskutečňuje její projednávání s dotčenými orgány státní správy, potřebné pro zahájení stavebního řízení. Stavba samotného koncertního sálu, spolu s rekonstrukcí Domu kultury města Ostravy, bude zahájena v druhé půlce roku 2022,“ uvedl primátor Tomáš Macura (ANO).
Mluvčí upřesnila, že uvnitř modelu o rozměrech 4200 krát 4630 krát 2520 milimetrů budou umístěna čalouněná křesílka a figurky z extrudovaného polystyrenu s vlasy a oblečky, které mají napodobit posluchače v sále. Simulují akustickou pohltivost posluchačů.
I samotná přítomnost lidí totiž mění akustické parametry prostoru. Připraveny budou tři série měření. Po prvních dvou je plánováno vyhodnocení a případné úpravy návrhu řešení. Poslední série měření tyto úpravy ověří.
Ostravský koncertní sál bude mít kapacitu 1300 míst v hledišti, které bude uspořádané do takzvaného vinohradu, bude rozčleněn do menších sekcí a část hlediště bude i za samostatným pódiem. Autorem návrhu koncertního sálu je americký architekt Steven Holl s jeho studiem Steven Holl Architects z New Yorku ve spolupráci s pražským studiem Architecture Acts. Včetně příprav má výstavba koncertního sálu přijít na téměř tři miliardy korun.