Partneři sekce:

Veřejné budovy ovlivňují veřejný prostor a obráceně. Tento vztah někdy probíhá zvolna a nepostřehnutelně, jindy velmi bouřlivě a veřejně. Zejména v těch případech, kdy změny postupují za pomoci rekonstrukcí a nahrazování původní zástavby. Otázkou je, zda nové projekty povedou ke zlepšení veřejného prostoru, jeho revitalizaci, nebo k jeho degradaci.

Londýnské Victoria&Albert Museum má nový vchod, kavárnu i velkou podzemní galerii s obchodem. Celý ambiciózní projekt s názvem Exhibition Road Quarter byl realizován podle návrhu architektonické kanceláře AL_A (Amanda Levete Architects). Jeho součástí je také první nádvoří na světě zcela pokryté porcelánovými dlaždicemi, které byly vyrobeny ručně v nejstarší nizozemské továrně Koninklijk Tichelaar Makkum.

„Časně zrána zvonili na jitřní. Jakmile Václav uslyšel zvon, řekl: ‚Díky tobě, Pane, že ses mi dal dočkat tohoto jitra.‘ I vstal a šel na jitřní.“ Staroslověnská legenda Sě nyně

Návštěvníky starého slovanského sídliště v Chotěbuzi nyní při vstupu do areálu vítá moderní architektura. Architekti z Atelieru 38 se při návrhu nového vstupního objektu nechali inspirovat vrstvami, které jsou při archeologickém bádání postupně odkrývány a poznávány.

Naproti budově Masarykova nádraží v Praze stojí mohutně vyhlížející palác v novogotickém stylu. Pro průmyslníka Vojtěcha Lanna jej mezi léty 1857–1859 zrealizoval stavitel Jan Ripota. Návrhu se tehdy ujali architekti Josef Kranner a Ignác Ullmann. Po kompletní rekonstrukci v roce 2015, která brala ohled na původní estetické a konstrukční kvality paláce, nyní historická budova odpovídá standardům 21. století.

Z posledních projektů, na kterých se podílela významná britská architekta iráckého původu Zaha Hadid, byl mezi prvními dokončen Port House v Antverpách. Vertikální nástavba s renovací a přeměnou bývalé požární stanice v moderní hlavní sídlo úřadu antverpského přístavu spojuje staré s novým a je symbolem budoucnosti námořního obchodu.

V květnu 2015 byl v Lipsku posvěcen nový kostel Nejsvětější Trojice. Ten zde završuje stosedmdesátileté putování místní katolické komunity tímto majoritně protestantským saským městem.

Kontemplativní centrum Windhover, jehož autory jsou Joshua Aidlin a David Darling z Aidlin Darling Design, je duchovním útočištěm Stanfordského kampusu.

Na Barrandově byla zahájena rekonstrukce stávajícího objektu Barrandovské terasy a znovu započata výstavba nových budov.

První vzducholodě představovaly optimistické ideály nového bezprecedentního technologického pokroku. Svou pozoruhodnou monumentalitou a hypnotizující důstojností nepřestávaly fascinovat generace i dlouho poté, co zmizely z oblohy. Na střeše centra moderního umění DOX v Praze vyrostla unikátní architektonická intervence, inspirovaná elegantními tvary vzducholodí z počátku dvacátého století.

Nová Pařížská filharmonie od Jeana Nouvela pojme do svých kulturních útrob až dva tisíce čtyři sta návštěvníků. Sál je určen především pro koncerty symfonických orchestrů, ale také pro komornější jazzové koncerty nebo world music.

Při vzpomínce na Maltu (středomořský ostrov, nikoli spojovací materiál) si  můj nos živě vybavuje vůni moře, pečeného králíka a opuncií. Maličký ostrovní stát, křižovatka vlivů pohanů, Římanů, Británie, Itálie a Orientu. Jedním z nejsilnějších zážitků, které jsem si z inspirativního ostrova odvezla, byla určitě návštěva budovy nového maltského parlamentu od architekta Renza Piana.

Vstupní budova areálu Punkevních jeskyní v malebném prostředí Moravského krasu, kterou navrhli architekti z brněnského ateliéru Burian-Křivinka, se stala výzvou pro skupinu Českomoravský beton. Výrobce betonu se zde setkal se zajímavou realizací, díky které mohl naplno využít rozsah svých receptur.

Moderní objekt architekta Samuela Delmase působí v krajině vibrujícím dojmem, s okolím však harmonicky ladí. Nové zdravotní středisko pro Nozay a okolní region je atraktivní nejen pro lékaře, ale i pro pacienty a místní obyvatele.

Neviditelná architektura je koncept, který vznikl jednak z primární potřeby nenápadně si počínat ve zvlášť exponovaném prostředí, ale také z důvodu upozornění na ignorováníaci současndobé architektury veřejností. Výsledkem tohoto experimentu jsou nové roviny v možnostech nazírání na realitu.