Tandem Ferrari + Kaplický přinesl splněný sen o muzeu
„Když o tom dokážeš snít, dokážeš to i uskutečnit,“ zní jedna z nejznámějších vět Enza Ferrariho, legendy sportovního automobilismu a zakladatele slavné značky Ferrari. Věta se také stala symbolem myšlenky muzea, které na Ferrariho počest nedávno otevřelo pro veřejnost jeho rodné město Modena. Autorem návrhu muzea je jiná legenda – původem český architekt Jan Kaplický.
Dva světy„Muzeum je poctou mému otci, jenž hluboce miloval Modenu,“ řekl Piero Ferrari, který se stal čestným prezidentem nadace muzea. „Každému poskytuje možnost najít mnoho inspirativního o Enzovi Ferrarim, o jeho životním příběhu, ale i o spojovacích článcích mezi městem a světem motorů. Zaměření nového muzea se vhodně doplňuje s Ferrariho muzeem v Maranelle, v dalším podstatném místě v životě mého otce.“
Jak vypadá pocta Enzovi Ferrarimu? Jako zhmotněný sen. Jako elegantní linie modelu Ferrari převedené do architektonického tvaru. Jako vize o světě vzpínajícího se hřebce. Jako futuristický design s přitažlivým obsahem…Už samotná zářící žlutá zvlněná střecha široko daleko naznačuje, že se pod ní neskrývají artefakty dávných časů, nýbrž tvary nadčasového automobilového designu. Žlutá je totiž erbovou barvou Ferrari a tvar hliníkové střechy připomíná kapotu závodních aut i s charakteristickými chladiči. S prosklenou fasádou má za úlohu sloužit jako otevřený výstavní prostor pro sportovní auta. Kromě značky Ferrari připomene muzeum i další výrobce sídlící v oblasti mezi Modenou a Imolou – například De Tomaso, Lamborghini, Maserati, Minardi a Ducati.
„Na to, že to je futuristická stavba, tak je tam velmi podstatný fakt, že se jedná o stavbu s inspirací otec a syn, kdy otec drží ochrannou ruku nad synem,“ přibližuje koncept vdova po Janu Kaplickém Eliška Kaplicky. „Ta kapota může připomínat i klouby na ruce, není to jen kapota auta. Je to spojení tradice rodiny Ferrariových.“
Svým půlkruhovým tvarem ochranitelsky obepíná původní dvouposchoďový dům, ve kterém se Enzo Ferrari v roce 1898 narodil a kde je stálá výstava o jeho životě. Obě budovy jsou vysoké 12 metrů a Kaplickému se podařilo vytvořit atraktivní napětí mezi tradicí a budoucností, mezi klasickým domem z cihel a avantgardní architekturou plnou nejmodernějších technologií.
Díky využití solárních panelů, řízeného mikroproudění vzduchu či tepelných čerpadel mají jen poloviční spotřebuj energie ve srovnání se stejně velkými budovami. Toto muzeum je zároveň prvním v Itálii, které využívá geotermální energii.
Skleněná fasáda je tvarovaná se sklonem jednotlivých tabulí v úhlu 12,5 stupně. Každá okenní tabule je opatřená ocelovými táhly, která udrží tlak až 40 tun na metr čtvereční. Slovy výkonného prezidenta nadace Casa Natale Enzo Ferrari Maura Tedeschiniho, „… muzeum takového člověka, jako byl Enzo Ferrari, se nemůže inspirovat pouze estetickými kvalitami, ale musí být i technologickým milníkem“.
Kaplického myšlení, Morganteho rozhodnutí
Nová svatyně příznivců značky Ferrari je tedy posledním realizovaným projektem architekta Jana Kaplického, který připravil ve svém studiu Future Systems. Po výhře v architektonické soutěži z roku 2004, kterou obeslaly desítky špičkových světových ateliérů, se zdálo, že muzeu nic nebrání v realizaci. Příchod ekonomické krize ji však odsunul.
Stavět se začalo až v roce 2009, těsně po smrti Jana Kaplického. Projekt za 18 milionů eur nakonec převzalo Shiro Studio v čele s Andreou Morgantem, bývalým spolupracovníkem Kaplického z Future Systems. A právě italský architekt má podle mnohých podíl na konečné podobě muzea. Ta se však podle architekty Evy Jiřičné téměř neliší od původního návrhu. Kromě futuristického tvaru nové galerie navrhl Kaplický i velkou část interiéru.
Některá důležitá rozhodnutí však po smrti Kaplického musel v průběhu stavby udělat Andrea Morgante už sám. Například zvolit odstín žluté na střeše. „Věděl jsem, že měl rád auta a autobusy. Navrhl také dva autobusy pro Londýn. Rozhodl jsem se pro krásný žlutý odstín autobusů městské hromadné dopravy, které denně křižují Modenou. To se všem velice líbilo. Snažil jsem se aplikovat jeho myšlení v souvislostech s věcmi, které nás obklopují,“ vysvětlil Morgante pro Český rozhlas.
Listování v knize života
Jan Kaplický už ale nestihl navrhnout interiér rodného domu Enza Ferrariho. V tomto případě se Andrea Morgante rozhodl vydat vlastní cestou.
„Nechtěl jsem kopírovat jeho styl, protože to bylo potřeba navrhnout úplně celé. Co Jan rozpracoval, to jsem dokončil ve stylu jeho studia Future Systems. Zde jsem se rozhodl pro svůj vlastní styl, ve kterém ale ten jeho svým způsobem žije dál. Profesionálně jsem totiž vyrostl především při něm, takže je v tom i symbolika,“ říká Morgante.
Morgante pojal rodný dům Eza Ferrariho jako knihu života, v níž se dá listovat. Interiér navrhl tak, aby člověk nikdy nevěděl, co bude následovat na další stránce. Přesně tak jako je tomu i v životě.
Nové muzeum Enza Ferrariho
Místo: Via Paolo Ferrari 85, Modena, Itálie
Klient: Fondazione Casa Natale Enzo Ferrari
Architekt: Jan Kaplický (Future Systems)
Projektový architekt / Project Architect: Andrea Morgante
Soutěžní tým: Jan Kaplický, Andrea Morgante, Liz Middleton, Federico Celoni
Umělecký ředitel (2009–2012): Andrea Morgante (Shiro Studio)
Výstavní design: Jan Kaplický (Future Systems), Andrea Morgante (Shiro Studio)
Architektonická soutěž: 2004
Zahájení výstavby: 4/2009
Ukončení výstavby: 2/2012
Otevření muzea: 10. 3. 2012
Plocha pozemku: 10 600 m2
Podlahová plocha: 5 200 m2 (4 200 m2 Galleria / 1 000 m2 Casa Natale)
Stavební náklady: 14,2 mil. €
Celkové náklady: 18 mil. €
Jan Kaplický (1937–2009) ještě v Čechách vystudoval pražskou Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, do Anglie emigroval v roce 1968. Přibližně prvních deset let pracoval pro různé ateliéry, v roce 1975 získal britské občanství a v roce 1979 založil s Davidem Nixonem studio Future Systems. Jeho partnerkou byla také architekta Eva Jiřičná. Češi si Kaplického připomněli až poté, co se proti jeho vítěznému návrhu na novou budou Národní knihovny postavili špičky pražské ODS a prezident Václav Klaus. Realizace byla nakonec zrušena. V současnosti ožívá jiný Kaplického projekt, kterému pomáhá Eva Jiřičná: koncertní síň v Českých Budějovicích ve tvaru rejnoka. |
(pet)
Foto: Foto Studio 129