Plzeňské nádraží: Rekonstrukce historické budovy se přehoupla do druhé poloviny
Památkově chráněná budova hlavního vlakového nádraží v Plzni je v polovině kompletní rekonstrukce podle návrhu ateliéru A8000. Obnova 115 let starého objektu, do níž Správa železnic (SŽ) investuje 670 milionů Kč, začala loni v květnu, bude hotová do konce roku 2023. Teď dostává novou střechu i fasádu. Pokračuje montáž střešní krytiny na malých kupolích, pracuje se na poškozených krokvích hlavní kupole a horní věžičky.
„Dále se provádí zazdívky nesoudržného zdiva nalezeného po okopání omítek, podlahy v suterénu, montáž repasovaných oken, restaurátorské práce ve spodní hale, chemické čištění fasád a jejich opravy,“ dodala mluvčí SŽ Radka Pistoriusová. Dva měsíce už jsou v provozu výtahy od Železniční ulice.
Podle generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody navazuje rekonstrukce rozsáhlého objektu na modernizaci kolejišť nástupišť a dalších částí stanice, které se dělaly od roku 2011. „Funkční moderní nádraží je obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ řekl Svoboda.
Podle Pistoriusové se výpravní budova takto komplexně nikdy neopravovala. Loni se rekonstrukce soustředila na zázemí spodní haly a na centrální schodiště, kde budou nově dva eskalátory. Letos to jsou oprava krovu, nová střecha, fasády, podlahy s replikou historické dlažby, omítky a osvětlení.
Dominanta Plzně
Hlavní nádraží v renesančním a secesním slohu patří k architektonickým dominantám centrální Plzně. Na rozdíl od většiny výpravních budov v ČR stojí uprostřed kolejiště. Budova, kterou projde asi 19.000 cestujících denně, je od roku 2000 památkově chráněná.
Podle autorů z ateliéru A8000, který navrhl interiéry, bude nejvýraznější změna v horní hale, která získá charakter obchodní pasáže. Klíčovou myšlenkou obnovy je propojení nádraží s městem. „Nejvíc se změní běžný pohyb cestujících. Nově budou moci využít jasný centrální prostor pokladen, nakoupit si v pasáži a zajít před odjezdem na oběd do restaurace na nástupišti, která oživí nevyužívaný prostor za nádražím,“ uvedla Nikola Lörinczová za ateliér A8000. Horní hala se prosvětlí, nádraží změní barevnost a získá ztracenou noblesu.
Cestující si koupí jízdenky od všech dopravců na jednom místě, zásadní úpravu prodělá také infocentrum. Celý prostor budou hlídat bezpečnostní kamery. Podle oblastního šéfa SŽ Radka Makovce budou ve spodní hale a před ní obchody a služby typu kadeřnictví, bude tam i městská policie.