“Ponorka, ryba tisíce očí nebo máslový robot” tak zněly první reakce žáků v Madridu, když poprvé uviděli budovu své nové školy. V několikapatrovém chrámu zvídavosti se skloubí nestandardní vzdělávací přístup s udržitelností.
Školy
Soukromé Eko Gymnázium Brno dokončuje stavbu nové školní budovy, která umožní zvýšení kapacity a v souladu s hodnotami instituce se ponese v udržitelném duchu. Fungovat by měla začít se startem nového školního roku.
Areál základní školy Křižná ve Valašském Meziříčí se dočká proměny. Studio AXXI zvítězilo v mezinárodní architektonické soutěži na přístavbu tělocvičny. Stávající spojovací chodby a bariéry školy mění v živý školní areál plný přívětivých atrií, zahrad a teras. Využívá přitom lokální barevnost a tradiční valašské ornamenty, které interpretuje současným architektonickým jazykem.
Hlavní cena letošního ročníku prestižní EUMies Award 2024 putuje do Berlína. Po německé DAM Preis si tak stavba studijního pavilónu pro TU Braunschweig odnáší další prestižní ocenění. Vyzdvihována byla hravost, detail i technologické provedení a především principy cirkulární udržitelnosti.
Radnice Prahy 8 se domluvila s architektonickou kanceláří Igloo Architekti na vytvoření projektu ZŠ na Rohanském ostrově. Ve škole bude 27 tříd pro 918 žáků, vzniknou speciální učebny nebo sportoviště. Škola bude sloužit jako spádová pro děti z Karlína a části Libně.
Na počátku byla mimořádná mezinárodní architektonická soutěž, které se zúčastnilo 108 týmů z 38 zemí celého světa. Výsledky byly oznámeny v dubnu 2018. Ani po více jak 5 letech se však nekoplo do země. Nyní dobrovolnému svazku obcí LOŠBATES na Říčansku svitla naděje. Konečně se podařilo získat stavební povolení pro novou svazkovou základní školu v Louňovicích určenou 540 žákům.
Obce Chýně a Hostivice se spojily s cílem vybudovat novou základní školu pro přibývající obyvatele obou obcí. Pomocí architektonické soutěže vybraly návrh ateliéru ov architekti, který z budovy a přilehlého veřejného prostoru vytváří nové lokální centrum.
Česko pomalu začíná objevovat kouzlo a výhody dřevostaveb. Po nesmělých krůčcích s prvními bytovými domy a firemními sídly se můžou zraky investorů a architektů upřít - jak jinak - do rakouské metropole. Rekonstrukci základní školy zde pojali se vší parádou a vznikla vizuálně i provozně ojedinělá stavba.
Lety podobně jako další obce v prstenci kolem Prahy procházejí v posledních 30 letech masivní urbanizací. Počet obyvatel se zvýšil z 347 v roce 1932 na dnešních cca 1500, tedy na více než čtyřnásobek. Vzhledem k vyčerpání školní kapacity a pokračující výstavbě musela obec přikročit k vybudování nové školky a školy.
Základní školy představují typologii, která se logicky dostává do popředí zájmu architektů. I pro svůj velký potenciál, jak ovlivnit kvalitu prostředí pro příští generace. Současně s tím si ale začínáme klást otázky: Víme, jak má škola současnosti (či spíše budoucnosti) vypadat? Jak se v ní má učit? Kdo má zodpovědnost za její vznik a provoz? Z čeho se bude financovat její výstavba?
Ateliér Svobodová Blaha zvítězil ve veřejné soutěži o návrh na přístavbu školního areálu ve Studentské ulici. Projekt předpokládá rozšíření areálu o nové křídlo, pavilon základní školy a sportovní halu. Porota soutěže udělila první místo právě ateliéru Svobodová Blaha a město nyní jedná s vítězným týmem o smlouvě na přípravu projektové dokumentace.
Masarykova univerzita v Brně získala stavební povolení na projekt MUNI BioPharma Hub za přibližně 2,5 miliardy korun. Vzápětí vypsala veřejnou zakázku na generálního dodavatele stavby. Výstavba nové budovy v Univerzitním kampusu v Bohunicích by měla začít letos v srpnu, provoz by mohl být spuštěn v polovině roku 2026.
Snižování energetické náročnosti budov je téma, které bude rezonovat ještě dlouho. Úspěšným příkladem, jak renovovat i "obyčejnou vesnickou" školku, je realizace ateliéru CL3. Zateplení školky přineslo přidanou hodnotu v podobě zdravých vnitřních prostor a řemeslně a architektonicky výrazné fasády.
Již více než rok probíhající vojenský konflikt zničil přibližně 300 vzdělávacích zařízení po celé zemi. Postupně se však objevují plány na jejich obnovu nebo rekonstrukci. Jedním z takových příkladů je školské zařízení v Charkově, které sloužilo dětem ve věku od 6 do 17 let.
Studio Mjölk architekti a Projektový atelier David navrhli rozvernou dostavbu Montessori školky v Jablonci nad Nisou – zasvěcenou dětské hře. Na střechu umístili herní terasu, patra uvnitř školky propojili tobogánem. Je tu dostatek místa, aby byly všechny děti spolu, ale také si mohou najít soukromí pro svoji neplechu.