Dřevo, sklo, prostor pro kreativitu. Škola Duhovka rozvíjí Montessori principy i v architektuře
Česko-anglická Montessori Základní škola Duhovka v Praze prošla rozšířením, které reflektuje jak specifické potřeby Montessori vzdělávání, tak urbanistický kontext svého okolí.
Projekt, za nímž stojí architektonické studio ra15, zahrnuje nástavbu třetího podlaží a přístavbu tělocvičny. Cílem bylo zvýšit kapacitu školy o druhý stupeň a zároveň vytvořit prostředí podporující samostatnost a kreativitu žáků i zázemí pro učitele.
Montessori metoda klade důraz na samostatné učení v prostředí přizpůsobeném vývojovým potřebám dítěte. Architektonický návrh tomu vychází vstříc otevřenými a variabilními prostory, které se mohou měnit podle aktuálních potřeb výuky.
Urbanisticky citlivé řešení
Nástavba třetího podlaží je navržena jako ustupující, jednopodlažní objem, který respektuje proporce stávající budovy a minimalizuje dopady na okolní zástavbu. Prostorové členění využívá stávající rizality a tělocvična je propojena s nově vzniklými terasami, které slouží i jako venkovní učebny. Přes chodbu jsou propojené s výtvarným ateliérem a laboratoří, čímž vzniká funkční celek kombinující vnitřní a venkovní vzdělávací prostředí.
V duchu Montessori principů jsou každé dvě kmenové třídy vzájemně propojené a podporují plynulý pohyb žáků. Dispozice umožňuje individuální přístup i skupinovou výuku. Mezi třídami se nachází společné sanitární zázemí, každá učebna je vybavena vlastní kuchyňkou, uzamykatelnými skříňkami a relaxační zónou. Hlavní část prostoru je ponechána otevřená a bez pevných bariér, což podporuje proměnlivost uspořádání podle aktuálních aktivit.
Materiály podporující soustředění
Nosná konstrukce nástavby je dřevěná a v interiéru zůstává přiznaná. Dřevo se propisuje i do vestavěného nábytku a obložení tělocvičny, čímž vytváří teplý a přírodní charakter prostředí. V kombinaci se skleněnými prvky vzniká prosvětlený prostor s dobrými akustickými vlastnostmi, vhodný pro soustředěnou práci.
Fasáda je tvořena plechovým obkladem – u přístavby formou šablon připomínajících šindele, u nástavby svislými pásy, které v místech oken přecházejí v lamely a plní i stínící funkci. Vzniká tak vizuální kontrast mezi novou a původní částí budovy, který ale nenarušuje celkový výraz.
Prostor pro tvoření i pohyb
Součástí projektu je i nový výtvarný ateliér s laboratoří, multimediální místnost a sborovna. Ateliér a laboratoř mají přímý přístup na dvě terasy, které slouží jako venkovní učebny pro kreativní činnosti. V Montessori přístupu je důraz kladen na práci s reálnými předměty a prostředím – venkovní prostor tak rozšiřuje možnosti výuky mimo učebnu.
Tělocvična je navržena s důrazem na propojení s okolím – otevřená směrem do školní zahrady umožňuje plynulé přechody mezi vnitřními a vnějšími aktivitami. Flexibilní dispozice odpovídá proměnlivým potřebám žáků i pedagogického týmu.
Architektura jako nástroj výchovy
Studio ra15 pod vedením Radka Lampy a Libora Hrdouška dlouhodobě pracuje na projektech většího měřítka s důrazem na detail a koncept. Klíčovým prvkem je úzká spolupráce s klientem, která prostřednictvím workshopů zapojuje uživatele do návrhového procesu. Výsledkem je architektura odpovídající nejen funkčním, ale i hodnotovým potřebám zadavatele.
Projekt pro školu Duhovka je ukázkou, jak může být architektonické řešení nositelem pedagogických idejí a jak může prostor aktivně podporovat vzdělávání.
Základní škola Duhovka
Lokalita: Nad Kajetánkou 134/9, Praha, Česko
Studio: ra15
Autor: Radek Lampa, Libor Hrdoušek, Kateřina Havlová, Hana Púčeková, Oksana Džabarjan, Oleg Kovalyuk, Jana Věnečková, David Skalický
Rok projektu: 2020
Rok dokončení: 2024
Zastavěná plocha: 1 093 m² stávající budova, 404 m² přístavba tělocvičny
Hrubá podlahová plocha: 7 210 m²
Užitná plocha: 381 m² tělocvična, 1 099 m² nástavba
Plocha pozemku: 6 105 m²
Náklady: 95 mil. CZK
Klient: Duhovka Group