Partneři sekce:

Ve školce se děti poprvé samostatně setkají s větším společenstvím dětí. Tyto nové vztahy a zážitky se odehrávají v prostoru, který se tak stává nedílnou součástí výchovy a formuje budoucí život dítěte.

Nový pavilon školy je dílem pražského architektonického ateliéru Projektil architekti. Projekt získal nominaci na Českou cenu za architekturu 2016.

Již šestým rokem pokračuje výstavba ambiciózního ekologického projektu školního kampusu pro 150 studentů (300 po plánovaném rozšíření) v Himalájích, v odlehlé oblasti Ladakhu. Stavba je součástí komplexního rozvojového projektu pro malou buddhistickou komunitu, která usiluje o rozvoj kapacit místních obyvatel a zpřístupnění kvalitního vzdělání všem sociálním skupinám a tím snížení migrace mladých lidí a zanikání unikátní Ladacké kultury.

Že se v Dobřichovicích vyplatilo uspořádat architektonickou soutěž na přístavbu nové školy, která měla rozšířit její kapacitu, je potvrzeno nejen spokojenými žáky, ale i vítězstvím v letošní soutěži Stavba roku. Když v rozvíjející se obci Dobřichovice přestala stačit kapacita školy, začala vznikat myšlenka na její rozšíření nebo dostavbu nové, určené pro 2. stupeň. Vzhledem k problematickému vlastnictví pozemků pro uvažovanou novostavbu se nakonec pozornost obrátila k první variantě – přístavbě k původní budově.

Školka Arcadia je prvním ze dvou projektů v historickém areálu Edinburské univerzity, které navrhli Malcolm Fraser Architects a které se vyznačují použitím slitin mědi a zaměřením na trvalou udržitelnost.

Mateřská a základní škola v Ostopovicích je kultivovaným příkladem moderní rekonstrukce a dostavby šetřící materiály a využívající obnovitelné zdroje energie. Je zároveň adekvátní odpovědí na definování svého účelu veřejné budovy – hravou, svěží a odpovědnou.

Jako velký brouk na červených nohách vypadá nová budova školy Geert Groote College v jižním Amsterdamu. Na její dřevěné fasádě se opakuje vzor šestiúhelníků a celá stavba je originální kombinací použití oceli, skla, betonu a především dřeva.

V loňském roce byla ve Slivenci otevřena nová školka pro 112 dětí, která vyřešila dlouholetý problém s nedostatečnou kapacitou míst ve školkách v obci a okolí. Dvoupodlažní objekt je energeticky pasivní a pro jeho stavbu byly použity materiály s co nejmenší ekologickou stopou. Charakter stavby si při navrhování interiéru vyžádal individuální přístup respektující celkový koncept školky. Vše vyřešil modulární stavebnicový systém Fantasy plně vyhovující i požadavkům zadavatele na hravý, barevný a variabilní prostor, který by na atypickou školku navázal i vizuálně a nastavil nové standardy pro dětsky přívětivé a bezpečné interiéry.

V Roztokách byla dokončena přístavba k základní škole, která přinese kromě rozšíření kapacity učeben i vytvoření nového sportovního zázemí, včetně lezecké stěny na jejím průčelí. Náročná realizace probíhala za plného provozu školy od loňského srpna.

Škola pro více než 3 000 dětí, která vyrostla v Lucembursku, je ukázkou toho, jak vytvořit příjemný a útulný interiér a přivést do něj maximum denního světla. Přispělo k tomu využití velkoformátových okenních a fasádních systémů s výbornými tepelně izolačními výsledky.

„Škola už nemá vzbuzovat ve svých žácích respekt a bázeň, ale musí zejména motivovat a inspirovat,“ říkají architekti z ateliéru Grido, kterým se podařilo takový školní prostor vytvořit ve Velké Chuchli. Vznikl tak hravý prostor v  přístavbě ke stávající téměř archetypální školní budově z počátku minulého století, kterou citlivě doplňuje.

Vzhledem k dřívějšímu demografickému vývoji město uvažovalo o zrušení původní mateřské školy a následném prodeji nemovitosti. S přibývajícím počtem narozených dětí však bylo nutné plány změnit. Stávající objekty však obsahovaly azbest a jejich rekonstrukce by byla ekonomicky nevýhodná. Výsledným rozhodnutím byla novostavba.

V současné době se mnoho obcí potýká s akutním nedostatkem mateřských škol. Stále častější volbou pro způsob jejich realizace je řešení pomocí systémů modulární výstavby. Modulární stavby by se tak i v Čechách mohly díky svým specifickým vlastnostem stát velmi výhodnou volbou pro objekty veřejných staveb obecně.

Návrh stavby určené pro děti bývá pro architekty jednou z nejzábavnějších zakázek. Vycházejí nejen z požadavků investora, ale také z vlastních vzpomínek na dětství a dětské touhy. Právě tak vznikala školka v rakouském Welsu. Tato provozně nenáročná stavba poskytuje dětem útulná hnízda s výhledem do přírody.