Rekonstrukce „obyčejné vesnické“ školky: Děti mohou dovádět v úsporné budově
Snižování energetické náročnosti budov je téma, které bude rezonovat ještě dlouho. Úspěšným příkladem, jak renovovat i "obyčejnou vesnickou" školku, je realizace ateliéru CL3. Zateplení školky přineslo přidanou hodnotu v podobě zdravých vnitřních prostor a řemeslně a architektonicky výrazné fasády.
Přibližně tři kilometry od centra Moravského Krumlova leží jeho místní část Polánka. Nežije zde více než 500 obyvatel. Mateřská škola je zde vedle kostela a hostince jedním z nejdůležitějších míst veřejného života. Nachází se v budově bývalé školy, přičemž mateřská škola je v prvním patře. V přízemí bychom našli místní prodejnu potravin a zázemí pro Spolek občanů Polánky, který se stará o kulturní dění v obci.
Projekt, který má na svědomí studio CL3, zahrnoval nejen rekonstrukci budovy, ale také přilehlé zahrady. Součástí bylo i odstranění původních prvků, které již ztratily svůj význam – např. skladu uhlí apod.
„Mateřská škola je z ulice snadno čitelná, dvoupodlažní budova s tradičními architektonickými prvky. Směrem do zahrady je členitá, s logickou schodišťovou halou a oknem – prvkem, který propojuje místní rekultivovanou zahradu s provozem školky,“ sdělili architekti.
Renovovaná budova svou jednoduchou hmotou a sedlovou střechou přirozeně zapadá do malé jihomoravské obce. Oproti klasickým vesnickým domům je však o něco objemnější a její silueta je směrem do zahrady členitější.
Rekonstrukce sahala až k základním detailům fasády, která je řešena profilovanou omítkou v různých stupních profilace. Vychází z historického odkazu stavby. Od nepaměti má charakteristickou bosáž, tj. zdivo s plastickými plochami kvádrů. To spolu s římsami vytvořilo zajímavou dynamiku.
Snížené římsy i střízlivé barevné schéma
Při rekonstrukci mateřské školy bylo důležité myslet především na děti, které školku využívají. „Proto jsme se rozhodli pro snížené parapety, abychom vyhověli potřebám dětí prozkoumávat zákoutí a pozorovat široké okolí. To se týká i výhledů do krajiny, které nabízejí prostory v patře,“ vysvětlili architekti. Takové výhledy si děti mohou vychutnat i z velkoformátového okna ve schodišťové věži.
Hlavní prostor školky je rozdělen na dvě části, hernu a třídu. Interiéry jsou střízlivé, ale rozhodně ne nudné. V herně převažuje bílá barva s dřevěnými prvky vestavěného nábytku, od skříněk až po řešení parapetu s úložným prostorem. Vybavení tvoří nábytek na míru z překližky a MDF desek. Když děti odpočívají, postýlky se vytahují z vysoké skříně s výklenkem pro klavír.
Parapety u oken jsou multifunkční, lze na nich sedět a hrát si a děti si na nich rády vystavují své výrobky. Tlumené barvy zvolili architekti záměrně s ohledem na historii budovy. Zároveň kontrastují s barevným světem dětí, tj. kresbami, jejich výtvory, dětským oblečením, hračkami atd. Pro podlahu architekti zvolili přírodní linoleum.
Profilovaná fasáda s řemeslným nádechem
Rekonstrukce budovy přinesla nejen nové dispoziční řešení, které odpovídá dnešním požadavkům, ale řešila i technické aspekty budovy a kvalitu vnitřních prostor. Zděná budova s rekonstruovanými dřevěnými stropy byla zateplena minerální izolací a dostala novou profilovanou fasádu s jemnými detaily na jemnozrnné minerální omítce. Její bílá barva příjemně ladí s klasickou taškovou střechou.
Vytápění v budově je řešeno jako teplovodní, jeho zdrojem je plynový kotel. Čerstvý vzduch v učebně zajišťuje centrální větrání s rekuperační jednotkou. Z celkových 24 milionů Kč, které představovaly náklady na rekonstrukci, byl projekt spolufinancován z fondů EU prostřednictvím operačního programu IROP. Dotace činila 16 milionů Kč.
Rekonstrukce mateřské školy Polánka
Lokalita: Moravský Krumlov – Polánka, Česká republika
Autor: Ing. arch. Radek Pasterný z CL3
Spoluautoři: Ing. arch. David Bureš, Ing. arch. Kristýna Kapraľová (spoluautor interiéru)
Zastavěná plocha: 312 m2
Podlahová plocha: 654 m2
Užitná plocha: 474 m2
Návrh: 2018
Dokončení: 2021