Škola a školka u Prahy. Jednoduše, bez příkras a kvalitně
Lety podobně jako další obce v prstenci kolem Prahy procházejí v posledních 30 letech masivní urbanizací. Počet obyvatel se zvýšil z 347 v roce 1932 na dnešních cca 1500, tedy na více než čtyřnásobek. Vzhledem k vyčerpání školní kapacity a pokračující výstavbě musela obec přikročit k vybudování nové školky a školy.
Místní děti historicky chodily do školy v Dobřichovicích nebo Řevnicích. Tyto sousední obce se ale také rozrůstají a místní školní kapacita je vyčerpána. V obci jsou stále volné rozvojové plochy pro výstavbu rodinných domů, počet obyvatel tedy ještě poroste, až k počtu 2500. Nová školka a škola se proto staly nutností.
Práce na projektu začaly v roce 2017. Obec odkoupila od soukromého vlastníka kus pole podél Karlštejnské ulice. Pozemek má nepravidelný komplikovaný tvar přibližně písmene L o rozloze 5890 m2. V současnosti se nachází na okraji zastavěného území, v budoucnu bude ale obestavěn rodinnými domy a dostane se blíže těžišti zástavby.
Etapizace
Od počátku byl návrh limitován požadavkem na možnost etapizace výstavby z důvodu dotačního financování. Proto byl návrh ve fázi studie koncipován jako soubor čtyř pavilonů, každý z nich čtvercového půdorysu, o různých velikostech a s různou podlažností, s propojovacími přízemními krčky. První pavilon zahrnoval mateřskou školu, další dva první a druhý stupeň základní školy a čtvrtý tělocvičnu.
Realizace se zatím dočkaly dva pavilony – nejdříve budova MŠ a následně první stupeň ZŠ i s jídelnou a kuchyní pro celý soubor. Stavební povolení je vydáno i pro tělocvičnu. Pavilon 2. stupně podle původního územního plánu překračoval limit zastavitelnosti pozemku, od roku 2021 již ale platí nový územní plán, který jeho výstavbu teoreticky umožňuje.
Poměrně velkým problémem při navrhování bylo umístění parkoviště pro 35 aut, což je počet požadovaný platnými normami. Snahou bylo eliminovat rozlehlé parkovací plochy a spíše je rozdělit po menších skupinkách podél komunikací.
Střídmost a lapidárnost
Hlavním architektonickým principem návrhu je prostota a lapidárnost tvarového, materiálového i barevného řešení, bez zbytečných efektů. Vnější výraz celého souboru je solidní a pevný. Budovy jsou sjednocené čtvercovým půdorysem, přísným rastrem oken a jednotným stylem fasádního pláště.
Pro celý soubor byl vytvořen manuál barev, který používá tři základní odstíny (žlutou, oranžovou a světle zelenou). Tyto barvy jsou pak použity na okna, dveře, schodiště a interiérové vybavení.
Jako konstrukční systém byly použity režné betonové sendvičové tvárnice s integrovanou tepelnou izolací – ty se pohledově uplatňují jak na fasádách, tak v interiéru. Jde tedy o určující konstrukčně-materiálový element, tvořící hlavní složku architektonického výrazu obou budov.
Již ve fázi projektu bylo nutno zpracovat podrobné spárořezy všech fasád i vnitřních stěn a zajistit správné návaznosti a vazby zdiva, překladů, pilířů a dalších konstrukčních prvků.
Stropy byly použity vložkové s prefabrikovanými nosníky a doplněné ocelovými výměnami tam, kde stěny neprobíhají v patrech nad sebou. Mateřská škola má střechu konstruovanou stejně jako strop, u školního pavilonu musela být z důvodu souladu s územním plánem (limit výšky max. dvě nadzemní podlaží + podkroví) použita střecha šikmá s dřevěným krovem ze sbíjených vazníků. Obě budovy mají střechu perforovánu střešními světlíky.
Kvalita vnitřního prostředí
Velká pozornost byla věnována při návrhu kvalitě výukového prostředí, tedy zejména akustice, dobrému osvětlení a také kvalitě vzduchu. V pobytových prostorech byly navrženy atypické pohltivé podhledy kryté bíle lakovanými lamelami. Pro umělé osvětlení tříd byly navrženy LED panely.
Denní osvětlení je zajištěno velkoplošnými okny, oslnění a přehřívání interiéru brání exteriérové žaluzie, ovládané elektromotory. Kvalitu vnitřního vzduchu zajišťují autonomní rekuperační VZT jednotky v každé učebně, zabudované do vestavěných skříní (v MŠ do podhledů). Toto řešení umožňuje dobrou regulaci v každé místnosti nezávisle a provoz VZT dle potřeby nebo dle koncentrace škodlivin ve vzduchu.
Interiér na míru
Mateřská škola zahrnuje tři oddělení s nezbytným zázemím. Obědy pro děti v MŠ se připravují v kuchyni vedlejší budovy. Budova školky má dvě podlaží propojená přímým schodištěm a výtahem. Z požárních důvodů muselo být navrženo i venkovní únikové schodiště. To má ocelovou konstrukci a je točité. Pro každé oddělení bylo individuálně navrženo interiérové vybavení, navíc ale i grafický systém a označení místností i dětských skříněk pomocí obrázkových symbolů.
Pavilon základní školy je určen pro první stupeň a obsahuje šest shodných čtvercových učeben s okny vždy po dvou stranách. Učebny mají rozměr 7,75 x 7,75 m, a jsou tedy poměrně univerzální z hlediska možných variant uspořádání nábytku. Komunikační prostor mezi učebnami má šířku 3,5 m, a je tak vhodný i pro neformální typy výuky, např. v menších skupinkách, a je navíc vybaven úložnými prostory.
V přízemí jsou umístěny šatny a také jídelna s kuchyní, která slouží pro mateřskou školu a má rezervu v kapacitě i pro budoucí budovu druhého stupně. Obě budovy jsou propojeny přízemním krčkem, který slouží i jako vstupní zádveří.
Interiérové řešení je navrženo především s ohledem na jeho malé uživatele. Hlavním hlediskem je vytvoření ideální pobytové pohody, třídy jsou zalité světlem. Stěžejní bylo použít kvalitní a odolné materiály, jako je lité terrazzo a PUR stěrky na podlahách, a dřevěný nábytek a okna. I v případě školy byl navržen interiér na míru, s využitím překližkových desek. Kromě vestavěných prvků byly navrženy i modulární stoly a lavice pro jídelnu nebo např. katedry pro učitele ve třídách.
Komplikace během stavby
Během výstavby se objevilo několik komplikací. Ukázalo se, že deklarovaná výrobní přesnost betonových sendvičových tvárnic je jen zbožným přáním a pracovníci zhotovitele museli tvárnice na stavbě třídit podle výšky, aby zajistili vodorovný průběh ložných spár.
Obě budovy měly být původně rozlišeny odstínem šedého krycího nátěru fasády, dodavatel materiálu ale nebyl schopen druhý odstín dodat, a tak jsou obě budovy stejné. Během stavby školy proběhla pandemie covidu a s tím spojené turbulence na stavebním trhu, např. nedostatek stavebního řeziva. Naštěstí mohla obec Lety v tomto případě využít faktu, že v jejím vlastnictví jsou lesní pozemky, a dřevo na stavbu dodat sama.
Realizace získala hned dvě ocenění v rámci soutěžní přehlídky Stavba roku Středočeského kraje 2022: Zvláštní cenu veřejnému investorovi za dlouhodobou koncepci rozvoje obce a Cenu veřejnosti.
MŠ A ZŠ LETY
Autor: Ondřej Tuček
Spolupráce: Lenka Belanská, Jan Binter, Anna Blažková
Investor: Obec Lety
Projekt: 2017 – 2018
Realizace: MŠ: červenec 2019 – září 2020, ZŠ: listopad 2020 – únor 2022
Zastavěná plocha: MŠ: 289 m2, ZŠ: 486 m2
Ondřej Tuček
Článek vyšel v časopisu ASB 3/2023.