Metrostav DIZ dokončuje hrubou stavbu nádrží na pohonné hmoty v Hněvicích na Litoměřicku
Ropovod Družba od začátku března stojí a teprve minulý týden dorazila do Česka první navýšená dodávka ropy západní cestou. Těžko bychom hledali vhodnější čas na vyzdvižení významu strategických zásob. A právě v těchto týdnech dokončují stavbaři Metrostavu DIZ hrubou stavbu šesti obřích zásobníků na pohonné hmoty v areálu ČEPRO v Hněvicích na Litoměřicku. Zatímco v posledních dvou nádržích ještě probíhá montáž střechy, první již získává finální nátěr.
V každé nádrži bude moci provozovatel uskladnit až deset milionů litrů benzinu či nafty. Celkových šedesát milionů litrů navýší kapacitu strategických zásob hněvického terminálu asi o dvacet procent. Pro představu: Toto množství odpovídá zhruba dvoudenní spotřebě celé České republiky.
Dva z šesti zásobníků už mají za sebou i tzv. hydrostatickou zkoušku. Při ní stavbaři naplní nádrž vodou a sledují vliv zatížení na základové konstrukce. Aby mohli zkoušku vyhodnotit jako úspěšnou, nesmí se základ pohnout po dobu 72 hodin. Původní harmonogram počítal s dokončením stavby na začátku roku 2027, reálný postup však slibuje i dřívější datum, a to díky operativní změně založení před zahájením výstavby.
„S konstrukcí těchto zásobníků máme bohaté zkušenosti. Kdybychom zvolili založení na štěrkových pilotách, jak požadoval projekt, na konsolidaci podloží bychom čekali i několik měsíců.. Proto jsme po dohodě s investorem upřednostnili železobetonové piloty, které umožnily rychlé dotvarování základu v řádu milimetrů. Je třeba si uvědomit, že základová deska musí udržet přes deset tisíc tun, což odpovídá hmotnosti více než 260 plně naložených kamionů. Proto každou z nich podporuje devadesát pilot o délce 12 metrů a průměru 60 centimetrů,“ sdělil Jan Sochor, stavbyvedoucí z Metrostavu DIZ.
Každý z šesti budovaných dvouplášťových zásobníků se skládá ze samotné nádrže a vnější ochranné jímky, která by zabránila úniku pohonných hmot při hypotetickém prasknutí stěny nádrže. Ze stejných důvodů je dno nádrže navržené jako dvojité. Mezi oběma dny je přitom zhruba milimetrový prostor s podtlakem a čidly, která by signalizovala velínu jakékoliv problémy s těsností. Přestože nádrž tvoří na první pohled robustní plechy, i na ně působí tlak skladované kapaliny a okolní teplota. Přes den se tedy běžně nádrž o něco zvětší a v noci zase zmenší.
Šest nových zásobníků zvýší strategické zásoby pohonných hmot České republiky o šedesát milionů litrů. Zároveň zvýší i vstupní kapacitu do systému společnosti ČEPRO. Hněvice jsou totiž přímo propojeny s oběma českými rafinériemi v Kralupech nad Vltavou a Litvínovem a disponují i tři kilometry dlouhou železniční vlečkou. Jde o klíčový uzel palivové infrastruktury z pohledu energetické bezpečnosti státu. Tato investice je pro společnost ČEPRO v současné době jednou z nejvýznamnějších.
Firmy ze Skupiny Metrostav mají za sebou již více než 25 let soustavné výstavby velkokapacitních nádrží, a mohou se tedy opřít o bohaté zkušenosti a know-how. V areálu Centrálního tankoviště ropy společnosti MERO ČR v Nelahozevsi postavily v letech 2000 až 2019 celkem sedm nádrží pro uskladnění ropy, z nichž každá disponuje kapacitou 125 tisíc kubíků. V roce 2011 dokončily pro ČEPRO výstavbu čtyř železobetonových podzemních nádrží pro skladování motorové nafty s celkovou skladovací kapacitou 140 tisíc kubíků.
Zdroj: PR článok Metrostav DIZ s.r.o.