Vláda schválila přípravu a výstavbu strategického podnikatelského parku Plzeň-Líně. Jde o plochu s rozlohou zhruba 400 hektarů minimálně využívaného záložního armádního letiště. Na místě by mohla vzniknout továrna na výrobu baterií do elektromobilů, takzvaná gigafactory.
Průmyslové objekty
Vídeňské architektonické studio destilat oživilo starou usedlost z 19. století ve vinařském regionu Wagram v Dolním Rakousku v duchu filozofie „méně je více“.
Rozloha moderní logistické industriální plochy v regionu činila ke konci roku 2021 více než 46 milionů metrů čtverečních, což je více než desetiprocentní nárůst oproti roku 2020. Největší část těchto prostor se nadále nachází v Polsku (52 procent), v České republice je pak přes pětinu (21 procent) této plochy. Následuje Rumunsko (12 procent), Maďarsko (9 procent) a Slovensko (7 procent).
Vítězem architektonické soutěže na přestavbu a využití bývalé Mayerovy továrny v centru Dvora Králové nad Labem na Trutnovsku se stal návrh Rudolfa Grimma z ateliéru GRIMM Architekti ze Žďáru nad Sázavou. Do soutěže vypsané na jaře přišlo 11 návrhů, s vítězstvím v soutěži je spojena odměna 900.000 korun. Šlo o první architektonickou soutěž, kterou město uspořádalo.
PILANA Karbid, s. r. o., je mladá firma založená v roce 2011. Sídlí v historickém továrním areálu nedaleko Hulína, kde se první řezné nástroje – tehdy šlo o pily, začaly vyrábět již před 85 lety.
Jeden z výrobních závodů obuvnického impéria Baťa se nachází v kanadském městě Batawa, vzdáleného 175 km východně od Toronta. Město na řece Trent v provincii Ontario bylo založeno v roce 1939 pod patronací Tomáše Bati, syna Tomáše Bati, slavného zakladatele obuvnického koncernu ve Zlíně. Tomáš Baťa jr. se do Kanady vystěhoval z rodného Československa a Batawa byla vlastně jakousi náhradou baťovského Zlína.
V posledních letech se zvyšuje zájem odborné i širší veřejnosti o udržitelná řešení v architektuře. Sledujeme snahy o snižování energetické náročnosti budov, hledání opatření proti tepelným ostrovům ve městě a vysoušení krajiny. A zatímco některé stavby si na environmentálně šetrné principy spíše hrají a plní řádky líbivých PR článků, najdou se již i u nás světlé výjimky, které mají ekologické hledisko v podmínkách zadání a výsledné architektonické řešení z něj logicky vychází. Patří mezi ně výrobní hala společnosti LIKO-S ve Slavkově u Brna, která ukazuje, že progresivní, šetrný přístup k výstavbě a provozu budovy je možné aplikovat nejen na rodinné a bytové domy či veřejné stavby.
Společnost KORADO slaví v letošním roce 30 let od svého vzniku a zároveň 55 let od založení bývalého státního podniku Koventa, na který navázala. Za tuto dobu vyrobila firma více než 40 milionů radiátorů. Stala se tak jedním ze tří největších evropských výrobců radiátorů. V posledních letech navíc KORADO rozšířilo portfolio produktů o konvektory a větrací a rekuperační jednotky.
Přinášíme rozhovor s autory nové budovy vinařství od studia Chybík+Krištof.
Rekonstrukce prostor ať již k jakémukoli účelu má svá pozitiva. Není třeba zabírat další půdu, je možné získat kanceláře či byty v užším centru městských aglomerací, akční rádius obyvatel v nich žijících či pracujících je tedy mnohem akčnější, než v případě sídla na okraji města. Navíc je vybudovat velmi zajímavé prostory ve stavbách s historií, atmosférou, kterou neztratí a při citlivém přebudování k novým účelům si ji zachovají i nadále.
Budova nové zkušebny exhalací se nachází v centru vznikajícího areálu Škoda – auto a. s. na území bývalého Lihovaru. Tento prostor se nachází v jihozápadní části města Mladá Boleslav v území podél řeky Jizery, které bylo tradičně věnované průmyslové funkci.
Společnosti Contera a TPG Real Estate společně investovaly do brownfieldu ve Slezské Ostravě, který se má do roku 2025 změnit na průmyslový areál. První hala nového areálu, jehož název Contera Park Ostrava D1 odkazuje na výborné dopravní spojení na dálnici, má být otevřena ve třetím čtvrtletí roku 2021.
V půdorysech českých měst a obcí se vzhledem k proměně průmyslu v posledních třiceti letech skrývají velmi často rozsáhlá území, která nejsou v dostatečné míře využívána, jejichž objekty chátrají a která mají poměrně často problémy s ekologickými zátěžemi v důsledku předchozí výroby. Ačkoli by se to nemuselo zdát, právě tato místa jsou pro obce ideálním prostorem pro růst a další rozvoj. Jak si v česku umíme poradit s brownfields?
V návaznosti na již realizovanou stavbu I. etapy vývojového areálu Idea Air Fryčovice z roku 2015 vznikla nyní jeho další část, která respektuje základní materiálové řešení původní stavby. Vzniklá hala respektuje základní tektoniku průmyslové architektury, ale zjemňuje svůj výraz dřevěným obkladem na fasádě.
DELTA projektuje pro skupinu BMW testovací polygon pro digitální vývoj automobilů budoucnosti. Vysoký přínos má nejen samotný cíl projektu, ale i plánování a projekce ve standardu BIM 5D a využití metodiky Lean Management.