Obrovský smajlík na London Design Festival ukázal netušené možnosti dřeva jako konstrukčního materiálu
Galerie(18)

Obrovský smajlík na London Design Festival ukázal netušené možnosti dřeva jako konstrukčního materiálu

Partneři sekce:

Jako vznášející se objekt nebo nekonečný úsměv vypadá projekt od Alison Brooks Architects, který byl instalován během festivalu London Design Festival na nádvoří před Chelsea College of Arts a který dokazuje netušené konstrukční možnosti dřeva v architektuře.

Tento projekt s názvem „The Smile“ připomínající gigantického „smajlíka“ vznikl ve spolupráci s americkou společností pro export dřeva (American Hardwood Export Counsil – AHEC), inženýrskou společností ARUP a londýnským festivalem designu.

Houpačka, která se ale nesmí houpat

Koncept Alison Brooks je 3,5 metru vysoký a 36 metrů dlouhý prohnutý dutý hranol nebo tunel, který se pouze v jednom místě dotýká země. Je to první takový megatubus z prefabrikovaného dřeva na světě.
Obě strany se vznášejí nad zemí, a tak tento objekt připomíná i houpačku. Aby se ale tato houpačka nehoupala a byla stabilní i v případě silného větru nebo když se nahrne 60 lidí jenom na jednu stranu objektu, to byl úkol a výzva pro inženýrskou společnost ARUP.

Zahnutá podlaha i strop a stěny vytváří dynamický interiér o 180 m2. Tubus je na obou koncích vznášejících se stran otevřený a zakončený balkony. Celý pavilon je vytvořen z CLT panelů ze dřeva liliovníku tulipánokvětého (Tulipwood), který běžně roste v USA.

Největší CLT panely, které kdy byly vyrobeny

Panely byly vyrobeny německou společností ZÜBLIN-Timber. Na stavbu bylo použito celkem 12 CLT panelů, z toho 6 panelů zahnutých, které dosahují neuvěřitelných rozměrů: délky 14 metrů a šířky 4,5 metru, což jsou úplně největší CLT panely, jaké kdy byly vyrobeny. Protože svými rozměry přesahovaly rozměry běžných nákladních aut, musely být na místo dopraveny z Německa jako výjimečný náklad během nočních hodin.

Na instalaci bylo použito 80 kubických metrů dřeva. Jedním z nejúžasnějších rysů těchto panelů, kromě jejich velikosti, je ale i jejich tloušťka, která dosahuje pouhých 100 milimetrů, takže pavilon působí nesmírně lehce. Panely jsou k sobě pevně připevněny pomocí 4 tisíc samořezných šroubů dlouhých 400 milimetrů.

Prvních 40 mm hloubky otvorů pro šrouby bylo ale již předem vysoustruženo v továrně, aby se předešlo nepřesnostem při montáži. Aby se zabránilo kymácení, je Smile přikotven k dřevěnému podstavci uloženému pod zemí a vyplněnému 20 tunami ocelových závaží.

CLT – materiál budoucnosti

Perforace jako malá okýnka ve stěnách pavilonu jsou koncentrovány v místech, kde není vyvíjen na konstrukci takový tlak, a přinášejí do interiéru dostatek světla. Večer, kdy je interiér osvětlen, působí pavilon jako obrovský lampion. „Toto je takový smajlík revoluce v dřevěných konstrukcích,“ prohlásila architektka Brooks. „Malá stavba, která ukazuje velké možnosti dřeva jako konstrukčního materiálu.“
Velké dřevěné panely prefabrikované z malých kusů dřeva těsně k sobě stlačeného způsobem criss-cross tvoří neuvěřitelně pevnou, silnou a lehkou konstrukci. ZÜBLIN Timber ale používá speciální technologii vakuového lisu k vytvoření mnohavrstevného materiálu, což umožnuje vytvářet i zahnuté panely a v menším množství.


CLT je v porovnání hmotnosti pevnější než beton a proces výroby panelů může být zpracován počitačově s milimetrovou přesností. „Zkonstruovat dům bude potom stejně snadné jako dát dohromady stavebnici nebo sestavu od IKEA, říká Andrew Lawrence z ARUP. „Dřevo je také recyklovatelný materiál, který nezatěžuje životní prostředí CO2 a při jehož tvorbě je využita solární energie. Jestli 19. století bylo stoletím železa a oceli a 20. století stoletím betonu, pak 21. století bude jistě stoletím dřeva a CLT,“ dodává.

Okouzlující Tulipwood

Pro CLT se běžně používá měkké dřevo smrku. Společně s inženýry z ARUP ale začal AHEC experimentovat s rychle rostoucí tvrdou dřevinou Tulipwood. Testy ukázaly, že je mnohem pevnější a také má lepší vzhled. To, co přitahuje architekty, je i jeho čistý a hladký vzhled s minimem suků. To potvrzuje i Alison Brooks, která dřevo ve svých architektonických projektech hojně využívá. Doposud byla jejím favoritem třešeň, kterou použila například na nové budově Exeter College v Oxfordu, ale práce s Tulipwood ji okouzlila. „Tulipwood je rychle rostoucí dřevina, jejíž dřevo je ale tvrdé a teplé. Vypadá jako dřevo na podlahy, příliš krásné na to, aby bylo použito jako konstrukční dřevo,“ říká Brooks. Tulipwood je ale ve skutečnosti v USA levná a běžná dřevina a k tomu se ještě na výrobu CLT panelů používá dřevo, které se již nehodí na výrobu nábytku, takže jeho využití v sobě nese i aspekt ekologický.

Rozvojový projekt desetiletí

Pro AHEC je Smile jedním z nejdůležitějších rozvojových projektů desetiletí, který ukazuje inovaci a možnosti dřeva a který byl proveden ve spolupráci s inženýry z ARUP. „To byla příležitost jít až na hranu možností materiálu,“ řekl David Venables, evropský ředitel AHEC.


Londýnský festival designu již dříve spolupracoval s AHEC na podobných instalacích ze dřeva, jako byly například Nekonečné schody (Endless Stair) v roce 2013 umístěné před Tate Modern.
Ačkoliv London Design Festival skončil v neděli 25. září, zájemci si mohou tento unikátní dřevěný tubus prohlédnout zvenku i zevnitř ještě do 12. října.

Jitka Prokopičová
Fotografiie: Dav Stuart, Alison Brooks Architects, AHEC

Více informací na:
www.thetulipwoodsmile.info
www.alisonbrooksarchitects.com