Salon dřevostaveb 2011
Salon dřevostaveb, největší česká přehlídka architektury ze dřeva, byla již pošesté hlavním doprovodným programem mezinárodního veletrhu Dřevostavby. Kromě českých realizací mohli návštěvníci vidět i ukázky architektury ze dřeva v Norsku, Rakousku a na Slovensku, a to díky přednáškám zahraničních architektů.
Přehlídka, která si klade za cíl zviditelňovat kvalitní architekturu ze dřeva pro širokou laickou veřejnost, letos jako hlavního zahraničního hosta prezentovala Einara Jarmunda. Norský architekt ze studia Jarmund/Vigsnæs AS Arkitekter ve své přednášce představil na příkladu staveb velkých i malých, veřejných i soukromých, jak široké využití dřevostavby mají. Z rozsáhlejších projektů má toto norské studio na kontě například rozlehlý univerzitní kampus v Longyearbyenu na Špicberkách nebo stavbu mezinárodní školy v Oslu.Rakouskou scénu dřevostaveb reprezentovala Češka dlouhodobě žijící ve Vídni – Patricie Taftová. Architektka začínala nejdříve ve známém studiu Georga W. Reinberga, ovšem v současnosti již působí ve studiu Arch+More. Ve své přednášce se na příkladu obytných i občanských budov zaměřila na rakouské dřevěné konstrukční systémy a trendy.
Slovenské dřevostavby na Salonu zastupoval atelier Van Jarina, a to jednak v diskusi o moderních dřevostavbách, jednak na letošní výstavě realizovaných staveb.
Přehlídka Salon dřevostaveb totiž nepřináší pouze přednášky, ačkoliv právě ty byly jedním z hlavních lákadel. Organizátoři každoročně vybírají zajímavé realizace českých dřevostaveb za poslední dobu, z nichž pak vznikne výstava i Ročenka dřevostaveb. „Pro letošek jsme byli nuceni přehlídku i ročenku omezit na třicet staveb, z nichž tři byly poprvé vybrány i za hranicemi, ale z různých hledisek nemají k Česku daleko,” říká architekt Pavel Horák ze studia Prodesi, které Salon dřevostaveb organizuje.
„Musím říct, že mě těší, jak se architektonická scéna dřevostaveb u nás za poslední roky kvalitativně proměnila,” dodává spokojeně architekt. Podporovat odpovědnou architekturu a bořit mýty o dřevostavbách bylo totiž od začátku hlavním cílem letošního Salonu dřevostaveb.
Zvonička na Horečkách, Kamil Mrva Architects Foto: Studio Toast |
Vědecké centrum na Špicberkách, Jarmund/Vigsnæs AS Arkitekter |
Půdní vestavba v pražském Suchdole, Jan Forman, Michal Schwarz Foto: Vavřinec Menšl |
Víkendový dům ve Stříbrné Skalici, Prodesi|Domesi Foto: Lina Németh |
Ateliér v Praze-Zbraslavi, Atelier Pelcl Foto: Jan Kuděj |
Rodinný dům Fojtka v Mníšku u Liberce, Element-design |
Ačkoliv má přehlídka za sebou teprve pětiletou historii, organizátoři se snaží každý rok inovovat a přinášet něco nového. I proto bylo letos přednášek výrazně více. Prostor byl dán architektům z výstavy, kteří měli možnost v patnácti minutách krátce představit svoji realizaci.
Další novinkou byly prezentace studentů architektury či začínajících architektů, kteří v minulosti zvítězili v soutěži Dřevěný dům v kategorii návrh rodinného domu. Také výstavní panely dostaly nový formát i materiál.
Co se naopak neměnilo, je publikace Ročenka dřevostaveb. „Síla ročenky je v tom, že když si postavíte všech šest ročenek vedle sebe, získáte už slušnou představu o české scéně dřevostaveb,“ vysvětluje Pavel Horák ono systematické vydávání této publikace bez větších změn.
Únorovým veletrhem 6. ročník Salonu dřevostaveb nekončí. Jako každý rok bude v následujících měsících výstava putovat po konferencích či veletrzích v dalších českých městech.
(red)
Foto: archiv Salonu dřevostaveb
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB.