Baťův kanál: Revitalizovaný přístav se možná dočká i kulturního sálu
Historická vodní cesta, ale také místo k rekreaci. Jak by Veselí nad Moravou oživila nová stavba v místním revitalizovaném přístavu? Nabídla by občerstvení i kulturní sál v patře.
Baťův kanál je historická vodní cesta-průplav. Byl vybudován mezi lety 1934–1938 s náklady 35 milionů korun a sloužil k lodní přepravě hnědého uhlí ze Sudoměřického nádraží do 52 km vzdálených Otrokovic, kam jej vozily remorkéry.
Průplav je pojmenován po Tomáši Baťovi, jelikož se samosprávný celek Země moravskoslezská (zajišťující projekty a realizaci prací) s firmou Baťa dohodla, že ta zajistí dodání veškerých kovových konstrukcí plavebních komor, mostů a jezů. Ve finále vede 26 km kanálu korytem řeky Moravy a zbytek umělým průplavem. Dnes je využíván k rekreačním účelům a plánuje se jeho prodloužení až do Kroměříže.
Veřejný prostor přístavu Veselí nad Moravou prošel revitalizací za 120 milionů korun. Jedním z důvodů bylo propojení kanálu s centrem města a podpora volnočasových aktivit v oblasti. Díky revitalizaci a otevření veřejného přístavu je možné krátkodobé ukotvení až 35 lodí, ale i přenocování. Dostupné jsou přípojky i zařízení pro ekologickou likvidaci odpadu a servisní centrum pro tankování lodí, zabezpečeno je také vytahování a spouštění lodí.
Počítá se s investicí až 2 miliardy korun
Pro návštěvníky bylo zbudováno vyhlídkové molo a restaurace. Jedná se tak, v současné chvíli, o největší a nejmodernější veřejný přístav v České republice. Opravena byla také cyklostezka vedoucí podél kanálu. Není to však jediná plánovaná investice – Národní investiční plán počítá do roku 2030 s další investicí ve výši 1,9 miliardy korun.
Na přestavbu stávajících budov byla vypsána architektonická soutěž. Některé ateliéry pak byly přímo osloveny k tomu, aby se zapojily. V návaznosti na revitalizaci prostoru navrhlo architektonické studio KOGAA návrh přestavby přístavu, do kterého plánuje zahrnout i bistro s výdejním okénkem pro cyklisty a kulturní sál.
Celá přestavba by se měla udát postupně ve čtyřech navazujících krocích tak, aby zůstala zachována funkčnost přístaviště. Navrhovaný objekt z betonu a dřeva se díky prosklení v parteru otevírá do okolní krajiny a navazuje s ní kontakt. K lodní dopravě poté odkazují kulatá, nautická, okna i velkoformátová půlkruhová sektorová zasklení přízemí.
Střecha je navržená jako pochozí a bude osazena nízkými rostlinami a keři. Nabídne tak další možnost spočinutí v náruči přírody v obklopení korunami stromů. Ani hmota budovy není naddimenzovaná, má jenom jedno patro. Architekti podle vlastních slov dbali na to, aby se budova nedostávala do konfliktu se svým okolím, ale komunikovala s ním, navazovala dialog – i proto nebyla zvolena klasická „kostka“ s prosklenými prvky, ale mnohem členitější tvar budovy.
Architektonické studio, které v roce 2015 založili Tomáš Kozelský, Alexandra Georgescu a Viktor Odstrčilík, bylo v letošním roce nominováno na Českou cenu za architekturu s projektem konverzí původních industriálních skladů na komunitní loftové bydlení se zelenou střechou a zařízením pro sběr dešťové vody nazvané DADA Distrikt.
Znát je můžete například i díky adaptaci nevyužívaného brněnského lihovaru na The Distillery – Social Reactor či dřevěné konstrukce City Cell Prototype, která má za úkol schraňovat a čistit dešťovou vodu a vytvářet stín na (v létě rozpálených) náměstích.
Projekt navíc klade důraz ekologickou udržitelnost – stavbu tvoří předem vysušené dřevěné KVH profily (nevyžadující impregnaci) a elektřina pro osvětlení a čerpadlo je získávána ze solárních panelů na střeše. Studio KOGAA letos získalo prestižní ocenění Design Vanguard 2021, které uděluje americký magazín Architectural Record.