Manifesto Market na Smíchově
Projekt Manifesto Market, který je neoddělitelně spojený se zakladatelem každoroční odborné konference reSITE Martinem Barrym, se v červenci dočkal rozšíření o novou lokalitu. Základním konceptem celého projektu je pomocí dočasných, ale zároveň elegantních staveb oživit dříve nehostinná místa Prahy, a nejinak tomu bylo tentokrát. Místo, kde byl nedávno otevřen druhý Manifesto Market, se nachází na Smíchově.
Regenerací bývalého parkovacího dvora v těsném sousedství secesního Národního domu bylo pověřeno studio Chybík+Krištof. Smíchovský Národní dům má v horizontu několika let projít rozsáhlou rekonstrukcí, jeho současný majitel Torino-Praga Invest se však rozhodl dříve nevyužívaný prostor oživit již dnes a znovu tak naučit místní tento pozemek využívat.
Dočasnost celého projektu je nicméně v souladu s principy udržitelnosti. Architekti měli proto za úkol pracovat s modulárními jednotkami, aby vytvořili dočasný a zároveň elegantní gastronomický a kulturní pop-up market.
Posláním Manifesta je vytvořit jedinečný zážitek pro návštěvníky a lokální rezidenty.
Manifesto Smíchov se nachází v městské oblasti s hodnotnými příklady architektury 20. století. Projekt navazuje na stále přítomné základy místních historických vrstev, ovšem zapomenutých před několika generacemi.
Opětovné vyvolání genia loci bylo jasným záměrem již od samého počátku a zmapování historie daného místa bylo nezbytnou součástí tohoto procesu. Až donedávna byl pozemek využíván jako parkoviště a servisní vchod, ukrytý mezi bývalou tržnicí a smíchovským Národním domem.
Ještě hlouběji do minulosti se na místě nacházela botanická zahrada a venkovní restaurace, vymezená pravoúhlou sítí stromů. Celé sousedství s velkorysými parky, zelení a snadným přístupem k vltavskému nábřeží bývalo dříve vyhledávaným místem k rekreaci, přičemž právě botanická zahrada dominovala celé čtvrti.
Odtud pramení idea oživit veřejně přístupnou, bohatou svěží zeleň k obnovení této destinace, plynule napojené na frekventovanou Malou Stranu a v docházkové vzdálenosti od pražského Tančícího domu. Architekti zároveň ctí intimní proporce a měřítko veřejných pasáží, typických pro pražské ulice.
Ústředním prvkem návrhu pro jeho letní období provozu se stalo mělké brouzdaliště, nad nímž se sklání historická fasáda odrážející se ve vodní ploše. Ta se stala nejvíce přitažlivou atrakcí pro děti stejně jako pro dospělé.
Práci s vodním elementem si Chybík+Krištof vyzkoušeli již u svého návrhu oceněného na expu v Miláně před čtyřmi lety. Prvek je integrován do vyvýšené dřevěné terasy, jež umožňuje do celého prostoru bezbariérový přístup pro kočárky a invalidní vozíky.
Vlnité hliníkové pláty, které kontejnery obkládají, umožňují konstrukcím dobře zapadnout do pozadí a navíc hravě reflektují fasádu a barvy Národního domu. Motiv odrazu se pak objevuje i ve zčeřené vodě malého bazénku.
Do dvora se vrátily také rostliny – bambus, palmy a popínavé rostliny; právě jejich přítomnost byla určujícím prvkem uceleného designu, který musel architekt akceptovat. Návrh počítal i s plánovaným využitím budovy pro gastronomii, kulturu či společenské události.
Prodejci a restaurace obývají celkem 11 kontejnerů a nabízejí vybrané gastronomické speciality, tradiční tankové pivo nebo občerstvení, zatímco dřevěná platforma slouží jako velkorysá terasa a poskytuje rozmanité možnosti sezení.
Kontejnery, ze kterých je celá stavba vystavěna, pochází od firmy KOMA MODULAR. Projekt Manifesto Market Smíchov je již několikátým pokračováním spolupráce studia Chybík+Krištof a tohoto výrobce modulů, trvající od roku 2011.
Ve večerních hodinách se živé nádvoří rozsvítí řadou lamp vyrobených přímo na zakázku od studia Nahaku. Jsou vyrobeny upcyclingem ze starých sudů od prosecca.
Design lamp odkazuje na osvětlení ve stylu art-deco uvnitř Národního domu, a propojuje tak interiér s novým kulturním prostorem dvora venku. Designové studio Davida Karáska mmcité Manifesto Market na Smíchově doplnilo svým novým modelem venkovního nábytku.
Manifesto si jinak zakládá na své zásadě místa bez log, reklam a bannerů. Jeho na první pohled rozpoznatelnou vizuální identitu navrhl český grafický designér FunkFu. Všechny markety Manifesto včetně sídla společnosti pohání energie pocházející výhradně z obnovitelných zdrojů od české firmy Nano Energies.
Manifesto zároveň muselo být připraveno na sezónní proměnu a od listopadu 2019 bylo doplněno o plátěnou střechu, šest průsvitných iglú a konečně i výzdobu, která předznamenává blížící se Vánoce.
Vytápěná iglú jsou pak ideální pro setkávání s přáteli a pro pravou vánoční pohodu je možné si je i pronajmout na soukromé akce. Smíchovský Manifesto Market tak zve návštěvníky, aby si i ve vánočním období užívali unikátní atmosféru moderního společenského místa a v žáru ohřívačů nerezignovali na netradiční gastronomii i kulturní program.
Foto: Alex Shoots Buildings, Lukáš Pelech, Chybík+Krištof