V Chengdu roste nová městská čtvrť s respektem k přírodě a místní topografii
Jedno z největších čínských měst vysoutěžilo podobu své nové čtvrti věnované vědě a výzkumu. Chengdu Future Science and Technology City bude respektovat místní topologii a spojí přírodu s městem.
Chengdu, či česky Čcheng-tu, je hlavní město provincie S’-čchuan, s téměř 17 miliony obyvateli, které leží v rovinách jihozápadní Číny. Mimo jiné zde nalezneme i jedno z nejvytíženějších letišť v zemi, Čcheng-tu Šuang-liou.
My se ale zaměříme spíše na jihovýchodní část města, kde u nového letiště Chengdu Tianfu vznikne nová moderní čtvrť věnovaná vědě a moderním technologiím, pro kterou byla vyčleněna plocha 4 600 000 m2.
Zajímavé přitom je, že tato nová čtvrť cílí na co největší provázanost s přírodou a místní topografií. Nově stavěné budovy i městská infrastruktura se tak podřídí přírodě a vodním tokům v místě projektu, v této nové čtvrti se také nepočítá s používáním automobilů.
Je tedy vidět, že si i v Číně uvědomují, jak razantně zasáhla výstavba měst do přírodních ekosystémů a snaží se u nové výstavby více provázat přírodu s architekturou a začlenit ji do městského urbanismu. Jedná se o pilotní projekt navrácení zeleně do čínských měst, který by měl udat celostátní trend.
Zeleň a pěší dosažitelnost v hlavní roli
Plán od OMA rozděluje, podle inspirace místními venkovskými osadami Lin Pan, novou čtvrť do šesti částí (univerzitní, laboratorní, nákupní, veřejné (TOD), vládní a obytné), kdy na místech již existující zástavby bude zeleň doplněna a na nezastavěných místech bude hrát i do budoucna vegetace a voda hlavní roli, které se stavby budou muset podřídit.
K lepšímu propojení architektury se zelení by měly pomoci také speciální terasy. Každá z těchto zón je poté navržena tak, aby splývala s okolní krajinou a obsahovala prostory věnované vzdělávání a inovacím. Ke všem budovám v rámci jedné zóny se jedinec dostane pěšky během deseti minut, kontakt s dalšími městskými částmi řeší automatizovaná vozidla.
Podle OMA je cílem zastavovacího plánu napadnutí tradičních urbanistických schémat, které jsou postaveny na silničních sítích a maximálním využití podlahové plochy na úkor přírody. Jedná se o model územního plánování, který se snaží maximalizovat počet lidí a budov, ke kterým se pohodlně dostanete pěšky od stanoviště dopravních služeb, vlakového nádraží či jiné hromadné dopravy.
Plán první fáze projektu procházel změnami
Projekt je ale poněkud komplikovanější, jak nám vysvětlila PR manažerka OMA Sylvia Chan. Finalisty mezinárodní architektonické soutěže bylo architektonické studio OMA a také Gerkan, Marg and Partners Architects (gmp) – ateliér OMA v soutěži se svým ideovým návrhem zvítězil a byl pověřen vypracováním podrobného plánu první fáze výstavby.
Pro účely stavby byly projekty dopracovány a proběhly v nich jisté změny. První fáze výstavby tak bude zahrnovat Mezinárodní vzdělávací park na západní straně území navržený ateliérem OMA a také oblast pro Transportně orientovaný vývoj (Transit Oriented Development – TOD) zaměřená na podporu výzkumu, výstavby a výroby s veřejnými prostranstvími a vědeckotechnickým parkem na jihovýchodě, která vznikne pod vedením gmp.
Tyto změny proběhly také proto, že se z původně řešeného území o výměře 4 600 000 m2 první fáze zaměřuje pouze na dvě konkrétní oblasti. Například výše zmíněný Mezinárodní vzdělávací park od OMA bude mít rozlohu 460 000 m2 a bude obsahovat prostory pro několik univerzit, včetně ubytování pro studenty, laboratoří a kanceláří. Na zastavovacím plánu budou spolupracovat také místní architekti CAUPD a Swooding.
Ateliér OMA
OMA (Office for Metropolitan Architecture) založili v Rotterdamu roku 1975 Rem Koolhaas, Elia Zenghelis, Madelon Vriesendorp a Zoe Zenghelis. Ateliér má dnes kanceláře také v Hongkongu, Pekingu, New Yorku, Dubaji, Dauhá a Sydney.
Název projektu: Chengdu Future Science and Technology City Launch Area Masterplan & Architecture Design
Klient: The Reform and Planning Administration Bureau of Chengdu Hi-Tech Industrial Development Zone
Lokace: Čcheng-tu (Chengdu), Čína
Architekt: OMA
Odpovědný partner: Chris van Duijn
Spolupracovník: Ravi Kamisetti
Architekt projektu: John Thurtle
Členové týmu: Anthony Ko, Charlotte Chan, Connor Sullivan, Giuseppe Bandieramonte, Joanna Gu, Meng Huang, Napat Kiat-Arpadej, Yangqi Yang