Zlatý lev za celoživotní dílo Franku Gehrymu
Jedni o něm říkají, že přivedl architekturu do slepé uličky, jiní ho velebí za odvahu experimentovat. Patří k architektům, kteří předbíhají dobu, a ti vždy vyvolávali protichůdné názory a často i rozbouřené vášně. Řeč je o Franku Gehrym, který rád zdůrazňuje, že architektura je umění. Někdy až tak, že své stavby modeluje jako sochař sochu. Devětasedmdesátiletému americkému architektovi udělili na 11. bienále architektury v Benátkách (14. 9. – 23. 11.) prestižního Zlatého lva za celoživotní dílo.
Šéfkurátor benátského bienále Aaron Betsky považuje Gehryho za autora, jenž „proměnil moderní architekturu. Osvobodil ji od tvaru jednoduché krabice a omezení všeobecné stavební praxe. Jako experimentátor s uměleckou tvorbou přinesl Gehry velmi moderní model pro pojem architektury mimo budovy“. Jen pro připomenutí – Out There: Architecture Beyond Building / Tam venku: Architektura mimo budovy – je zároveň leitmotivem letošního bienále.
Frank Gehry se narodil 28. února 1929 v kanadském Ontariu v židovské rodině a jeho původní jméno bylo Ephraim Owen Goldberg. Snad největší celosvětovou slávu mu přineslo Guggenheimovo muzeum v baskickém městě Bilbao (1998) a Koncertní hala Walta Disneye v Los Angeles (2005), přičemž připomeňme i jeho Tančící dům v Praze (1996, spolupráce V. Milunič). Právě na nich transparentně předvedl svou podobu architektury: nejprve své objekty jakoby svlékl do naha a potom znovu oblékl do forem, které komponuje do pohybujících se hmot a provokujících tvarů. Tyto charakteristické „gehryovské“ motivy však nejsou výsledkem jednoho rozhodnutí či náhodného vzplanutí, ale inspiracemi ze světa umění, vlastních vzpomínek, ale i živočišné říše, z níž si vybírá především tvary ryb.
Frank Gehry patřil i k prvním významným architektům, kteří začali ve svém navrhování využívat počítačový software. Pro něj to však není jediná cesta jeho práce, ale osvobození se od toho, co vidí. A také potvrzení důležité pozice architekta ve společnosti a jeho efektivních tvořivých představ.
Další ceny udělené na Bienále architektury v Benátkách
Zlatý lev za nejlepší národní pavilon Zlatý lev za nejlepší instalaci na mezinárodní výstavě |
(pet)
Foto: Albert Vecerka/ESTO Photographics, Gehry Partners LLP, Peter Eric Arnell