EDI ve stavebninách začíná být standard: proč ji firmy zavádí?
Zatímco v loňském roce se EDI (elektronická výměna dat) do stavebnin pomalu dostávala, letos už se stává standardem. Po velkých firmách jako jsou Stavebniny DEK nebo PRO-DOMA Stavebniny se přidávají i střední a malé podniky. Systémy pro elektronickou výměnu dat si poradí se specifiky stavebnictví a firmám výrazně usnadňují práci s doklady.
Pro EDI nejsou překážkou tranzitní objednávky ani zádržné
Obor stavebnin je v mnohém specifický. Pokud podnikáte ve stavebnictví, nebudou vám cizí tyto situace:
- tisíce produktů různých značek a výrobců od stovek dodavatelů,
- stovky dodacích listů a faktur denně,
- neustálá aktualizace produktových dat od dodavatelů,
- dodávky přímo na stavbu (traťovky) namísto dodávání na sklad,
- účtování obalů a zádržné (prodloužení splatnosti části faktury).
To vše jsou výzvy, které komplikují a zdržují manuální přípravu dokladů. Firmy, které využívají EDI, však velkou část této práce automatizují.
Jak konkrétně EDI pomáhá odběratelům stavebnin?
Právě odběratelé jsou obvykle ti, kdo zavedení EDI iniciují. Své výhody ale má i pro dodavatele. Firmy ve stavebnictví si nejčastěji vyměňují objednávky, avíza o dodání a faktury.
Odběratel ve svém informačním systému připraví objednávku a odešle ji prostřednictvím EDI. Dodavateli se ihned načte do informačního systému. Objednávku potvrdí na jedno kliknutí, což objednavatel ihned vidí. Ani jeden z nich nemusí nic tisknout nebo ručně posílat.
Po vyřízení objednávky pošle dodavatel přes EDI fakturu. Pokud všechny údaje sedí, faktura se na straně odběratele automaticky spáruje s odpovídajícími doklady a zaúčtuje.
EDI se stará také o průběžná avíza, neboli „servisní“ zprávy (například o potvrzení ověření elektronického podpisu nebo upozornění na chybnou fakturu). Díky tomu je protistrana stále v obraze, co se s daným dokladem děje.
Špičky v oboru si chválí EDI pro snížení chybovosti i úsporu peněz
Zatímco někteří si už nedokáží bez EDI komunikace představit své fungování, další možná ještě váhají. Podle spolumajitelky Stavebnin DEK Petry Kutnatové k tomu ale není důvod. „Hlavní motivací v DEKu bylo, aby u nás i našich dodavatelů odpadla při zpracování dokladů úmorná rutinní práce.
Naše účetní teď práce mnohem více baví a navíc ročně na zpracování dokladů šetříme desítky milionů korun. EDI komunikace také vyžaduje precizní nastavení dodavatelských kódů a měrných jednotek na všech položkách, což nám významně usnadňuje automatizaci dalších navazujících procesů na našich prodejnách a ve skladech,“ říká.
Firmy jako Stavebniny DEK, které už mají změny v účetnictví zaběhlé, pokračují další digitalizací, čímž se jejich náskok neustále zvětšuje. Typicky urychlují příjem zboží pomocí SSCC kódů navázaných na EDI.
Proč byste s digitalizací neměli čekat?
Velcí hráči už mají zautomatizováno. Teď je řada na středních a malých firmách. Automatizace odběratelsko-dodavatelského řetězce razantně snižuje chybovost. A efektivní firma je zároveň stabilnější.
Na pracovním trhu chybí lidé. Nepřidávejte si tedy práci zbytečně tam, kde ji za vás může odvést software.
Jestliže digitalizaci zvažujete, vyzkoušejte například flexibilní řešení ORiON EDI od firmy GRiT. Jednoduše ho propojíte se svým ERP systémem. Využívají ho třeba společnosti Baumit, Izomat, Den Braven a další.
ZDROJ: PR článek společnosti GRiT