Ceny komerčních nemovitostí stagnují. V Česku je menší konkurenční prostředí
Ceny komerčních nemovitostí v letošním druhém pololetí v Česku stagnují. A to i přesto, že v zahraničí jejich cena začala klesat. Důvodem je výrazně menší počet tuzemských investičních komerčních projektů než jinde ve světě, a tedy i menší konkurenční prostředí, a aktuálně pozastavená nová výstavba prostorů.
Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti RSM. „Stabilita českého trhu se jasně ukázala v době covidu, kdy na Západě klesly výnosy kancelářským nemovitostem a s tím i jejich valuace. Mezitím v Česku došlo k opačnému trendu. Některým firmám se totiž vyplatilo držet prostory i ve chvíli, kdy je příliš nevyužívaly s vědomím, že by následně složitě sháněly alternativu. Takže zatímco v USA nebo v Evropě se bojovalo o zákazníky slevami, v Česku se dařilo nájemné zvyšovat,“ řekl šéf valuačního oddělení RSM Jiří Skotnica.
To je podle něj jeden ze zásadních faktorů toho, proč v Česku ceny komerčních nemovitostí zatím neklesají. Zároveň ale dodal, že trh připomíná ohýbající se proutek a je poměrně těžko předpovědět, zda se v budoucnu tlak uvolní, nebo přijde zlom.
Přibývá volnočasové zábavy
Podle analýzy se majitelé chtějí před negativním vývojem pojistit a značnou část svého úsilí investují například do správného složení typů nájemců v maloobchodních parcích a obchodních centrech. V poslední době se začaly značně navyšovat počty prodejen řetězců zaměřených na nižší cenovou hladinu.
Maloobchodní parky začínají ve složité ekonomické situaci sázet například na přítomnost diskontních řetězců. Na místech někdejších prodejních jednotek se ale například také více začaly objevovat volnočasové koncepty nebo firemní showroomy, uvedla RSM.
Majitelé začali podle ní kromě jiného také investovat do snižování energetické náročnosti budov a do zlepšování pracovního komfortu a hygienických podmínek v případě výrobních areálů. Tím by budovy mohly začít splňovat podmínky certifikace ESG (environmental, social, governance), na které lze od bank získat výhodnější hypotéku a stávají se tak atraktivnější pro budoucí investory, podotkla firma.
Situace v maloobchodním sektoru se bude dále zhoršovat také podle analýzy Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí (ARTN). Trh bude do budoucna ovlivněn nepříznivou makroekonomickou situací v České republice, nižší konkurenceschopností části populace a vývojem cen na trhu energií. Podle ARTN to povede k navýšení trendu on-line obchodu a k takzvané „showroomizaci“ prostorů. A to i přestože v roce 2022 meziročně poklesl počet e-shopů v Česku o dvě procenta. Dále se podle asociace budou rozvíjet i nejrůznější hybridní formáty propojující obchody a služby.