Zkrátka nejsou. V Praze se nedaří uspokojit poptávku po bytech
V loňském roce se prodal rekordní počet nových bytů nejen v Praze, ale také v regionech. Lidé si v nich koupili téměř 10 tisíc bytů, což představuje meziroční nárůst o více než třetinu. Velká města ale podobně jako Praha hlásí nejen vysokou poptávku, ale i extrémně nízkou nabídku bytů, která je důsledkem zejména pomalého procesu povolování, tvrdí developer Central Group.
Zatímco Brno má byty, které nikdo nechce kupovat, Praha řeší opačný problém. Lidé by chtěli byty, ale ty se staví jen velmi pomalu. Developer Central Group proto tlačí na co nejrychlejší schválení mírně novelizovaného stavebního zákona.
Jen v Praze se prodalo 7.450 bytů, což bylo nejvíce za poslední více než dekádu. V regionech se prodalo celkem 9.621 bytů, tedy o 36 procent více než v roce 2020. Prodejně nejsilnějšími regiony byly Jihomoravský a Středočeský kraj. Olomoucký kraj byl jediný, ve kterém došlo ke snížení poptávky ve srovnání s rokem 2020.
Bytová krize trápí hlavně velká města
Naopak průměrná roční nabídka volných bytů se v roce 2021 pohybovala na nejnižší úrovni za poslední roky. V Praze klesla nabídka nových volných bytů o více než 40 procent, v regionech téměř o čtvrtinu a napříč republikou, zejména ve velkých městech, zůstává stále velmi nízká. Například v Brně, kde se loni prodalo nejvíce bytů za posledních více než 10 let, se téměř nestaví.
Přitom právě ve velkých městech, které jsou tahouny ekonomiky celé země, jde už o palčivý problém. Na vině je zejména pomalé povolování bytů dané především špatným stavebním zákonem, které brzdí rozvoj celé země už několik let, tvrdí developer.
„Obávám se, že se pomalu začíná zapomínat na to, že současná stavební legislativa je mírně řečeno velmi špatná a současný stav povolování staveb je neudržitelný. Je potřeba rychle jednat, tedy provést dílčí opravy připraveného stavebního zákona, a ne znovu otevřít široké diskuze a revidovat celý nový stavební zákon. Vláda se ve svém programovém prohlášení zavázala k výstavbě 10.000 nájemních bytů ročně navíc na konci volebního období, to se jim nicméně při současném stavu legislativy objektivně podařit nemůže,“ říká výkonná ředitelka Central Group Michaela Tomášková.
Ani nový stavební zákon ale sám o sobě bytovou krizi nevyřeší, naznačuje developer. Je podle něj také nutné, aby města a obce, kde se staví, od státu začaly získávat více peněz na veřejnou infrastrukturu. „Současné rozpočtové určení daní (RUD) je pro samosprávy nespravedlivé. Řešení se nabízejí dvě – buď složitá a politicky citlivá změna RUD, nebo jednoduchá a spravedlivá úprava systému daní a poplatků na tzv. Principu 10+5,“ uvádí Central Group.
Princip 10+5 znamená, že by se DPH u nových bytů snížilo z 15 na 10 % a zbývajících 5 % by formou místního poplatku získávaly města a obce, kde se tyto byty staví. Veřejný rozpočet by touto drobnou úpravou systému daní a poplatků o prostředky nepřišel, ale její přínos pro podporu nové výstavby a zlepšení dostupnosti bydlení by byl obrovský. Města a obce by tak měly spravedlivý podíl peněz na potřebné veřejné investice.