České stavební firmy trápí především nedostatek zakázek
Také hlavním tématem Setkání lídrů českého stavebnictví 2013 bylo, co české stavebnictví čeká a jaké zakázky budou realizovány. Zástupci obou „táborů“ se jednoznačně shodli na tom, že je potřeba se soustředit zejména na odstraňování administrativních bariér realizace investic do stavebnictví.
Od počátku krize se výkon českého stavebnictví snížil už o 17 %. Podle predikcí ředitelů stavebních společností má letos stavební trh klesnout o další 4,4 %. Jak se uvádí v Kvartální analýze českého stavebnictví Q1/2013, stabilizace je očekávána nejdříve v roce 2014. Co ale stavební firmy potřebují co nejdříve, jsou zakázky.
Od vrcholných představitelů státu, ministrů průmyslu a obchodu, životního prostředí a dopravy, tak představitelé stavebních firem chtěli slyšet především, kdy a jakým způsobem bude stát do stavebnictví investovat. „Stát potřebuje koncepci účelného investování, přitom je potřeba stavět to, co má smysl a návratnost, nikoliv jen pumpovat peníze do stavebnictví. Nutností je změnit zákon o veřejných zakázkách tak, aby se procesy zadávání zrychlily a rozhodovala především kvalita, a ne pouze cena,“ varoval na Setkání lídrů českého stavebnictví ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba před bezhlavými investicemi.
„Problém veřejných zakázek nespočívá jen v jejich omezeném množství a seškrtaných rozpočtech, ale i v těžkostech při jejich zadávání. Podle posledních analýz tak byla z vypsaných zakázek v roce 2012 zadaná k realizaci pouze jedna pětina,“ uvedl nejnovější čísla Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research. Administrativní průtahy a jejich dopady potvrzují i stavební společnosti. „Pokud by nebyly vyčerpány dotační prostředky EU z Operačního programu Doprava (OPD), byla by to hrubá chyba této vlády a velice špatná zpráva nejen pro celé české dopravní stavitelství, ale především pro obyvatele této země,“ komentoval Zdeněk Synáček, obchodní ředitel společnosti Eurovia CS.
Ministr dopravy Zbyněk Stanjura ubezpečuje, že mu na kvalitní přípravě a úspěšné realizaci náhradních projektů pro OPD na léta 2007–2013 velmi záleží: „Ve svém rezortu udělám vše pro to, aby naše podřízené organizace byly vzorovými zadavateli a výběrová řízení byla nezpochybnitelná. Na příští rok plánujeme rekordní výdaje na přípravu staveb, abychom byli připraveni peníze vyčleněné na dopravní stavby skutečně proinvestovat. Letošní výdaje na dopravní infrastrukturu jsou zhruba o osm miliard korun vyšší než plánované loňské a oproti skutečnosti vyšší dokonce o čtrnáct miliard,“ řekl Zbyněk Stanjura. „Dobrou zprávou je, že se může na prvních dvou úsecích rozběhnout modernizace D1. Stavět chceme co nejdříve také na D3 před Českými Budějovicemi či na silnici 1/11 u Třince a R35. Na železnici jsou klíčovými projekty III. a IV. koridor a vybrané železniční uzly. V letech 2014 až 2020 očekáváme další podporu dopravního stavebnictví z evropských fondů, celkem bychom z nich měli na dopravní infrastrukturu získat 80 až 90 miliard korun,“ dodal ministr dopravy.
Také Ministerstvo životního prostředí povzbuzuje především malé a střední stavební firmy podpůrnými programy. „Ministerstvo životního prostředí připravuje program Nová zelená úsporám. Jedná se o významné opatření s pozitivním dopadem na naši ekonomiku. Finančně podpoříme snižování energetické náročnosti budov. Zateplení, komplexní rekonstrukce domů a veřejných budov jsou činnosti, které si podporu rozhodně zaslouží,“ vysvětlil ministr životního prostřední Tomáš Chalupa.
–>–>