Cesta k úspěchu dlážděná betonem (profil společnosti Semmelrock Colorbeton, a. s.)
Firma Semmelrock se vyvinula z rodinného rakouského podniku v úspěšnou mezinárodní společnost. Je dceřinou společností největšího světového výrobce cihel – skupiny Wienerberger. V letošním roce slaví 50. výročí založení. Při příležitosti kulatého výročí na naše otázky odpověděl dipl. Ing. Ivan Šípoš, člen představenstva a výkonný ředitel společnosti Semmelrock Colorbeton, a. s.
Společnost je dnes pod křídly giganta na trhu stavebních materiálů. Navzdory bohaté historii je expanze do sousedních zemí záležitostí pouze několika posledních let…
Od založení společnosti panem Semmelrockem v Rakousku v roce 1958 se firma specializovala na betonovou dlažbu. Od roku 1996 je Semmelrock mezinárodní společností a členem skupiny Wienerberger. V roce 1997 začala expandovat mimo Rakousko, jako první uvedla do provozu výrobní závod v Maďarsku. Dnes je Semmelrock zastoupen kromě Rakouska a Maďarska také v Chorvatsku, na Slovensku, v České republice, Rumunsku, Polsku a v Bulharsku. A naše expanze ve střední a východní Evropě pokračuje. Základem v každé zemi je tým kvalitních spolupracovníků, kteří se starají o to, abychom byli na trzích střední Evropy úspěšným podnikem. Kdo chce být mezi nejlepšími ve své branži, musí se snažit být vždy o krok napřed. Tomu jsme přizpůsobili i naše plány a cíle do blízké i vzdálenější budoucnosti.
Jaký je váš výrobní sortiment?
Nabízíme prakticky všechny základní druhy dlažby včetně doplňků potřebných ke zpevnění ploch. To znamená od standardních výrobků přes střední segment až po výrobky luxusní, určené i pro tu nejnáročnější klientelu. V nabídce nechybějí ani zdicí prvky, opěrné svahové systémy, zahradní program a podobně. Řídíme se podle požadavků trhu, a proto největší podíl tvoří právě jednoduché dlažby určené pro logistická centra, průmyslové parky, nákupní zóny, komunikace, chodníky, parkoviště a tak dále, tedy pro veřejný sektor. Ale jak již napovídá logo, v rámci koncepce Stein + design se naše pozornost soustřeďuje hlavně na designérsky zajímavé dražší dlažby se speciálně upravovanými povrchy, různými tvary, vzhledem i strukturou. Jimi můžeme oslovit jak veřejný sektor, například pěší zóny či náměstí, tak i privátní sektor – třeba okolí rodinných domů. Tuto skutečnost nejlépe vystihuje naše motto: Pro krásnější město, obec, zahradu.
Co ve vaší nabídce převažuje?
Nejprodávanějším výrobkem je klasika – takzvané íčko, obdélník, obrubníky. Pokud to hodnotíme podle estetické stránky, určitě to jsou výrobky kategorie top exklusive a rustikal, určené pro náročnější klientelu. Jako novinku nabízíme zahradní program pod názvem Bradstone, který v sobě zahrnuje ucelený, navzájem propojený produktový systém – od dlažeb přes schodové stupně, obrubníky, šlapáky až po zídky.
Beton jako základní materiál vám vyhovuje?
Beton je směs složená z cementu, vody a kameniva. Můžeme do něj přidávat další příměsi a barevné pigmenty, díky nimž získá vyšší odolnost či zajímavý vzhled. Všechny složky betonu jsou přírodní, můžeme ho tedy nazvat přírodním materiálem. Beton se chová zcela přirozeně. V teple se rozpíná, v chladu smršťuje. Je to ekologický stavební materiál, který je při výrobě a použití šetrný k životnímu prostředí, navíc je to nejpoužívanější materiál na světě.
Beton znali již před 14 000 lety řemeslníci z východu, z dnešního Turecka. Přibližně v prvním století po Kristu budovali Římané z betonu monumentální stavby: chrámy, divadla, nádrže, akvadukty, odvodňovací zařízení, silnice, přístaviště, mosty, tunely či obytné domy. Mnohé z nich – jako například Panteon v Římě – můžeme i dnes, o 2 000 let později, pořád obdivovat. To je důkaz trvanlivosti a odolnosti betonu. Všechny naše výrobky jsou určené pro exteriér. Jsou odolné vůči povětrnostním podmínkám, nadmořská výška nebo klimatické pásmo nehrají žádnou roli.
Kdo navrhuje design vašich výrobků?
V našem sortimentu máme několik druhů dlažeb, které navrhla designérská skupina Stein + design. Vybrali jsme takové značky, které se českému zákazníkovi líbí. Architekti se rádi nechají inspirovat hotovými nápady, myšlenkami. A to je právě to, co jim naše firma dokáže nabídnout. Disponujeme bohatou fotogalerií nápadů a řešení zpevněných ploch. Nejlépe to vystihuje náš slogan, který jsme zvolili i jako název nové ročenky a headline k 50. výročí založení firmy: Umění tvorby krásnějšího prostředí. Samozřejmě že pro nás jsou architekti a projektanti významnou cílovou skupinou, rádi jim poskytujeme poradenství, podklady, informace, organizujeme pro ně setkání a prezentace.
Můžete uvést nějakou zajímavou zakázku, při níž byla použita vaše dlažba?
Jako titulní fotografie ročenky pro všechny země, kde má naše společnost zastoupení, byla použita právě reference z České republiky – dlažba před Sazka Arenou v Praze. Ale těch zajímavých zakázek je mnoho. Každá plocha je něčím zajímavá, všeobecně však platí zásada, že hezčí jsou ty barevnější. A těší nás, že se postupně ustupuje od monotónní šedi a investoři se nebojí jít do zajímavých kombinací a vzorů. A to i ve spojitosti s okolním prostředím, budovami, fasádami domů. Vydlážděné plochy pak získávají na dynamice a můžeme hovořit o estetickém ztvárnění životního prostředí. Z plochy, která měla pouze funkční charakter, vzniká plocha s estetickým rozměrem.
Na co kladete důraz při výběru dodavatelů vstupních surovin?
Na to, aby nám dodávali výrobky včas, aby dodávka byla kvalitní a nekolísala. Protože to má přímý vliv na barevné odchylky dlažby. Požadujeme od dodavatelů kvalitní a certifikované vstupní suroviny – štěrky, písky a hlavně cement.
Máte stabilní odběratele?
Máme několik stabilních obchodních partnerů a postupně získáváme další a také rozšiřujeme naši prodejní síť. S růstem firmy roste ruka v ruce počet našich odběratelů, a to hlavně v regionech, kde firma v minulosti ještě nepůsobila anebo ji zákazníci neznali.
Naším společným cílem spolu s našimi hlavními odběrateli je zabezpečení trvalého zvyšování obratu. To bude do budoucna možné i díky plánovanému nárůstu našich výrobních kapacit a zpestření výrobního sortimentu.
Kdo je vaším typickým zákazníkem?
Z praxe víme, že koncový spotřebitel hledá svůj výrobek v nejbližších stavebninách. Pro takový typ zákazníků budujeme síť prodejců stavebních materiálů, kteří jsou našimi obchodními partnery. Jiná situace je v případě velkých investic, kdy se na nás obracejí přímo stavební firmy. Takže typickým zákazníkem může být každý investor, který se rozhoduje zpevnit plochu – ať už se jedná o velkou investici do několika tisíc metrů čtverečních nebo o investici majitele rodinného domku, který potřebuje pro svou terasu, chodník či příjezdovou cestu ke garáži několik palet dlažby. Každý může nalézt v naší nabídce nejenom tu svou dlažbu, ale i inspiraci a hotová řešení z celé řady ukázek realizovaných ploch.
Co podle vás zákazníky oslovuje?
Hlavně u výrobků vyšší kategorie je to filozofie samotného produktu. Každá dlažba má svou značku, svoje logo, svůj design, vizuální jedinečnost – může být vyloženě moderní, elegantní, nadčasová anebo naopak rustikální, antická, starobylá. Vždy se výběr odvíjí od toho, do jakého prostředí je plocha určená. A když si zákazník z té široké nabídky neumí sám vybrat, máme tu pro něho poradenství včetně navržení plochy v autocadu. Zadostiučiněním pro naši práci je pak na jedné straně spokojený zákazník, na straně druhé příspěvek firmy Semmelrock Colorbeton ke zkrášlení prostředí v našich městech, obcích a v okolí rodinných domů.
Rozhovor připravila Ludmila Doudová
Foto: Semmelrock Colorbeton, a. s.