Cihly nad zlato (Profil společnosti HELUZ cihlářský průmysl, v. o. s.)
Rodinná firma HELUZ cihlářský průmysl, v. o. s., sídlí v jihočeském Dolním Bukovsku. Společnost vznikla před 20 lety, kdy byla zdejší cihelna založená roku 1876 vrácena potomkům původních majitelů. Dnes si drží pozici největšího českého výrobce cihelného materiálu a nabízí komplexní sortiment nejmodernějších cihlářských výrobků pro hrubou stavbu. Jako každá firma, která chce uspět, stále zdokonaluje a rozšiřuje svůj sortiment výrobků i systém služeb pro zákazníky. Po dvou letech jsme si opět povídali s obchodním a marketingovým ředitelem Ing. Janem Kramplem.
V našem časopise jsme si naposledy povídali před více než dvěma roky, na jaře 2010 (viz Realizace staveb 3/2010, Profil výrobce, str. 12). Jaké změny přinesly firmě poslední dva roky?Bohužel dále pokračuje proces ekonomické recese, kdy z trhu odchází řada menších firem, a to jak na straně výrobců, tak i odběratelů. Uplynulé dva roky byly ve znamení velmi tvrdého konkurenčního prostředí a zároveň velkého tlaku na zdokonalování výrobků a zlepšování služeb. Mnoho firem zastavilo další rozvoj nebo snížilo investice. My se rozhodli jít opačnou cestou a myslím, že jsme udělali dobře.
Každá firma se v dnešní době snaží nabízet neustále rozmanitější a propracovanější produkty a služby. Jak je na tom v tomto ohledu firma HELUZ? Přišli jste na trh s nějakými novinkami, které vám pomáhají lépe se prosazovat v konkurenčním prostředí?
Během těchto dvou let jsme přišli s významnými inovacemi, které zásadně mění možnosti použití cihel. V loňském roce se nám podařilo udělat velký skok dopředu tím, že jsme nabídli výrobek, který posunuje hodnotu součinitele prostupu tepla dosaženého u jednovrstvého cihelného zdiva na 0,11 W/(m2 . K). Hlavní roli zde hraje produktová řada cihelných bloků s integrovanou polystyrenovou izolací HELUZ Family 2in1, která umožňuje výstavbu nízkoenergetických a pasivních domů z cihelného materiálu běžnou stavební technologií. Inovovali jsme i systém roletového a žaluziového překladu, představili jsme tři nové komínové systémy, zimní malty a lepidla umožňující zdění při teplotách pod bodem mrazu a zaměřili jsme se i na rozšíření nabídky služeb. Nově navrhujeme a dodáváme výztuž do věnců a stropních konstrukcí, zajišťujeme dodávku stropních panelů i s pokládkou v ČR i v zahraničí. Vyvinuli jsme nové programy pro statické posouzení zdiva a návrhy komínů, vydali jsme novou příručku řešení detailů s ohledem na minimalizaci tepelných mostů ve zdivu z cihel Family.
V roce 2011 jste koupili cihelnu v Kryrech na Lounsku. Proč zrovna tam? Na výrobu čeho se tato vaše nová provozovna zaměří?
Posílení své pozice v západních Čechách, kde jsme doposud nevlastnili žádnou výrobní kapacitu, jsme plánovali dlouhodobě. Koupě cihelny v Kryrech posunula naši působnost blíže k tomuto regionu. Cihelna v současnosti funguje jako distribuční sklad, ale připravujeme rekonstrukci výrobní linky. Předpokládáme, že v průběhu dvou let zde budeme vyrábět náš kompletní sortiment cihel.
Různé druhy cihel, cihelných bloků, keramické stropy a překlady, cihelné komíny a další výrobky vyrábíte nyní ve třech lokalitách a osmi výrobních provozech. Máte dostatečný odbyt svých produktů?
Díky tomu, že neustále sledujeme stavební trh, reagujeme na jeho potřeby a pracujeme na inovacích i na zlepšení služeb, standardně prodáváme celou naši výrobní kapacitu v rámci jednoho roku. V případě některých produktů jsme z důvodu velkého zájmu museli výrobu dokonce zvyšovat.
Na svých webových stránkách uvádíte, že za rok vyrobíte cihly na přibližně 9 000 rodinných domů. Máte přehled, kolik rodinných domů z cihel a cihelných bloků z vaší produkce se u nás za rok skutečně postaví? A kolik se jich postaví za našimi hranicemi? Jste s tímto stavem spokojeni?
Pro český trh je určeno zhruba 83 % produkce, odhadem se v ČR tedy postaví z našeho materiálu na sedm a půl tisíce rodinných domů. Na Slovensko míří okolo 13 %, do Rakouska pak 3 %. Zbylý export jde do Polska, Maďarska a Ruska. Obrat za rok 2011 dosahuje cca 1,5 miliardy, oproti roku 2010 jsme jej zvýšili o 15 %. Spokojeni jsme i s exportem, s podobným rozsahem počítáme i v dalších letech.
Nabízíte zákazníkům nějaké typové domy? S jakými architekty na projektech těchto rodinných domů spolupracujete? Máte nějaké své dvorní architekty, kteří například přizpůsobí typový projekt zákazníkovi na míru?
Nabízíme více než 1 100 řešení typových projektů rodinných domů navržených v systému HELUZ. Jsou obsaženy v katalozích firem Artinex, Erlis, Euroline, Wranders, které také tyto projekty podle požadavků zákazníka přizpůsobí na míru. Tím, že se jedná o typové projekty, je samozřejmě dán možný rozsah úprav. My sami prodáváme dva naše vlastní projekty pasivních rodinných domů: HELUZ Hit a HELUZ Pohoda. Přehled všech těchto projektů najdete na našich webových stránkách.
Můžete nám přiblížit projekt výstavby tzv. experimentálního domu budoucnosti v Českých Budějovicích? Co si od takového projektu slibujete? Jakou úlohu bude plnit?
Vzorový pasivní cihlový rodinný dům bude postaven podle projektu navrženého ve spolupráci s pražským ČVUT. Lidé se zde mohou prakticky na vlastní oči seznámit s průběhem výstavby, použitými materiály a technologiemi. Cílem projektu je testování možností tepelnětechnických vlastností cihelných materiálů v kombinaci s používanými technologiemi pro domy s nízkou energetickou náročností v praxi. Projekt je realizován za finanční podpory z prostředků státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
Z jakých referenčních staveb, které se podařilo z cihel vaší výroby v poslední době postavit, máte největší radost? Co byste rádi v Česku postavili?
Máme radost především z toho, že se developeři začali zaměřovat nejen na cenu, ale i na kvalitu použitého materiálu. Stále ve větší míře se naše produkty mimo rodinných domů uplatňují i při výstavbě bytových domů a občanských staveb, například nemocnic, domů pro seniory a škol. Zmínil bych zde například novou budovu FA ČVUT v Praze, dokončenou v loňském roce, dále výstavbu brněnského technologického parku VUT FEKT a výzkumné kliniky ICRC v areálu brněnské Nemocnice u sv. Anny, z těch ne zcela typických, zato mediálně atraktivních staveb pak pavilon goril v Zoo Dvůr Králové.
Co vám v dnešních dnech z pohledu výrobce cihel nejvíce vadí na stavebním trhu? Co byste rádi změnili?
Vzhledem k ekonomické situaci je bohužel většina stavebních materiálů často sledována především z pohledu ceny na úkor dalších vlastností důležitých pro zajištění úspor nákladů na vytápění, bezpečného bydlení a kvalitního vnitřního prostředí. Stavebníci a projektanti by se však měli více zaměřit na tepelněizolační a akustické vlastnosti, pevnost, požární odolnost, životnost, akumulaci tepla, nízký difuzní odpor, optimální iontové a odérové mikroklima. Tedy na vlastnosti, které zajistí dlouhodobě bezpečné a příjemné bydlení a uspoří další náklady.
Úspěchy jsou příjemné, ale zároveň také zavazující. Jak se vypořádáváte s tím, abyste neusnuli na vavřínech?
Úspěch je příjemnou odměnou, neočekáváme ho však automaticky, dobře víme, že k jeho dosažení je potřeba velkého množství práce, času a v neposlední řadě i peněz. Dosažená ocenění a zájem o náš materiál jsou pro nás samozřejmě motivující. Pracujeme paralelně na vývoji více produktů, přičemž některé jsou ve fázi vzniku prvotní myšlenky a jiné již ve fázi zkoušek. Vývoj jde neustále kupředu, nemáme čas usínat na vavřínech.
Cihla – tepelněizolační cihla – broušená cihla – broušená tepelněizolační cihla – cihla s integrovanou tepelnou izolací… Jaký typ cihly bude následovat? Kam směřuje další vývoj, dá se ještě vůbec posunout někam dál?
Vývoj jde kupředu poměrně rychle a objem znalostí, kterými lidstvo disponuje, se neustále zvětšuje. To platí i pro oblast stavebnictví – vývoj nových materiálů a technologií rozhodně nekončí. Cihly budou i nadále plnit funkci nosného stavebního prvku a nově zároveň i funkci tepelné izolace. V následujících letech bude kladen důraz na hygienická a zdravotní hlediska (například zvýšení požadavků na akustiku) a bude zohledněn celý životní cyklus výrobku. Tyto nové požadavky ovlivní nejen produkt samotný, ale i stavební konstrukce jako celek.
Jaký by měl být rok 2012, aby byl z pohledu firmy HELUZ úspěšný?
Naším cílem je prodat plnou produkci a dosáhnout přitom zisku nutného pro další rozvoj společnosti. Rádi bychom dokončili všechny probíhající investiční akce zaměřené zejména na rozšíření výroby cihelných bloků s integrovanou izolací Family 2in1. Úspěchem bude, když se nám podaří seznámit širokou veřejnost s výhodami tohoto nového produktu, a tím umožnit výstavbu nízkoenergetických, pasivních a nákladově optimálních staveb v co nejširším měřítku.
Rozhovor připravila Jitka Kulhánková