Neproplacené faktury eviduje více než polovina stavebních firem
Neproplacené faktury za vícepráce od veřejného investora eviduje každá druhá velká stavební firma. Může to vést až k soudům a zastavením prací. Vyplývá to z aktuální Kvartální analýzy českého stavebnictví […]
Neproplacené faktury za vícepráce od veřejného investora eviduje každá druhá velká stavební firma. Může to vést až k soudům a zastavením prací. Vyplývá to z aktuální Kvartální analýzy českého stavebnictví společností CEEC Research a KPMG Česká republika.
Známým případem je spor mezi Metrostavem a pražským magistrátem, který prý stavební firmě za provedené práce na tunelovém komplexu Blanka dluží 2,6 miliardy korun. Dělníci na konci minulého roku kvůli tomu zastavili drtivou většinu prací. V úterý bude spor opět řešit arbitrážní soud. Podobný osud může potkat další velké stavby financované z veřejných zdrojů.
„V současnosti vyjednáme se státním investorem o proplacení víceprací za několik desítek milionů korun. Jejich potřeba se objevila až v průběhu stavby, projektová dokumentace je předem neodhalila. Přestože tyto práce navíc schválil i stavební dozor investora, dosud nám je nikdo neproplatil,“ řekl ČTK manažer z vedení velké české stavební firmy pod slibem anonymity. Firma s investorem o proplacení jedná, zveřejnění problému by prý případnou dohodu mohlo ohrozit.
Podobný problém řešila v polovině minulého roku společnost OHL ŽS, která vyhrála tendr na rekonstrukci úseku dálnice D1. Až při zahájení prací vyšlo najevo, že krajnice má nižší nosnost, než vyplývalo z projektové dokumentace. Firma proto na čas zastavila práce a vyjednávala s investorem Ředitelstvím silnic a dálnic, kdo zvýšenou cenu zaplatí. Nakonec se obě strany dohodly o navýšení ceny zakázky o zhruba procento z celkové hodnoty.
Situace v českém stavebnictví, které se už více než pět let potýká s výraznou krizí, se nyní tak vyhrotila, že přerušení prací kvůli dlužícím penězům hrozí i dalším stavbám. „Až osm ředitelů z deseti (79 procent) se obává, že stavební firmy budou kvůli problémům s neplacením od některých investorů nuceny řešit situaci soudně a stavby budou muset zastavit. Nejčastěji tento způsob řešení očekávají velké stavební společnosti (91 procent z nich),“ uvádí analýza, která vychází z odpovědí ředitelů zhruba stovky stavebních firem v ČR.
Vícepráce podle stavařů způsobuje hlavně nekvalitní projektová dokumentace, loni se prý muselo přepracovat 36 procent všech projektů. Tím se zvedly ceny staveb v průměru o 11 procent. „Investor vybere nejlevnějšího projektanta, ten připraví projekt, podle kterého má stavební firma, zpravidla opět s nejnižší cenou, postavit stavbu, chyby projektu reklamuje investorovi a ten kvůli již nastavenému rozpočtu, případně podmínkám dotací, nechce nezbytné změny profinancovat. A začíná dlouhý kolotoč diskusí a sporů, což může vést až k zastavení stavby,“ upozornil ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.
Problémy s proplácením víceprací se v konečném důsledku přenáší i na menší firmy, které v mnoha zakázkách figurují jako subdodavatelé. Odborníci varují, že než se lídr stavby s investorem dohodne na dalším postupu, mohou tyto malé firmy úplně zkrachovat. Jen od roku 2008 už kvůli krizi ve stavebnictví skončilo více než 200 stavebních firem.
Zdroj: ČTK
Ilustrační foto: CRESTYL