Prodejny pro kutily expandují (profil společnosti BAUMAX ČR, s. r. o.)
Rakouská společnost BAUMAX, která je také největším provozovatelem hobby marketů v České republice, oslavila vloni kulaté výročí. Od chvíle, kdy byla ve štýrském Kindbergu na ploše 450 m2 vybudována první prodejna se stavebninami pod názvem Hobbymax, uplynulo již třicet let. Spolu se společností slavil také životní styl, který firma od počátku své existence úspěšně prosazuje – tedy Do it yourself neboli Udělej si sám. U nás byla první prodejna stavebnin BAUMAX otevřena v roce 1992. Od té doby se jejich počet v Česku zvýšil na 23, expanze na tuzemském trhu však zdaleka nekončí. Informace o rozvoji firmy a jejím přístupu k zákazníkům nám poskytl Ivo Řehák, ředitel marketingu a tiskový mluvčí pro ČR.
Jak hodnotíte minulý rok? Splnil vaše očekávání?
Nedávno jste se rozhodli přemístit marketing firmy BAUMAX pro Českou republiku a Slovensko z Prahy do Bratislavy. Co vás vedlo k tého podstatné změně?
Plánujete další podobné rozsáhlé změny, například ve zvýšení počtu prodejních míst jak v České republice, tak ve světě?
Prozradíte nám něco bližšího o nové pražské prodejně?
Jakým způsobem volíte šíři sortimentu pro jednotlivá prodejní místa?
A jaká jsou další kritéria? Máte například obchody, kde je věnována větší plocha stavebninám, jinde zase zahradě?
Stručně o sortimentu
Současné prodejny nabízejí více než 35 000 druhů výrobků pro zahrádkáře, řemeslníky a kutily, z nichž více než polovina je nakupována v České republice. Důraz klade BAUMAX především na velký výběr v odděleních zahrady, stavebnin, nářadí a obkladů. Široký sortiment dále nabízí oddělení elektro, osvětlení, sanity, barev a tapet, koberců, stavebnin a dřeva, potřeb pro domácnost a autopříslušenství. |
Pokuste se nám přiblížit profil vašeho cílového zákazníka.
Jak si budujete svůj vztah ke klientům?
V čem spočívá jedinečnost této služby a jaké jsou její výhody?
Např. v loňském roce jsme měli pro držitele karet soutěž, kde hlavní výhrou byl automobil. Všechny držitele karet pravidelně informujeme formou direkt mailů o novinkách či speciálních nabídkách.
Odkud ten nápad se zákaznickou kartou BAUMAX vzešel?
Myšlenka pochází od našeho zřizovatele z Rakouska. Obdobná karta funguje velmi úspěšně i na rakouském trhu. Nicméně u nás jsme podmínky maximálně přizpůsobili našim podmínkám.
V Česku nejste na trhu jediní. Koho vnímáte jako svého přímého konkurenta a jak hodnotíte svou tržní pozici?
Historie
Společnost BAUMAX ČR, s. r. o., je dceřiná firma rakouské podnikatelské skupiny BAUMAX AG, Wien-Klosterneuburg. Provozuje největší síť hobby marketů v České republice. Svou činnost zahájila v roce 1992 otevřením první prodejní haly v pražské Holešovické tržnici. V současné době má prodejny v Praze, v Hradci Králové a Ostravě a dále pak v Plzni, Českých Budějovicích, Karlových Varech, Chomutově, Ústí nad Labem, Liberci, Mladé Boleslavi, Pardubicích, Jihlavě, Brně, Olomouci, Zlíně, Frýdku-Místku, Mostě, Kladně, Přerově, Táboře a ve Znojmě. Mateřská společnost BAUMAX působí v současnosti ve 124 lokalitách v 7 zemích střední a jihovýchodní Evropy (Rakousko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Rumunsko). Do roku 2010 chce provozovat více než 180 prodejen nejméně v osmi zemích. |
Čemu připisujete svou tržní sílu?
Stavíte na zaměstnancích. Jak zabezpečujete jejich odbornost? Organizujete pro ně nějaká školení a další vzdělávání?
Zastavme se u zmíněných produktových školení zaměstanců. Spolupracujete při nich například s dodavateli? Máte mezi zaměstnanci specialisty na jednotlivé sortimenty?
Na co klade vaše firma největší důraz?
A co děláte pro pohodu svých zaměstanců?
Ludmila Doudová, Lidmila Ziková
Foto: archiv společnosti BAUMAX, s. r. o.