Veřejné stavební zakázky: Stejná hodnota jako předloni, skoro 30 procent zrušeno
Hodnota veřejných stavebních zakázek byla loni prakticky stejná jako v roce 2021. Veřejní investoři zadali v roce 2022 stavebním firmám práci v hodnotě 235,3 miliardy korun, což je meziroční pokles o 0,2 procenta, přičemž u zakázek na pozemní stavby vzrostla o 2,1 procenta a u inženýrských staveb o procento klesla. Největším zadavatelem bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR se zakázkami za 37,8 miliardy korun.
Na skoro 30 procent meziročně vzrostl počet zrušených zakázek. Vyplývá to z údajů společnosti IS, která zpracovává monitoring zakázek z věstníku veřejných zakázek.
V loňském roce bylo podle ní zveřejněno oznámení o zadání 6195 nových veřejných zakázek na stavební práce, meziročně o 248 více. Podíl zakázek spolufinancovaných z evropských dotací dosáhl loni výše 72,9 miliardy korun, což představuje 31 procent celkového objemu zadaných zakázek. Meziročně to je pokles o 3,6 procenta. Celkem 24 zakázek bylo s cenou nad miliardu korun.
Největší zakázkou byly dálnice
„Loni zadané a vypsané veřejné zakázky vytvářejí prostor pro nominální růst stavební produkce pro a realizaci investičních projektů veřejného sektoru. Limitujícím faktorem pro reálný růst zejména v pozemním stavitelství se může stát zajištění potřebných pracovních kapacit, materiálových vstupů a energií k realizaci zakázek ve smluvních termínech a rozpočtové pokrytí růstu výdajů na financování veřejných zakázek v důsledků výrazného růstu cen stavebních prací. Ten se již projevil výrazným meziročním nárůstem zrušených zakázek zejména v pozemním stavitelství,“ řekl analytik stavebního trhu IS Ivan Vrhel.
Na celkovém objemu zadaných zakázek se podle firmy nejvíce podílely ty na inženýrské stavby, které činily 73,2 procenta, z toho zakázky dopravní infrastruktury 43,9 procenta a zakázky technické infrastruktury (včetně vodohospodářských staveb) 29,3 procenta. Zakázky na pozemní stavby zaujímaly 26,8 procenta, z toho občanská infrastruktura 22,4 procenta a bytové stavby 4,5 procenta.
Největší zakázkou bylo zadání nového úseku dálnice D1 z Říkovic do Přerova, kterou zadalo Ředitelství silnic a dálnic a získalo ji společenství Strabag, Doprastav, IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc s cenou 8,4 miliardy korun. Individuálním zhotovitelům bylo zadáno 5306 zakázek za 135,9 miliardy korun a sdružením 889 zakázek za 99,3 miliardy korun, uvedla IS.
Zrušeny zakázky za 15 miliard
Zadavatelé vládního (státního) sektoru zadali podle ní loni zakázky za 96,3 miliardy korun, municipality (obce, kraje a jimi zřízené organizace) za 116,4 miliardy korun a ostatní za 22,6 miliardy korun. Ředitelství silnic a dálnic ČR zadalo 537 zakázek v objemu 37,6 miliardy korun s DPH.
Největší objem zakázek za 35,4 miliardy korun, což je 15 procent z celkového objemu, byl v Praze. Nejméně jich bylo v Karlovarském kraji, kde objem dosáhl 5,2 miliardy korun.
Od počátku roku do konce prosince roku 2022 bylo ve věstníku veřejných zakázek zveřejněno oznámení o zrušení celkem 712 veřejných stavebních zakázek včetně zakázek zadávaných v režimu zjednodušeného podlimitního řízení, přičemž u 122 zakázek nebyla uvedena předpokládaná cena.
Hodnota 590 zrušených zakázek s uvedenou předpokládanou cenou dosáhla 29,9 miliardy korun, což představuje meziroční nárůst o 29,1 procenta. V pozemním stavitelství byly zrušeny zakázky za více než 15 miliard korun, meziročně více o 51,6 procenta, dodala IS.