kamenolom těžba

Vytěženo. Polovina českých pískoven a kamenolomů může skončit do 10 let

Z 202 aktivních kamenolomů v ČR má 45 až 50 procent životnost do deseti let. Z 155 aktivních pískoven má životnost do deseti let 50 až 55 procent. Nedostatek kameniva a štěrkopísků tak bude pro stavební průmysl dlouhodobým a celoročním problémem. Problém je umocněn tím, že velká část kamenolomů a pískoven bude končit ve stejný čas. 

Vyplývá to z výsledků studie zpracované Českou geologickou službou. Ceny asfaltových směsí a kameniva jsou podle výrobců taženy nahoru rostoucími cenami energií a pohonných hmot. V případě výpadku regionálních ložisek a jejich suplování ložisky z Německa nebo Polska se proto cena pohonných hmot dále promítne na ceně stavebnin.

Mluvčí společnosti České štěrkopísky Petr Dušek uvedl, že snižování těžebních kapacit je protichůdné rostoucí spotřebě surovin v českém stavebnictví. „Spotřeba štěrkopísků a stavebního kamene již osm až devět let každoročně roste a s ohledem na objem plánovaných velkých investic do dopravní infrastruktury bude tento trend i nadále pokračovat,“ uvedl.

Podle Františka Jampílka mladšího z téže společnosti se letos firma ve vztahu k odběratelům dostala na hranice svých možností. „Protože však ve stávajících pískovnách docházejí zásoby a nová ložiska se neotevírají, v následujících letech již hrozí v některých regionech výpadky a zpoždění dodávek,“ uvedl. Kritická situace je podle něj již nyní třeba ve Zlínském kraji, kam se musí vozit kamenivo ze Slovenska.

Situace se zatím řeší předzásobením. Neotevření nových ložisek ale může v souvislosti s docházením zásob ve stávajících pískovnách znamenat výpadky a zpoždění dodávek.

Řešením je recyklace

Pro těžební společnost Kámen a písek, která provozuje deset kamenolomů v Jihočeském kraji, nastal vrchol sezony letos v září, kdy měsíční prodej překonal 300 tisíc tun stavebního kamene, uvedl jednatel Pavel Fučík. V předcházejících letech častěji dosáhla produkce nejvyšších čísel až v říjnu.

„V první polovině minulé dekády byl trend naprosto jednoznačný, prodej odpovídal průběhu plánování staveb a nejvyšších objemů dosahoval na konci roku. V posledních letech ovlivňují bilanci naše dodávky na výstavbu dálnice D3, takže expedice je více rozložena do celého roku,“ dodal.

Některé společnosti řeší nedostatek těchto stavebnin recyklováním starých. Aleš Krupka, ředitel divize Inženýrské stavitelství Skanska Central Europe, ČTK sdělil, že jeho společnost investuje do technologií využívající stavební odpad.

„Stavební suť už nyní využíváme na výrobu Rebetongu, tedy betonu ze 100procentního recyklátu, bez použití lomového kamene. Betonovou drť z rekonstruovaných vozovek běžně používáme do podkladních vrstev při stavbě nových a modernizovaných dálnic,“ uvedl.

red