Most pro pěší nad portugalským údolím
Jeden z nejpůsobivějších mostů pro pěší vyrostl v kopcovitém terénu portugalského města Covilha. Jeho subtilní konstrukce se vznáší vysoko nad terénem, ulicemi a parky. Most je zevnitř obložený dřevěnými obklady má elegantní dvakrát lomenou linii.
Město Covilha se rozkládá na několika protilehlých kopcích a v údolí mezi nimi, je to typické horské město.
Tento terén je samozřejmě náročný na propojení jednotlivých městských částí. Auta se musejí proplétat uličkami a túrují motory, když zdolávají kopce. Mnoho lidí by přitom chodilo pěšky, protože vzdušná vzdálenost mezi kopci není velká.
Cílem radnice bylo proto spojit obytné čtvrti na protilehlých kopcích, aniž by se dále zatěžovaly ulice automobilovým provozem. Představitelé města proto oslovili architektonické studio JLCG Arquitectos; autorem projektu je lisabonský architekt João Luis Carrilho da Graça. Most pro pěší a cyklisty přiblížil protilehlé čtvrti na kopcích a zklidnil provoz ve městě.
Dvakrát lomená linie vysoko nad údolím
Linie mostu nad údolím řeky Canpinteira je jednoduchá a elegantní,klikatící se segmentovaný design mostu doslova visí nad údolím. Most je úzký a dvakrát zalomený, nenarušuje okolí, spíše ho organicky doplňuje. Most dlouhý 220 metrů je ve své střední části kolmý na údolí pod ním, zbývající dvě části jsou orientovány směrem k ukotvení mostu.
Střední nosné sloupy jsou stejně jednoduché, hranaté. Boční nižší „šroubovicové“ sloupy svou zdobností a poněkud byzantským vzhledem vybočují z této filozofie, jejich válcový obvod je spirálovitě zdoben čtvercovými objekty, takže sloupy vypadají jako pokryté štípanými šindeli.
Beton a dřevo v hlavní roli
Citlivý byl výběr materiálů stavby – beton doplňuje dřevěná pochozí plocha a stejný dřevěný obklad vnitřní části betonového zábradlí.
Na mostě si tak chodci mohou trochu připadat jako na starém dřevěném mostě. Velmi efektní je večerní iluminace mostu.
Osvětlení chodníku je ovšem ryze funkční, na mostě není tma a přece jeho linii nenarušují žádné vysoké lampy veřejného osvětlení.
Text: Alena Gembalová
Foto: JLCG Arquitectos, fg+sg – fotografia de arquitectura