Moskevská třída

Bezpečnější pro chodce i cyklisty. Moskevská třída si odnáší ocenění za proměnu

Partneři sekce:

Nejlepší dopravní stavbou posledních let byla zvolena proměna Moskevské ulice v Praze z roku 2014. Za obnovu ulice získal ateliér Jakub Cigler Architekti letošní hlavní Cenu Víta Brandy, která hodnotí dopravní stavby a změny ve veřejném prostoru. Do soutěže bylo přihlášeno 54 českých a slovenských projektů z let 2014 až 2022.

„Pozoruhodných realizací dopravních staveb a opatření mezi nimi byla většina, a výběr těch nejlepších jsem proto porotcům nezáviděl. Ocenění si zaslouží všichni, kdo opatření pro cyklisty a chodce plánují a realizují a mění pohled na veřejný prostor,“ řekl předseda pořádajícího spolku Partnerství pro městskou mobilitu Jaroslav Vymazal.

Na Moskevské třídě v Praze-Vršovicích dlouho dominovala projíždějící i zaparkovaná auta. Pro chodce a cyklisty bývala nejen nepřívětivá, ale kvůli značně omezenému prostoru a nepřehlednosti také nebezpečná. Dnes díky rekonstrukci znovu plní funkci významné obchodní ulice, s vymezením prostoru pro chodce i cyklisty a s pohodlným a bezpečným využíváním tramvajového provozu.

O vítězích rozhodla devítičlenná porota složená ze zástupců organizací zaměřených na dopravu, architekturu, urbanismus, krajinářskou architekturu, výtvarné umění a ochranu životního prostředí.

Cena míří do Brna i do Třebíče

Vedle hlavní ceny dostali ocenění v jednotlivých kategoriích také autoři opatření pro chodce v podobě parkových cest, lávek a terénních úprav u sídliště Komárov v Brně, dále plošné projekty pro cyklisty v Třebíči, kde vznikl cyklookruh městem, a oceněn byl i projekt obecních pump ve Strmilově na Jindřichohradecku. V hlasování veřejnosti pak zvítězila cyklostezka Oslavany-Ivančice.

Cílem soutěže o Cenu Víta Brandy je podle pořádajícího spolku představit dopravní stavby a opatření pro rozvoj aktivní mobility a kultivování městského prostředí, které následně mohou posloužit jako příklady i pro ostatní města. Jedním z partnerů soutěže byl Státní fond dopravní infrastruktury.

„Je důležité povzbudit zástupce měst, aby vnímali, že dopravě může pomoci i orientace na pěší a cyklistickou dopravu,“ uvedl k soutěži ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Soutěž je podle něj cestou ke sdílení zdařilé praxe.

red