Britové chtěli stavět vysokorychlostní trať za biliony. Vláda projekt osekala
Britský premiér Rishi Sunak oznámil omezení ambiciózního projektu stavby vysokorychlostní železnice HS2. Projekt původně za 37,5 miliard liber (asi bilion korun), který by nyní stál až téměř trojnásobek, měl propojit Londýn a severoanglická města Birmingham, Leeds a Manchester.
Britská média postup ministerského předsedy hodnotí rozdílně: Sunak našel oporu u konzervativních deníků, liberálnější listy naopak rozhodnutí považují za špatné a veřejnoprávní BBC pochybuje, zda je Británie vůbec schopna dokončit projekty takového rozsahu.
Plány na důkladnější propojení Anglie železnicí HS2 (High Speed 2) jsou staré více než deset let, a zatímco první vlaky z Londýna do Birminghamu by po ní měly vyjet kolem roku 2030, severnější Manchester se rychlejšího spojení podle nejnovější varianty nedočká.
Sunak oznámil, že desítky miliard liber místo toho vláda investuje do jiných infrastrukturních projektů po celé zemi. Z Londýna do Birminghamu bude po dokončení cesta vlakem trvat 49 minut, tedy o půl hodiny méně než nyní.
Nejskvělejší ze škrtů
Sunak prohlášení učinil ve středu na sjezdu Konzervativní strany právě v Manchesteru a shodou okolností v budově, která bývala vlakovou stanicí.
„HS2 je perfektním příkladem ‚starého konsenzu’… Není nic ambiciózního na tom, dávat stále více a více peněz do projektu, který není vhodný. Ignorovat skutečné potřeby naší infrastruktury není dlouhodobě dobrým plánem,“ cituje ze Sunakova projevu deník The Times.
Prohlášením o „starém konsenzu“ se Sunak vymezuje vůči 30 rokům minulých vlád labouristů i konzervativců, přičemž posledních 13 let je u moci Sunakova Konzervativní strana. Premiér se navzdory tomu prezentuje jako nositel změny a svou osobní historii syna lékárnice a imigrantky přirovnal k historii „železné lady“, premiérky MargaretThatcherové, která byla dcerou majitele obchodu s potravinami a tabákem.
Komentátor rovněž konzervativního listu The Telegraph Roger Bootle píše o rušení železničního ramene do Manchesteru jako o „nejlaskavějším ze škrtů“. Argumentuje například tím, že poptávka po železniční dopravě po pandemii covidu-19 klesla, že doprava z Londýna na sever je už nyní dost rychlá, „pokud tedy stávkující strojvedoucí dovolí vlakům jet“, a že předpokládané výhody nepřesahují předpokládané náklady.
Nejškodlivější otočka v historii
Naopak týdeník The Economist Sunakovo rozhodnutí označuje za „špatné“, objem vlakových pasažérů je podle něj sice na 83 procentech oproti předpandemické době, ale narůstá, a vlaky mezi severoanglickými městy jsou přeplněné. Podle týdeníku nejde o propojení Londýna a severu, důležitější je propojit severní města mezi sebou.
BBC podobně jako Economist uvádí, že „Británii zůstala stavba té nejdražší části železnice, ale také té nejméně potřebné, co se přepravní kapacity týče“. „Tohle byl národní strategický projekt prezentovaný jako způsob, kterým britské regiony přilákají investory z těch největších světových fondů,“ uvádí stanice a podotýká, že „současné plány (přerozdělení peněz do menších jednotlivých projektů) si rychleji najdou cestu k voličům, ale přinášejí riziko, že Británie bude vnímána jako země, kde je nemožné dotáhnout velké, dlouhodobé projekty“.
Příští parlamentní volby v Británii se budou konat nejpozději začátkem roku 2025, velmi pravděpodobně však už v příštím roce.
Nejostřeji Sunakovo rozhodnutí kritizuje The Guardian, který dnes píše o „občanské válce toryů“. Deník připomíná, že za stavbou HS2 stojí mimo jiné konzervativní expremiéři Boris Johnson a Theresa Mayová, a cituje sdružení odborníků a společností zaměřujících se na železniční přepravu HSRG, podle nichž předseda vlády změnou plánu udělal „největší a nejškodlivější otočku v historii britské infrastruktury“.