Dálnice D35: Příprava stavby trvala tři dekády a prodražila se o čtvrtinu
Příprava staveb jednotlivých úseků dálnice D35 trvala až 27 let. Brzdily ji neúplné doklady od státu pro stavební úřady i námitky a odvolání účastníků stavebních řízení. Vyplývá to z výsledků prověrky, které zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).
Průtahy výstavbu prodražují, například v případě úseku mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem postupně náklady vzrostly o čtvrtinu. Ministerstvo dopravy v reakci na prověrku uvedlo, že se snaží výstavbu urychlit. Příští rok začne stavba šesti úseků a v roce 2025 se rozestaví zbytek dálnice. Hotová má být podle ministerstva v roce 2029.
NKÚ prověřoval využívání peněz od státu a Evropské unie na stavbu D35, spojnice Hradce Králové a Olomouce. „NKÚ zkontroloval zejména období od roku 2017 do května 2023, podrobně prověřil postup přípravy 14 úseků dálnice a zjistil skutečnosti, které významně snižují účelnost a hospodárnost vynakládání peněžních prostředků,“ sdělila mluvčí úřadu Hana Kadečková.
Od prvních plánů uběhlo přes 50 let
Náklady zvedá podle kontrolorů oddalování výstavby. „Například šestileté zpoždění úseku dálnice mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem prodraží výstavbu o 7,6 miliardy korun,“ uvedla mluvčí NKÚ. Původně měl být podle ní úsek hotový v roce 2021 a stát 31,1 miliardy, kdežto nyní se počítá s dokončením v roce 2027 a náklady 38,7 miliardy.
„V reálné hodnotě financí se započítáním inflace ta stavba prodražená není,“ reagoval v tiskové zprávě na prověrku mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Ze závěru zprávy NKÚ podle něj vyplývá, že nakládání s financemi na stavbu bylo v pořádku.
„I když se s pracemi na ní (D35) začalo už v 70. letech minulého století, zprovozněna v celé délce má být podle předpokladů Ředitelství silnic a dálnic až v roce 2030. Celková doba výstavby 210 kilometrů dlouhé dálnice tedy přesáhne 50 let,“ uvedla Kadečková.
ŘSD dodává neúplné podklady
U 14 kontrolovaných úseků dálnice trvala příprava staveb – od vydání souhlasného stanoviska k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) do získání stavebního povolení – v průměru 12 let. „A například u stavby Křelov–Slavonín dlouhé 3,3 kilometru trvala příprava 27 let,“ uvedla mluvčí kontrolorů. „Příčinou dlouhé doby trvání územních řízení bylo většinou to, že ŘSD předložilo stavebnímu úřadu neúplné podklady. Řízení prodlužovalo i podávání námitek a odvolání účastníků řízení,“ doplnila.
Ministerstvo dopravy potvrdilo, že výstavba D35 není v souladu s původním harmonogramem a plány minulých vlád. „Souhlasit lze se závěrem, že v důsledku změn v přípravě a oddalování výstavby rostou náklady staveb, byť je třeba upozornit, že s časem nerostou jen ceny, ale díky inflaci se též snižuje hodnota peněz,“ sdělil v tiskové zprávě mluvčí ministerstva František Jemelka.
Rychleji to nešlo, brání se stát
Ministerstvo ale podle něj nesouhlasí se závěrem NKÚ, že stavba dálnice se neustále oddaluje. „V roce 2024 začne na dálnici D35 historicky nejvíce staveb. Konkrétně se rozestaví dalších šest úseků dálnice v délce 35,7 kilometru,“ uvedl. V roce 2025 se rozestaví zbylých 52,7 kilometru a hotová bude celá D35 roku 2029.
Podle ŘSD mohla začít novodobá příprava stavby dálnice až v letech 2014 a 2015 poté, co byla schválena aktualizace Zásad územního rozvoje Pardubického kraje a bylo vydáno kladné stanovisko EIA po několikaletém procesu.
„Teprve někdy kolem roku 2015 jsme se mohli s vervou pustit do přípravy této komunikace a prakticky během osmi let se podařilo tyto zásadní úseky připravit. Během let 2023 až 2025 rozestavíme prakticky celou dálnici D35,“ sdělil mluvčí ŘSD Rýdl. Ministerstvo dopravy také uvedlo, že stavby silnic zjednoduší a urychlí zákon o urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury schválený Sněmovnou.