Výstavba úseků dálnice D3 na Českobudějovicku

Do Fondu dopravy přiteče rekordní suma

Partneři sekce:

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) by měl mít příští rok rekordní rozpočet ve výši 160,3 miliardy korun. Podle návrhu rozpočtu fondu schváleného jeho výborem investiční výdaje tvoří 110,4 miliardy korun a neinvestiční, tedy opravy, údržba nebo provoz dopravní infrastruktury, činí 49,9 miliardy korun. Letos pracuje SFDI s rozpočtem 150,1 miliardy korun.

„Rozpočet počítá s 37,4 miliardy korun z evropských zdrojů,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Zbytek prostředků podle něj fond získá z národních zdrojů, s dluhovým financováním se v příštím roce nepočítá.

Ředitelství silnic a dálnic má z celkové částky dostat dosud nejvíce finančních prostředků, a to 80,7 miliardy korun, což je meziročně o 1,7 miliardy korun více. Meziročně více peněz z dopravního fondu by příští rok měla získat také Správa železnic, a to 62,7 miliardy korun. Loni to bylo 57,5 miliardy korun.

Vláda se snaží dohnat skluz

„Díky proinvestičnímu rozpočtu můžeme nejen pokračovat v rekordním počtu rozestavěných projektů, zajistit údržbu a opravy, pokračovat s výstavbou evropského zabezpečovacího zařízení na železnici a zahájit další strategické stavby,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Pokračovat tak podle něj bude například dostavba dálnice D35, která je v současnosti nejvíce rozestavěnou dálnicí v ČR, na konci roku totiž bude ve výstavbě 64 kilometrů.

Aktuálně je ve výstavbě 226,1 kilometru dálnic a 65 kilometrů většinou obchvatů měst. V příštím roce začnou stavby dalších úseků karlovarské dálnice D6, dálnice D11 od Jaroměře do Trutnova nebo dálnice D35 v úseku Úlibice – Hořice. Na železnici budou prostředky využity například k pokračování modernizace a výstavby trati z Prahy přes Letiště Václava Havla do Kladna, na modernizaci železniční infrastruktury nebo přípravu vysokorychlostních tratí.

Pro letošní rok schválila vláda rozpočet SFDI ve výši 150,1 miliardy korun, oproti loňskému roku byl o 400 milionů nižší. Většina financí SFDI podle návrhu pocházela z národních zdrojů, 26 miliard korun měl fond získat dluhovým financováním a 32,1 miliardy korun z evropských fondů.